~sikka~ Skrevet 30. oktober 2003 #1 Del Skrevet 30. oktober 2003 Hei, Er det vanlig at legen nekter å skrive ut sykmelding hvis jeg ikke kommer innom for en sjekk, når man trenger en for èn dag? Jeg har ingen egenmeldinger igjen så jeg trenger da naturlig nok sykemelding for jeg har vært hjemme fra jobb idag. Men den j**** legen min nekter å skrive ut en uten at jeg kommer innom i morgen. ... Hvis jeg skal komme innom må jeg ta bussen fra jobb i morgen noe som tar 45 minutter hver vei fra jobb til legen og tilbake. Altså jeg må ta minst 2 timer fri fra jobb bare for å få en ussel sykemelding.... Er dette vanlig? Jeg har byttet fastlege nå - glem at jeg skal ha en så lite hjelpsom lege!! Må vel gå til spesialistlegesenteret i morgen og betale 500,- for å få en sykmelding.... (det er bare 10 minutter gange fra jobben så jeg kan rekke å stikke innom der)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 30. oktober 2003 #2 Del Skrevet 30. oktober 2003 Legen har ikke lov til å skrive sykemelding til deg dersom h*n ikke ser deg personlig først. Leger som praktiserer noe annet, gjør noe ulovlig - selv om det er kjekt for de syke innimellom. Det er sikkert for å forhindre skulk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 30. oktober 2003 Det er bare sååå teit - har aldri hørt om noen som _må_ til legen for å få en èn dags sykemelding. Kjære vene jeg har jo bare litt influensa - det kunne helt sikkert legen høre også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 30. oktober 2003 #4 Del Skrevet 30. oktober 2003 vel. nå vet du det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shivani Skrevet 30. oktober 2003 #5 Del Skrevet 30. oktober 2003 Kort og godt: Ja, det er vanlig, og takk og pris for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 30. oktober 2003 #6 Del Skrevet 30. oktober 2003 Når du ikke har flere egenmeldinger igjen, og du merker at du må være hjemme, burde du kanskje reist til legen med en gang? I dag, mener jeg? Det ville ihvertfall jeg gjort. Dersom du bare kunne ringe legen og "bestille" sykemelding, kunne du like gjerne hatt ubegrenset antall egenmeldinger da... Legen skal jo VURDERE om du er syk nok til å trenge å være hjemme, det holder ikke å høre på telefonen at du er tett i nesa...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 30. oktober 2003 Når du ikke har flere egenmeldinger igjen, og du merker at du må være hjemme, burde du kanskje reist til legen med en gang? I dag, mener jeg? Det ville ihvertfall jeg gjort. Dersom du bare kunne ringe legen og "bestille" sykemelding, kunne du like gjerne hatt ubegrenset antall egenmeldinger da... Legen skal jo VURDERE om du er syk nok til å trenge å være hjemme, det holder ikke å høre på telefonen at du er tett i nesa...... Vel jeg visste faktisk ikke at de var så vanskelige - da hadde jeg jo selvfølgelig dratt til legen. Den måten egenmeldinger er nå - der jeg jobber er jo helt håpløst - 3 av mine egenmeldinger er ikke brukt på en hel dag en gang. Den ene var pga at jeg måtte gå en time før tida en dag - den andre når jeg gikk hjem da morfaren min fikk slag og den tredje var også en halv dag borte. Håpløst egenmeldingsystem. Når jeg blir syk funker det jo bare ikke. Vet det ihvertfall nå at neste gang må jeg bare dra til legen med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 30. oktober 2003 vel. nå vet du det. Ja jeg skal huske det neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2003 #9 Del Skrevet 30. oktober 2003 Jeg mener også at det ikke skal være lett å få sykemelding, så dette må du nok finne deg i. Men det jeg reagerer på er det du forteller om hvordan du har brukt egenmeldingene dine. Det er da for fanken ingen som leverer egenmelding når de går fra jobben en time før. Eller er det det? Jeg synes i allefall at jobben din burde rydde opp i dette systemet med egenmeldinger, slik at du kan bruke dem når du selv er syk og ikke på alle andre tullete ting. Hvor jobber du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 30. oktober 2003 #10 Del Skrevet 30. oktober 2003 Jeg skulle akkurat til å si det samme som Gjest. Man bruker da ikke egenmelding fordi om man går