Winterblue Skrevet 30. oktober 2003 #1 Skrevet 30. oktober 2003 Hadde en fantastisk god oppskrift på hveteboller som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Om ikke den samme, så en som er like god. :blunke: Finner drøss med oppskrifter på nett, men vet ikke hvilke som garantert er gode og ikke så tørre som enkelte oppskrifter jeg har prøvd kan bli. Må helst ha en god oppskrift i dag, for jeg skal bake til et barneselskap i morgen... Den jeg hadde var beregnet til 50-60 boller, hadde 2-3 pakker gjær, og mye margarin/melk. Håper noen sitter på en god hvetebolleoppskrift eller to og vil dele...
Dødspingvinen Skrevet 30. oktober 2003 #2 Skrevet 30. oktober 2003 Denne gir 20-25 boller, er veldig grei og fordoble. 100 g margarin 3,5 dl melk 50 g gjær 1 dl sukker 1 ts kardemomme 0,5 ts hornsalt (pleir å sløyfe den selv...) 500-600 g hvetemel (1 liter) Smelter margarinen, og varmer melken til den er fingervarm. Så blnder jeg egentlig alt sammen sammen, ig det blir veldig gidt. Jeg pleier å fordoble deigen, og bruke halvparten til boller, halvparten til kanelboller. Blir skikkelig godt :D
sinicola Skrevet 5. november 2003 #3 Skrevet 5. november 2003 Laget boller etter denne oppskriften nå jeg, de ble goooode :D
Gjest Tex Skrevet 6. november 2003 #4 Skrevet 6. november 2003 100 g gjær, røres ut i 7 dl lunken H-melk. 300 smeltet avkjølt meierismør ca 1, 5 kg hvetemel 3 dl sukker. *blande blande* HEVE!!! *mmmmmmm.......*
Titti Skrevet 6. november 2003 #5 Skrevet 6. november 2003 Hvor lenge skal de heves, er det både før og etterheving? Hvordan skal de stekes, grader, hvor i ovnen, tid? Jeg får til å lage det meste, men IKKE boller!?!! :x De blir liksom bare noen harde klumper??
Gjest Tex Skrevet 6. november 2003 #6 Skrevet 6. november 2003 Heve masse først, gjerne et par timer. Så trille, og etterheve, gjerne på toppen av tørketrommelen eller på varmekablene på badet. Steke 220 g i ca 8 min. Pensle med pisket egg så får du en fin og blank overflate.
bluebird Skrevet 19. november 2003 #7 Skrevet 19. november 2003 Laget boller etter denne oppskriften nå jeg' date=' de ble goooode :D[/quote'] Samme her! :D Kjempebra oppskrift, Vigfa. Brukte Tex sitt tips om 220 grader og 8 minutter. KG er genial.
Gjest Jamila Skrevet 19. november 2003 #8 Skrevet 19. november 2003 Jepp, disse ble kjempegode! For variasjon kan du kutte litt kardemomme og ha i litt vanilje. Veldig godt!
bluebird Skrevet 20. november 2003 #9 Skrevet 20. november 2003 For variasjon kan du kutte litt kardemomme og ha i litt vanilje. Veldig godt! Åh, så lurt med vanilje! Det må jeg prøve neste gang. :D Jeg brukte forresten ikke kardemomme...
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2003 #10 Skrevet 21. november 2003 Oppskriften på kringle som du finner på baksiden av hvetemelet fra Møllerens (tror det heter det? - det er iallefall melet du kjøper på Rema) kan også brukes til boller. De blir så myke og gode, hever seg til det dobbelte og er i det hele tatt super duper! Før jeg prøvde den fikk ikke jeg til å bake boller jeg heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå