Gå til innhold

Idiotsikre oppskrifter!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan nok ver at du bør prøve en ildfast form i stede for et stekebrett.stekte du like lenge som det sto ? stekeovner er forsjellige og da kan tiden bli litt forandret også så kansje du sku prøvd å hatt det i 10 min til neste gang.kommer jo an på kor store biter du kutta grønsakene og potetene.er vitki at det meste er i ca samme størrelse for at det skal få et gjevnt stekeresultat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stekte så lenge som det sto ja. Og litt lenger etter å ha tømt litt vann i forma, siden det brente seg fast før steketida var ferdig.

Noen tips om mat som er enkel og nesten ikke kan "ødelegges" selv om man ikke er så kjent på kjøkkenet?

AnonymBruker
Skrevet

Smurte du formen, eller hadde du olje i? Hva slags olje? Jeg synes faktisk ofte ovnsstekte grønnsaker blir bedre om jeg har enda litt sterkere varme det første kvarteret e.l, og evt demper varmen resten av steketiden. Det fungerer både i stekebrett og form, men i en mindre form vil du nok få mer effekt av væske fra grønnsakene, og fra stekefettet. Det er også forskjell på ovner, så du må nesten prøve deg fram. Jeg synes egentlig ovnsbakt mat er noe av det enkleste å lage, da sjansen er mindre for at det skal bli svidd eller koke tørt som kan skje på komfyrtoppen. Men klart det kan gå feil av og til det også :)

Generelt er mitt beste tips å gjøre klart alt før du setter på varme, selv om ting kan ha ulik koketid. Hakk opp alle grønnsaker, mål opp væske og ingredienser til saus, krydre kjøtt osv. Da blir nesten alt "lett" å lage. Hjemmelagde gryteretter og noen supper er vel det enkleste, vanskelighetsgraden øker jo fler gryter du må ha på ovnen samtidig.

Skrevet

Det skal fløte i den oppskriften og da bør man heller ha en mindre, men dypere form slik at ting ikke svir seg fast. Det er nok det som er feilen.

Tipset til anonym bruker over her er veldig bra, det er veldig lurt å gjøre klart alt på forhånd. Uansett hvor erfaren man er på kjøkkenet.

Gjest BettyBoop28
AnonymBruker
Skrevet

På bildet er det jo brukt en ildfast form, så det var mulig det du gjorde feil?

Sannsynligvis.. Jeg brukte stekeplate fordi jeg ikke trodde den ildfaste forma jeg har ble stor nok.

Smurte du formen, eller hadde du olje i?

Generelt er mitt beste tips å gjøre klart alt før du setter på varme, selv om ting kan ha ulik koketid. Hakk opp alle grønnsaker, mål opp væske og ingredienser til saus, krydre kjøtt osv. Da blir nesten alt "lett" å lage. Hjemmelagde gryteretter og noen supper er vel det enkleste, vanskelighetsgraden øker jo fler gryter du må ha på ovnen samtidig.

Jeg smurte formen. Alt var klart før jeg satte på varme.

Det skal fløte i den oppskriften og da bør man heller ha en mindre, men dypere form slik at ting ikke svir seg fast. Det er nok det som er feilen.

Jepp..

Takk for svar dere! :)

Har noen oppskrift på bakte grønnsaker som kan lages i dypt stekebrett? Med vann istedet for fløte f.eks? Med poteter, gulrøtter, squash, løk og mer? Gjerne forklar godt hvor store alle bitene skal være osv. Her må det inn med t-skje... :sjenert:

Gjest navnelapp
Skrevet

Her er mi oppskrift på ovnsbakte mandelpoteter, og her er ei idiotsikker oppskrift på bakte grønsaker. Eit tips er å alltid ha bakepapir i forma, då brenn det seg ikkje så lett fast, og forma blir lett å få rein etterpå.

Skrevet (endret)

Pensle inn grønnsaker og poteter med olje. Eller bruk masse olje i bunnen av formen, er best hvis man lager noe med kjøtt, som en hel rett, foreksempel denne som jeg tror er idiotsikker, og verd å intvitere gjester til middag når man lager:

Tunsisk lammerett

4-6 personer

1,5 - 2 kg lammekjøtt (bog) i biter

5-10 poteter deles i to

7-8 tomater deles i to

5-8 løk deles i to

2-3 røde / grønne chili renses og deles på midten

ca 1 strøken ts pepper

ca 2-3 ts salt

en knivspiss safran (kan sløfes)

1-2 ss gurkemeie

olivenolje, 1-3 dl. Skal dekke bunnen av langpanna og flyte litt.

Stekes på 220 grader midt i ovnen cirka 1 - 1,5 time (til kjøttet løsner fra beinet). Vend litt på kjøttet halvveis i steketiden.

Tilbehør en bunt finhakket bredbladet persille med 1 stor finhakket løk som serveres i en skål ved siden av og drysses over middagen. Pesillen er ikke den Ingrid Espelid varianten, men de fleste butikker har den, her er et bilde:

http://www.saesonforgodsmag.dk/files/billeder/Grontsager/smaa/bredbladet_persille.jpg

Baguetter/rundstykker.

Løken blir nøytralisert i smaken av persillen. Det tar litt tid å finhakke alt for oss nybegynnere, men med en god kjøkkenkniv går det greit. Persille og løk som blir til overs kan fryses ned.

Denne har jeg lært å lage av en som elsket å lage mat, men denne komponerte han ikke selv. Det er en rett fra Tunis /nord-afrika. Jeg spurte om det ikke skulle være hvitløk i retten, men det skulle det ikke være. Hvis du har gjester som ikke liker så sterk chilismak, kan du bruke rød chili eller litt mindre chili i pannen, eller advare gjestene om å la være å forsyne seg av selve chilien fra panna. Legg kjøtt, løk, potet, tomat rett i panna, enkelt å lage og passer bra når du inviterer gjester på middag. Server gjerne rett fra stekepanna som settes på bordet så ser gjestene hva de skal forsyne seg av. Med denne retten er det lov.

Men advar gjestene om å ikke søle, gurkemeien setter farge på tøyet.

Endret av Alvina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...