Gå til innhold

Lungekreft?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan utarter det seg egentlig?

Hvordan finner man ut at det er lungekreft?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det ble kanskje litt lite presist det her, men min mor har som jeg skrev i en annen tråd vært hos legen i dag pga at de har funnet flere små runde fortetninger i lungene hennes.

Legen sa i dag at det kunne være sannsynlighet for at det var kreft, men det er selvfølgelig ikke sikkert. Det kan være andre ting også.

Men vil det ta lang tid før hun vil få vite om det er kreft eller ei?

Og hva skjer om det er det hun har fått?

Har fått roet meg litt nå, og griner ikke konstant lenger- ihvertfall så lenge jeg holder tankene på avstand- men jeg trenger vel egentlig bare noen råd og tips og noen positive tilbakemeldinger på dette. :cry:

Skrevet

Næmmen... :(

Skjønner godt at du er engstelig... :: trøsteklemmer til deg :: :trøste:

Tok de noen prøve av henne hos legen ? Det er en blodprøve - CA 125 eller CEA som kan tas ved mistanke om kreft. Dette kalles tumormarkører og kan være en indikasjon. Isåfall foreligger svar fra laben en til to uker fra prøvetakningsdatoen. Legen får svaret og kaller inn til time om det er noe alvorlig / skriver brev om det ikke er så alvorlig. Litt forskjellig praksis her og der.

Om hun har fått kreft, så settes det i gang tiltak straks, men jeg vet ikke helt hva slags behandling legene vurderer selvsagt. Når det gjelder kreft, så pleier man å handle raskt, for å gi best mulig odds til pasienten.

Prøv å søk på lungekreft på kvasir eller en annen søkemotor og kikk litt.

Men lov meg å ikke ta sorgene på forskudd før du evt hører om det er noe skummelt,- det KAN være noe mindre farlig :D

Ønsker deg lykke til jeg - håper alt står bra til med moren din - sånn etter forholdene : - )

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk Diva.

Har lest litt på nettet angående lungekreft og slikt, men man får jo bare verre og verre tanker ved å gjøre det. Samtidig så syns jeg ikke symptomene stemmer.

Både mamma og jeg gråt så fælt når vi snakket på tlf at vi ikke fikk sagt så mye, men legen hadde sagt at sykehuset skulle ta standpunkt til når hun skal inn på undersøkelse i morgen. Jo fortere hun får time, jo alvorligere er det.

De eneste undersøkelsene hun har tatt er røntgenbilder av lungene i en sånn trommel..

Men ja, jeg kan ikke ta sorgene på forskudd. Vi kan ikke annet enn å prøve å tenke positivt, selv om det i det heletatt er et sjokk å få vite hva det kan være..

Gjest Anonymous
Skrevet

Huff da Runa, dette var leit.

Har vært i en lignende situasjon da min svigermor fikk lungekreft for noen år tilbake. Søkte etter all informasjon vi kunne finne, og leste til vi holdt på å bli sprø. Forhåpningsfulle det ene øyeblikket, og helt desperate i det andre. Det gikk så langt at vi sammenlignet krefttillfeller for å overbevise oss selv om at andre sikkert hadde kreft på en annen måte, som sikkert var mye skumlere, så det ville nok gå bra for oss. For oss hjalp det iallefall ingenting å lese om sykdommen, det gjorde oss bare forvirret og deperimerte. Jeg har ingen råd til deg om hvordan du skal forholde deg, desverre, men vil bare si at jeg tenker på deg og håper du har det bra. Håp nå først at det ikke er kreft, og skulle det være det, så får vi bare håpe at moren din er en av de som kan bli friske.

Det tar forresten noen uker før de kan si at det er kreft, og hvor langt det er kommet. Hvordan det utarter seg, er temmelig individuelt og er nokså vanskelig å si på forhånd.

Dette ble du vel ikke særlig klok av, men jeg sender iallefall en stor klem og varme tanker :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...