Gå til innhold

Hvor mye penger trenger vi ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidsklemma er , for mange småbarnsforeldre , ikke noe ukjent problem .

En løsning er at en eller begge av foreldrene begynner å jobbe mindre enn før , men dette betyr jo da i det fleste tilfellene også mindre penger .

Men gjør penger oss egentlig lykkeligere og hvor mye penger trenger vi egentlig for at både foreldre og barn skal ha det best mulig ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var da et veldig ullent spørsmål.

Hvor høye utgifter familien har varierer, man velger i stor grad selv sitt utgiftsnivå. Man må ha nok penger til å betale utgiftene man synes er viktige (?!)

• Liker 1
Skrevet

Tviler vel egentlig på at penger gjør oss mer "lykkelig".

Når man har små barn er det etter min mening minst like viktig at man tar seg tid til barna, i stedet for å nødvendigvis jobbe mest mulig, og tjene mye. Tror man får bedre livskvalitet av å prioritere å være litt mer hjemme med barna i stedet.

Hvor mye penger man egentlig trenger blir jo litt relativt. Har man huslån på 4 millioner, eller har man kanskje bare 1,5 mill? Trenger man å ha ny bil til 400.000, eller klarer man seg med en bruktbil til ca 100.000?

Strengt talt er det ikke mye penger man "trenger", men det kommer jo helt an på forbruksvaner osv :)

Så lenge man klarer seg, så syns jeg det ofte er viktigere å bruke tiden på barna i stedet for å jobbe seg i hjel :)

Skrevet

Sifo meinar at dette er eit minimum:

http://www.sifo.no/files/standardbudsjett2010.pdf

måtte bare regne ut litt.. i følge dette budsjettet bruker jeg, min mann og våre 2 barn (4 og 6 år)

23035 kr i måneden.

+ dette kommer da husleie og strøm...

Tror ikke vi bruker så mye altså, for det har vi ikke råd til :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

penger gjer deg ikke lykkelig.den lykkeligste tiden i ditt liv er når du har rundt deg dei du er glad i og lite matrielle goder.men det må gå rundt ellers blir det slitsomt å tenke på om man har råd til mat denne veka etc.la heller ver å kjøpe dyre ting.alle trenger ikkje ny pc,stor tv,ny bil og siste mote i klær!

Skrevet

Det var da et veldig ullent spørsmål.

Hvor høye utgifter familien har varierer, man velger i stor grad selv sitt utgiftsnivå. Man må ha nok penger til å betale utgiftene man synes er viktige (?!)

Jeg er klar over at spørsmålet er vanskelig å svare på , men allikevel så spør jeg fordi jeg syntes at spørsmålet er viktig å ha et bevisst forhold til ;) .

At utgiftsnivå er påvirkelig er igrunnen ganske åpnenbart , spørsmålet er vel egentlig hvilke utgifter man mener man må ha ( altså hvilke utgifter forskjellige mennesker mener er så viktige for dem at de ikke vil væe dem foruten ) .

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger en årsinntekt på 6-700 tusen.

For man må jo anta at paret har minst en 3-roms leilighet med tilhørende boliglå og at de har minst en bil. Ellers koster det en god del å drifte en familie på 3 eller flere personer.

Gjest Gjest
Skrevet

Man trenger en årsinntekt på 6-700 tusen.

For man må jo anta at paret har minst en 3-roms leilighet med tilhørende boliglå og at de har minst en bil. Ellers koster det en god del å drifte en familie på 3 eller flere personer.

du må da vere siste mote! har 3 barn aleine og har ett gammelt hus en gammel bil og har ca 400 ooo tilsammen med bidrag og off støtte.har full jobb og er langt fra ulykkelig!!!

AnonymBruker
Skrevet

du må da vere siste mote! har 3 barn aleine og har ett gammelt hus en gammel bil og har ca 400 ooo tilsammen med bidrag og off støtte.har full jobb og er langt fra ulykkelig!!!

1. De er to voksne.

2. De fleste småbarnsforeldre er i 20-årene og har høyt boliglån.

3. Det er svært avhengig av hvor og hvordan man bor. Ett hus i Oslo er for eksempel betydelig dyrere enn ett hus i Vardø (som eksempel).

I grunn er alle våre svar riktig, så lenge det ikke sies noen ting om hvor de bor, hvor mange personer småbarnsfamilien er, osv.

Skrevet

Tviler vel egentlig på at penger gjør oss mer "lykkelig".

Mer penger gjør oss ikke nødvendigvis mer lykkelig, men for lite penger gjør oss Ulykkelig.

Jeg har nettopp hatt en gjennomgang av vår økonomi på når alle mulige faste utgifter kommer. Det som skremmer meg mest er hvor mye dette utgjør i snitt i mnd og hvor lite av dette vi kan kutte ned. Vi har i dag under 1,2 i huslån og ligger da under 60% av boligens verdi, ellers har vi studielån på tilsammen nærmere 400 000.

Vi har høyt studielån, men ellers synes jeg vi har lite lån totalt sett.

Det vi MÅ ha penger til er: Huslån, studielån, barnehagen, strøm+ nettleie, kommunale avgifter, tv- og datalinje, nrk-lisens, villaforsikring, innboforsikring, livsforsikring (for begge), barneforsikring, reiseforsikring, bilforsikring x 2, årsavgift x 2,

bomring, brøyting, årsavgift visakort.

I tillegg kommer ting som vi kan kutte ut om vi må: den ene bilen, fadderbarn, medlemskap i fagforening, abonnement på blad, veldedig organisasjon, mastercard.

Mat, klær, bensin, husholdningsartikler, sparing osv er ikke med her, men her kan man variere veldig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...