Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til uka sendes selvangivelsene ut. Har dere regnet ut om dere får igjen på skatten eller om det blir baksmell? Eller får vi de vanlige innleggene om at " :snurt: jeg fikk 40 000 i baksmell, jeg trodde jeg skulle få igjen, og nå er jeg blakk :snurt: "? Hvert år er det litt fascinerende å lese høre om hvor lite kontroll enkelte har på økonomien. Humrer også litt av de som får igjen store summer og tror de faktisk får disse pengene. Og som nesten ler av de "dumme" som har beregnet skatten riktig eller til og med beregnet seg en kontrollert baksmell som de betaler før rentene løper. Det mangler ikke på "gode" råd om at du også kan penger neste gang. Og så har man de som får sjokk når skattepengene de har "spart" plutselig ikke kommer før til høsten, og så går hele ferien i vasken fordi man hadde regnet med å få dem på sommeren. :popcorn:

Hvilken kategori tilhører du? Har du kontroll, eller kommer skattetallene som julekvelden på kjerringa?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har kontroll.

De siste 10 årene har jeg kommet ut ±1000 kroner. For fjoråret regner jeg med å få igjen minst 10000 kroner, siden jeg har betydelige rentefradrag som skattetrekket ikke er tatt høyde for.

Gjest Trolltausa
Skrevet

Hvilken kategori tilhører du? Har du kontroll, eller kommer skattetallene som julekvelden på kjerringa?

Jeg har kontroll.

Det er kun ett år jeg ble overrasket, og da fikk vi tilbake 25000 mer enn forventet. :)

Skrevet

Vet hva jeg får igjen. Skjønner meg ikke på folk som følger med så lite at store baksmell kommer overraskende.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har så mye kontroll som jeg burde ha. Jeg vet ikke hvor mye jeg får igjen, men jeg har en ganske enkel ligning og har tatt et par forhåndsregler. Er student og har bare hatt sommerjobb og ba dem trekke 36% i stedet for tabelltrekket jeg egentlig fikk. Standard prosedyre hvert år, og får alltid igjen - men jeg vet aldri hvor mye.

Burde kanskje begynne å følge med litt mer nå som jeg snart er ferdigutdanna og etterhvert får litt mer enn bare inntekt som blir innkludert i selvangivelsen. Hvordan gjør dere andre det? :)

Skrevet

Har relativt god kontroll, og jeg "får" igjen ganske mye i år.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Burde kanskje begynne å følge med litt mer nå som jeg snart er ferdigutdanna og etterhvert får litt mer enn bare inntekt som blir innkludert i selvangivelsen. Hvordan gjør dere andre det? :)

Jeg regner ut i god tid hvordan jeg kommer til å ligge an året etter. Om nødvendig justerer jeg skattekortet, da jeg ønsker å betale så nær som mulig det jeg skal. Har ingen interesse av å spare i skatt, ønsker å få pengene utbetalt og spare dem selv. Men hvis man ligger an til å få igjen mye penger så kan det faktisk være en utfordring å få justert skattekortet riktig. Det virker som skatteetaten vil at man skal betale for mye og få igjen. Man må nesten underdrive tallene litt hvis kortet skal bli noenlunde riktig, har jeg funnet ut. Hvis man oppgir riktige tall og bestiller nytt skattekort, får man nesten alltid for høyt trekk og penger tilbake. Det funker sikkert fint for de fleste, siden de fleste tenker "unngå baksmell". Men litt vanskeligere tallsjonglering for oss som tenker "unngå for høyt skattetrekk". Men jeg pleier klare å hindre at de holder igjen mer enn et par tusen i hvert fall.

Skrevet

Jeg får igjen en god del, men det er fordi jeg ikke så poenget i å endre skattekortet halvveis ut i året. Jeg har likevel ikke behov for de pengene hver måned, så det passer greit å få dem i én bolk, enten det er juni eller oktober. ;)

Jeg har grei kontroll på økonomien og vet derfor hva jeg får igjen eller hva jeg må betale. Det har jeg hatt siden den gangen jeg var en del yngre og mindre orientert og fikk baksmell på noen tusen.

Skrevet

Det er andre året jeg har hatt en skikkelig inntekt og jeg kommer nok til å få en liten baksmell siden jeg ikke visste at feriepengene jeg fikk utbetalt skulle legges til i inntekt feltet. Så med samme skattetrekk som i fjor på 22% som gikk akkurat i null. Og i år 20 000 mer i inntekt pluss feriepengene får jeg en baksmell på noen tusen men det tåler jeg. Men i år bli jeg trukket litt mer for å si det sånn:) har hatt så trang økonomi det siste året at vi har vært avhengig at vi har betalt så lite skatt som mulig for å i det heletatt få råd til de månedlige utgiftene. Men i år ser utsiktene bedre ut siden inntektene er nesten doblet og vi betaler skatt ut ifra dette;) vil ikke risikere å få en baksmell til neste år også;)

Skrevet

Jeg vet at jeg blir skyldig. I 2009 betalte jeg 31 % og ble skyldig ca. 6000,- i fjor og av en eller annen grunn satte de ned skatteprosenten min til 29 % i 2010. Gikk på nett og skulle endre skatteprosenten min, men fikk det ikke til.. Så ringte de istedet, men fikk da beskjed om at jeg måtte gjøre det på nett, sa at jeg ikke fikk det til - og fikk da beskjed om å gå inn på den og den siden. Fikk det fortsatt ikke til.. Ringte de igjen, men ingen hjelp å gå. Så "glemte" egentlig hele greia, inntil vi hadde kommet til juni/juli. Da tenkte jeg at dette går ikke.. Så ringte de en tredje gang.. Da var det en hyggelig dame i andre enden som spurte: Hvor mye regner du med at du kommer til å tjene? Så sa jeg det, okei, men da setter jeg deg opp til 35 %. Tenk om de kunne vært like behjelpelig de to andre gangene jeg ringte også?

