Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fordeler dere (par) utgiftene? Betaler dere like mye på alle poster? Hvor mye bør man betale for samboers bilforbruk pr. måned? (har ikke lappen), men sitter så klart på om vi skal noe, handle eller lignende.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke svare på det med bil og bensin, da vi ikke har det.

Vi er begge studenter og lever for øyeblikket på studielån. Slik fordeler vi det:

- Han bruker 80% av studielånet på husleie, resten bruker han på spill, musikk og elektronikk når han måtte ønske.

- Jeg bruker ca. 40-50% av studielånet på mat og husholdningsartikler, i tillegg til klær til oss begge. Jeg sparer på egen sparekonto det som blir igjen, som regel minst en tusenlapp i måneden. Sparekontoen er det jeg som råder over, men jeg lar han bruke av den hvis det er noe spesielt.

Sånn sett betaler han kanskje omtrent 1000kr mer enn meg i løpet av en måned, men han drar jo også nytte av at jeg sparer for oss.

Skrevet

Vi kommer til å betale utgiftene likt, altså 50/50.. Min kjære har også bil, som han er avhengig av for å komme seg til jobb. Selv bor jeg kun 6-7 minutters spasertur unna jobb, så derfor går jeg til jobb. Vet ikke hvordan vi kommer til å gjøre det med bilutgiftene, men jeg kommer nok til å betale han litt i bensinpenger.. Forsikring etc får han ta seg av selv, da jeg i bunn og grunn ikke er avhengig av bil. Har det meste i umiddelbar nærhet :)

Skrevet

Tja når det kommer til fellesutgifter er det jo litt "smak og behag". Noen velger å fordele utgiftene prosentvis etter inntekt, noen deler på en sånn måte at man sitter igjen med like myeog andre tar det 50/50. Det må man nesten bare snakke om og finne ut hva begge synes er rettferdig.

Men en bil som bare den ene kan kjøre er ingen fellesutgift, har vært i samme situasjon selv og der fylte jeg for ca 500 i måneden og spyttet i litt til verksted de to gangene den var der og betalte halvparten av ett nytt dekk en gang. Kjære prøvde seg en gang på å få meg med på å betale årsavgiften men etter en liten diskusjon innså han at så lenge han eide den alene så var det hans utgift ;) Han var smart nok til å ikke en gang prøve med lånet eller forsikringen :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Det er min bil og han som har lappen og bruker den mest så vi deler utgiftene. Han tjener det dobbelte av meg ca og betaler 5000 i husleie, jeg betaler rundt 4000. Så deler vi på det vi skal ha felles, han spanderer kanskje noe ekstra på meg i måneden som middag ute f.eks. også rår vi selv over det som blir igjen.

Han bruker min bil så mye han ønsker og får bo billig siden jeg har studenthybel, i husleie er også bodleie, garasjeleie, strøm og varmtvann så vi har det fint på 50 kvm sentralt i Oslo. Han sitter alltid igjen med mye mer enn meg når alt er betalt, men så tjener han mye mer også og det er helt ok. Når jeg er ferdig utdannet vil jeg tjene mer og kommer også til å betale mer. Vi er fornøyd og det er jo det viktigste :)

Skrevet

Da vi flyttet sammen åpnet vi en felleskonto, og satt opp en brøk der begge satt inn en viss andel av sin inntekt. Han begynte å jobbe noen år før meg, og satt på den måten inn en del mer, men hadde også mer igjen til personlig forbruk. All mat, husleie (etterhvert lån), strøm, fellesting til leiligheten osv gikk fra denne kontoen.

Bilen var hans, og det var han som brukte den. Han betalte absolutt alt når det kom til bilen, selv om jeg lånte den innimellom og vi brukte den på en del helge- og ferieturer. Ofte betalte jeg bensin når vi var på en fellestur, eller om bilen trengte bensin mens jeg hadde den.

Vi telte aldri kroner og øre, og hadde aldri krangler om hvem som bidro mest. På den måten gled det naturlig over i fellesøkonomi ganske fort.

Skrevet

Jeg kan ikke svare på det med bil og bensin, da vi ikke har det.

Vi er begge studenter og lever for øyeblikket på studielån. Slik fordeler vi det:

- Han bruker 80% av studielånet på husleie, resten bruker han på spill, musikk og elektronikk når han måtte ønske.

- Jeg bruker ca. 40-50% av studielånet på mat og husholdningsartikler, i tillegg til klær til oss begge. Jeg sparer på egen sparekonto det som blir igjen, som regel minst en tusenlapp i måneden. Sparekontoen er det jeg som råder over, men jeg lar han bruke av den hvis det er noe spesielt.

Sånn sett betaler han kanskje omtrent 1000kr mer enn meg i løpet av en måned, men han drar jo også nytte av at jeg sparer for oss.

Litt off topic.

Hva gjør dere hvis det blir slutt? Deler dere sparepengene eller tilfaller de deg da?

Jeg og typen deler omtrent 50/50. Siden jeg som regel handler maten så tar vi vare på matkvitteringer og så fører han over til meg slik det blir ca likt. Vi har ikke bil og lever på studentlån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...