Gå til innhold

Navnefest...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer egentlig navnefest, og har man da muligheten til å spør noen om å være "fadder"?? Heter det fadder da eller noe annet?? Tanken er jo da at de skal følge opp barnet gjennom oppveksten, være tilgjengelig for han/henne og delta generelt sett i livet, ikke så sinnsykt mye, men som en trygghet for barnet etterhvert som det vokser.

Om noen vil fortelle om sine navnefester setter jeg stor pris på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt fest for begge våre, men ikke navnefest - vi fant på vår egen greie, uten noe formelt navn. Arrangerte likevel et ordentlig familieselskap med snitter og dress og kjole :). Vi har ikke faddere til våre barn - vi har såpass tett kontakt med mannens familie at de kommer til å være viktige personer i barnas oppvekst uansett.

Gjest pysepusen
Skrevet (endret)

Vi hadde navnefest med HEF, men ikke "faddere". Synes ikke det er rett når man har navnefest. Han får et nært forhold til de man er mye med uansett håper jeg :)

Etter rådhuset gikk vi hjem hvor vi hadde koldtbord, så kaffe og kaker! Inviterte kun nær familie :)

Endret av pysepusen
Gjest chiki
Skrevet

Vi skal ha privat feiring på 6mnds dagen til jenta vår snart, og vi har planlagt å ha livsveiledere til henne.

Har 3-4 stykk som mer enn gjerne ville stille opp:D

Vi skal mest sannsynlig ha kaldtbord+kaker, men ikke noe spesielt opplegg. Tenkte å kanskje ha en liten spørrekonkuranse om jenta vår + presentere livsveilederne hennes:)

Har funnet tips og råd etter å ha lest andres erfaringer på nett om hvordan de har gjort det.

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min hadde navnefest (humanetisk) for sitt barn. Da valgte de å ha en "uoffisiell fadder", men det var mer som en gest overfor denne personen som ville vært et naturlig valg som fadder dersom de hadde valgt dåp.

Av alle faddere jeg vet om er det ingen som følger fadderbarnet sitt opp noe spesielt. Jeg opplever fadderordningen som en overfladisk greie som ikke har noen dypere betydning for de fleste i min krets. Mange barn mister også kontakten med fadderne sine gjennom oppveksten fordi vennskapet mellom fadder og foreldre dør bort.

Jeg planlegger også navnefest for mitt eget barn når den tid kommer, og det blir nok ingen fadderaktig ordning da. Jeg ser ikke helt poenget med det. En sånn tittel vil ikke gjøre noe fra eller til i forhold til hvor nært forhold folk får til barnet. Nærmeste familie og nære venner vil stille opp for barnet uansett, og de som ikke stiller opp ubedt de ville nok neppe vært varige støttepersoner i barnets liv likevel.

Skrevet

I navnefester finnes ikke faddere, nei. I selve HEF-seremonien er det heller ikke laget noe opplegg for å ha "faddere". En periode kunne man ha vitner til navnefesten, men siden de ikke har noen reell funksjon, fallt ordningen bort.

Jeg er enig med gjesten over: en slik tittel spiller ingen rolle for forholdet folk får til barnet. Vi hadde heller ikke "faddere" til våre navnebarn. Egentlig like greit, så slapp vi å ta et valg og kanskje fornærme noen...

Vi inviterte nærmeste familie (barnets besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn), og etter seremonien dro vi på et hotell hvor de hadde søndagsbuffet (hadde reservert bord, naturligvis), og etterpå hadde vi kaker og kaffe hjemme. Gavene hadde vi på et lite gavebord hjemme, men hadde ikke noe stor ståhei rundt opppakking osv. Ingen taler eller sanger, for sånt liker ikke vår familie.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer egentlig navnefest, og har man da muligheten til å spør noen om å være "fadder"?? Heter det fadder da eller noe annet?? Tanken er jo da at de skal følge opp barnet gjennom oppveksten, være tilgjengelig for han/henne og delta generelt sett i livet, ikke så sinnsykt mye, men som en trygghet for barnet etterhvert som det vokser.

Om noen vil fortelle om sine navnefester setter jeg stor pris på det.

ikke har jeg villet takke ja til en slik forespørsel. Syns den hører kirkelig handling til

Gjest Molly80
Skrevet

De hadde visst det de kaller vitner tidligere. Nå er det noe jeg vet flere ordner privat, men det er ikke noe som blir markert på selve seremonien.

Vi hadde navnedag hjemme vi ;-)

Skrevet

Vi feiret navnefest med det nærmeste familien, og lagde ingen fadderordning selv. Jeg tror også at fadderordningen har utspilt sin nytte for mange.

Jeg er selv døpt, og har ingen spesiell kontakt med noen av mine faddere (tviler på at de i det hele tatt husker at de er faddere). Den eneste jeg nok ville tilbragt mye tid med var bestemoren min, men hun døde før jeg fylte 4.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå "fadder" til en unge som hadde navnedag gjennom Humanetisk forbund. Ikke vet jeg hva slags rolle jeg har, annet enn å gi ekstra gaver til jul og bursdag. Jeg har et nært forhold til foreldrene, så jeg fikk meg ikke til å si nei da jeg ble spurt. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...