Vet ikke hvor mye jeg blir skyldig, men etter hva jeg kom fram til på nett, tror jeg det blir ca. 4000,- Det er overlevelig :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at jeg blir skyldig. I 2009 betalte jeg 31 % og ble skyldig ca. 6000,- i fjor og av en eller annen grunn satte de ned skatteprosenten min til 29 % i 2010. Gikk på nett og skulle endre skatteprosenten min, men fikk det ikke til.. Så ringte de istedet, men fikk da beskjed om at jeg måtte gjøre det på nett, sa at jeg ikke fikk det til - og fikk da beskjed om å gå inn på den og den siden. Fikk det fortsatt ikke til.. Ringte de igjen, men ingen hjelp å gå. Så "glemte" egentlig hele greia, inntil vi hadde kommet til juni/juli. Da tenkte jeg at dette går ikke.. Så ringte de en tredje gang.. Da var det en hyggelig dame i andre enden som spurte: Hvor mye regner du med at du kommer til å tjene? Så sa jeg det, okei, men da setter jeg deg opp til 35 %. Tenk om de kunne vært like behjelpelig de to andre gangene jeg ringte også?

Det føles nesten litt slemt å fortelle dette, men du trenger ikke ha nytt skattekort hvis du vil ha prosenten OPP. Det er bare å be arbeidsgiver trekke ekstra...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sånn rimelig kontroll, og vet jeg "får" igjen i år jeg også.

Glemte å føre opp BSU på skattekort, så da ligger jeg jo greit an.

Jeg søker også om særfradrag ++ så får aldri igjen i juni, men alltid på høsten.

Fikk faktisk pengene så sent som romjula ett år...

Men vet ikke hvor mye jeg får igjen, det er opp til skattekontoret og hva de kommer fram til.

Skrevet

Glemte å føre opp BSU på skattekort, så da ligger jeg jo greit an.

Skal man føre opp BSU selv, altså? Er litt ny på det der...

Jeg får igjen, men vet ikke hvor mye. Jeg har full kontroll på at jeg betaler nok skatt, men synes det er grei sparing å betale litt for mye.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke de som ikke passer godt nok på og betaler nok skatt og ikke tenker over at man kan få baksmell :klo:

Jeg har alltid fått tilbake ca 5-6000 hvert år siden jeg begynte i arbeidslivet som ungdom, men for to år siden fikk jeg baksmell på hele 130 kr (rundt den summen). :fnise:

Men i år vil jeg få igjen over 20 000 :hoppendeglad:

Skrevet

Full kontroll har jeg ikke.

Så har et ekstra skattetrekk hver måned.

Skrevet

Jeg har ikke kontroll. Fått tilbake de siste årene. Håper jeg er like heldig i år og.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har overhodet ikke kontroll, men jeg er student og jobber bare deltid, så det er grenser for hvor stor ulykka kan bli. Har også maxa ut BSU'en, så har vel 4000,- å gå på der. :) Har forøvrig tabell, og så vidt jeg husker har jeg alltid fått igjen penger.

Skrevet

Har ikke kontroll, og pleier derfor be om trekk på 36% for å være sikker, siden jeg ikke har jevn inntekt. I år har jeg ingen fanari om hva som er situasjonen, da jeg byttet arbeidsgiver midt i året, og siste arbeidsgiver brukte tabelltrekk selv om jeg ba om prosent-trekk, fordi de i motsetning til alle andre arbeidsgivere jeg har hatt krevde at det sto svart på hvitt 36% på skattekortet. Så de månedene jeg har tjent rundt 3000 har de ikke trekt skatt i det hele siden de følger tabellen. Håper de høye trekkene før sommeren kompenserer for de lave trekkene etter sommeren.

Vanligvis pleier jeg nemlig bruke skattepengene som en slags tvungen sparing for meg selv, siden jeg har null selvdisiplin når det kommer til penger.

Skrevet

Jeg vet at jeg får tilbake en del. Har ikke oversikt på hvor mye, men jeg har høyt skattetrekk, eier leilighet, sparer på BSU og tar ut lite i inntekt.

Skrevet

Jeg har sånn semikontroll om man kan kalle det for det?

Jeg pleier å sette meg ned med selvangivelsen når den kommer. Alle lånene står nemlig i mitt navn, og da må jeg fordele tilgodehavende på meg og samboeren min. Da er det frem med alle papirer, dobbeltsjekking og effektiv bruk av skatteberegningskalkulatoeren på skatteetaten.no. Fantastisk hjelpemiddel. Det er ikke alle som kan ha stålkontroll da det er flere som bytter jobb, går opp/ned i lønn, har bonusutbetalinger, godtgjørelser, lån osv som gjør at skatten kan være litt vanskelig å forutsi.

Men når alle papirene er på plass, så bruker jeg en dag på å få kontroll og da først er jeg sikker på selve selvangivelsen :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...