Gå til innhold

Endelig oktober - endelig jul! (?)

Synes du det er for tidlig å starte den kommersielle delen av jula i september/oktober?  

1. 1. Synes du det er for tidlig å starte den kommersielle delen av jula i september/oktober?

• Ja, det er altfor tidlig! Handelsstanden bør vente til 1. desember
      18
    • Nei, for meg kan det gjerne være nissser i butikkene hele året om så
      3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var liten gledet jeg meg alltid til 1. desember. Da startet julen på ”liksom” –med julepyntede gater, julegodterier og klementiner i butikkene, kakebakedag med mormor og alle øvrige juleforberedelser. Noen kvelder i begynnelsen av desember husker jeg sågar at jeg ikke fikk sove fordi jeg gledet meg så veldig til å åpne neste luke i julekalenderen morgenen etter. Kalenderen inneholdt riktignok ikke stort annet enn et lite bilde, men det var spennende nok, det. De fleste gavene laget vi selv, men det var også fast tradisjon at jeg, pappa og broren min reiste til byen en torsdag ettermiddag i midten av desember for å handle presang til mamma, og etterpå var vi på kafe og fikk julebrus og kake. Det var virkelig tider – og det er ikke mer enn 20 år siden.

Da jeg var 17 år reiste jeg til USA for å bo der i et år, og ble sjokkert da jeg allerede i slutten av september oppdaget at gatene var pyntet til jul. En slags overflod av nisser, reinsdyr, grantrær, girlandere og presanger. Julegate i september var tradisjon, og det var ingen som stilte spørsmålstegn ved dette. Fra og med julegatenes åpning i september var det et juleleven uten like resten av året. Det var som om det eneste viktige var å handle mest mulig, bruke mest mulig penger –kjøpe enda flere ting man kunne henge rundt om i huset for å markere at ”nå var det bare 3 måneder igjen til jul”, girlandere og stjerner, nisser og reinsdyr –for ikke å snakke om lyspærer og alle presangene. Juletreet ble pyntet allerede 1. desember. Det var en slags overflod av plastikk og glitter –det snurret rundt seg selv på en elektrisk juletrefot som spilte en eller annen datamanipulert julesang. I hele desember. Og da julaften endelig kom var jeg så sliten av jul og nisser og presanger at jeg var glad alt var over. Jeg hadde ingen glede av jula det året –jeg brukte mesteparten av høytiden til å savne de tradisjonene jeg var vant til hjemmefra.

Riktignok er det lett å bli sentimental når man er 17 år og langt hjemmefra for første gang. Allikevel - de senere årene har jeg blitt smertelig klar over at jula her i Norge også har forandret seg, og desverre ser den ut til å starte tidligere og tidligere hvert år. Vi skriver oktober, men julemarsipanen, julebrusen, julepynten og handlesstandens øvrige oppfordring om å ”planlegge i god tid” har allerede intatt de fleste handelssteder. Katalogene dumper ned i postkassene våre –sirlig dekorerte med glitter, nisser og stjerner. Det er fremdeles oktober, snøen har ikke engang kommet og vi har knapt startet den årstiden som heter høst. Ønsker vi virkelig å ha det slik? Ønsker vi virkelig at handelsstanden skal ”stjele” jula fra oss, gjøre oss så møkka leie at når jula endelig kommer er vi bare glad til for at det hele er over? Selvsagt kan det være viktig å planlegge i god tid – Roma ble som kjent ikke bygget på en dag, og det tar gjerne mer enn to uker å strikke en genser. Men vi forstår da vitterlig dette selv, gjør vi ikke? Vi trenger vel ikke nisser og girlandere lesset ned over oss allerede i oktober for å skjønne at kakene ikke baker seg selv lille julaften? Hvor ble det egentlig av alle de spennende forventningene? Hvor ble det av den gleden vi kjente inne i oss når vi en dag plutselig våknet om morgen og visste at ”NÅ er det endelig desember, nå ER virkelig jula her!”? Hvordan er det mulig å glede seg over dette når vi begynte å spise julemarsipan allerede i oktober?

Det provoserer meg når handelsstanden ”stjeler” disse forventningene og denne gleden fra oss. Og da særlig når det eneste målet ser ut til å være å tjene mer penger og øke omsetningen fra i fjor. Men hva med oss? Trenger vi virkelig julebrus i oktober? Finnes det ikke flerfoldige hyllemeter med alternativer i de aller fleste forretninger? Klarer vi virkelig ikke å vente to måneder til med å drikke denne brusen eller spise disse kakene som vi får bare en gang i året? Hva ville vi sagt om noen hadde servert oss ribbe med surkål til middag i morgen, og i overimorgen og dagen etter der?

Fremtiden i våre hender har startet en kampanje for å åpne øynene våre for denne kommersialiseringen og ødeleggelsen av tradisjonene våre omkring jula, og jeg oppfordrer alle som er enige med meg i at vi ikke trenger jul i butikkene i oktober til å besøke kampanjens nettsider på http://www.giossjulatilbake.no for å skrive under på kampanjens opprop.

Med ønske om gledesfylte forventninger frem mot den EGENTLIGE jula.

Nelle :-?

Følg forøvrig debatten i KG's oktober-juleforum: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...0a8d2ba1cbf38e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så enig så enig.

Og vi har alle et ansvar. Sambo la eks ned veto når en dame på jobben hans kom trekkende med noen nisser de kunne pynte opp fellesarealet med... :o *stolt av sambo*

Skrevet

Nisser & annen julepynt syns jeg man skal vente med til etter advent, 1 desember.

Altfor tidlig ennå.

Skrevet

Hvorfor i all verden ble denne tråden flyttet til KG's oktober-julesider??

Dette er da absolutt aktuellt også for de som ikke er innom julesidene. Hvorfor i all verden skal dette, som er en seriøs samfunnsdebatt omkring handelsstandens kommersialisering av jula bli "gjemt" vekk på julesidene? Her inne er det jo ingen som ønsker "negative juleinnspill".

Det er et faktum at SVÆRT mange forretninger har begynt å lansere sine juleprodukter allerede -dermed er også debatten omkring dette høyst aktuell.

Jeg ønsker at denne tråden skal flyttes tilbake til "Aktuelle saker". Det er da vel ikke slik at man bare skal diskutere ting man har sett på TV inne på det forumet!!?

Nelle

Skrevet

Å gå inn i adventstida har mistet litt av meningen for meg. Den er der før snøen kommer, før høstløvet har falt. Byen er allerede slått lilla, gull, rødt og hvit. Jeg synes ikke at 1/4 av året skal gå med til julefeiring. Jeg er også glad i den, men slik det er nå er det lite magi.

Skrevet

Enig. Dette handler jo om det motsatte av julefeiring - nettopp kan hende å treffe de av oss som ikke beveger seg inne i det forumet, på i alle fall en måned ennå!

Skrevet

Hei

Var nok litt kjapp med flyttingen der, beklager. Jeg kan ikke flytte den tilbake, for da får vi to like tråder, der den ene står som flyttet. Legger den inn på Generell debatt slik at vi unngår forviklinger.

Beklager

Remyline - Moderator-

Skrevet

Amen, Nelle! Du sa det knallgodt.

Jeg har riktignok begynt på julegavene, men det er for ikke å bli blakk i desember. ;)

Jeg sikler langt etter julebrusen i butikkene, men jeg kjøper IKKE!

Jeg nekter å ta del i den galskapen som foregår, uansett hvor julebrustørst jeg er. ;)

Skrevet

Jeg synes ikke butikkene skal PYNTE til jul før slutten av november. Derimot synes jeg det er helt greit at diverse juleprodukter kommer i hyllene, slik at de som vil kan begynne med innkjøpene av hva det måtte være alt nå. Dessuten trenger jeg påminnelsen. Pleier å få sjokk når jeg oppdager at det er 1. desember, og jeg ikke har fått kommet i gang med noe. :roll:

Skrevet

Enig med deg, Nelle.

Jeg har kjøpt noen julegaver, mer av praktiske grunner enn at jeg plutselig er blitt rammet av julestemning. Dessuten klarer jeg utmerket å kjøpe en presang eller tre - uten at jeg er omringet av nisser og glitter.

Jeg forstår også at noen begynner med julehobby ting tidlig, men julepynt i butikkene? ALTFOR tidlig - vent til 1.desember!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...