tidligere fra jobben. Hos oss så regnes det ikke som egenmelding om man er på jobb minst halve dagen... Du bør sjekke opp hva slags regler dere har for slikt... Ellers er jeg enig i at man skal til legen for å bli sykemeldt. Det er altfor mange slepphendte leger - noe enkelte arbeidstakere vet å utnytte. Vi skal være glad for at det er noen som er sitt ansvar bevisst og ikke sykemelder folk i hytt og vær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuske77 Skrevet 3. november 2003 #11 Del Skrevet 3. november 2003 Går man hjem fra jobben i løpet av arbeidsdagen på min arbeidsplass heter det velferdsperm. Det er den samme en bruker om en skal til lege/tannlege, begravelse osv. Er en hjemme dagen etter begynner egenmeldingen..... Er det ikke dette som er den vanlige ordningen da????????????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 3. november 2003 #12 Del Skrevet 3. november 2003 Noen må bruke avspasseringstimene sine for å få gå til legen i arbeidstiden ......det er jammen meg mye teite regler rundt om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuske77 Skrevet 3. november 2003 #13 Del Skrevet 3. november 2003 Vi har ikke timebank avtale eller avspassering hos oss.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 3. november 2003 #14 Del Skrevet 3. november 2003 - Når man går hjem fra jobben, selv om man kun har vært der f.eks. en time eller noe, skal det ikke brukes egenmelding av det. (Selvfølgelig gjelder jo dette bare når du er syk, om det skulle være spm. om det ) - Man har KRAV på å få gå fra jobben for å gå til lege. Noen arbeidsgivere kan trekke deg i lønn for det, og det har de rett til, men veldig mange som ikke gjør det. -Og det er sånn at legen MÅ ha deg inne på time for å kunne skrive ut en sykemelding til deg. Sånn er reglene. Har ingenting med å gjøre at legen din er vanskelig, han er bare pliktoppfyllende. Regelen er også sånn at du må ta kontakt med legen din samme dag som du er syk, og trenger sykemelding. Akkurat på det punktet kan legen være litt "løsere" å tilbakedatere da, men er faktisk ikke alle arbeidsgivere som godtar en sykemelding som er tilbakedatert, og som ikke er merket av for telefonkonsultasjon fra første fraværsdag. Sånn er det ting fungerer rundt dette.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. november 2003 #15 Del Skrevet 4. november 2003 På min arbeidsplass (jeg retter lønn for de ansatte i butikken min) får du ikke engang registrert fravær dersom du i det hele tatt møter opp til avtalt tid, men må gå hjem etter hvert fordi du er syk, bare vanlige timer ut dagen. Ingen egenmelding, ingen sykemelding, bare litt pes for sjefen som må finne noen andre som kan jobbe. Tror poenget er at du skal belønnes for å prøve i hvert fall. Kan jo hende det blir bedre utover dagen? Skjer ofte med meg i hvert fall. Forresten synes jeg det er ALTFOR lett å få sykmelding hos legen. Jeg må krangle med legen min for IKKE å bli sykmeldt hvis jeg drar dit... og så jeg som bare vil bli frisk, ikke ligge hjemme og synes synd på meg selv. Dersom du må være hjemme én dag pga influensa, da har du ikke influensa... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devi Skrevet 4. november 2003 #16 Del Skrevet 4. november 2003 Dersom du må være hjemme én dag pga influensa, da har du ikke influensa... Dèt er jeg ikke enig med deg i ! Jeg har vært hjemme fra jobben 1 dag pga influensa, og jeg var på ingen måte istand til å jobbe. Man er ikke det når hue sprenger,halsen er som sandpapir og det gjør vondt bare å blunke. Jeg ble bedre utover kvelden og gikk på jobb dagen etter. Selvfølgelig var jeg langtfra 100 % dagen etter heller, men jeg var da likevel på jobb så fort jeg følte at jeg hadde en sjans til å klare det, og det TRENGER ikke ta mer enn èn dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 10. november 2003 #17 Del Skrevet 10. november 2003 Jeg mener ikke at du ikke var syk, jeg mener at da hadde du ikke influensa, men noe annet. Har du fått med deg at 4 barn i England nettopp døde av influensa, og at det var en vanlig dødsårsak i gamle dager? Du ble arbeidsfør etter en fraværsdag? Dæven for et immunforsvar gitt... Så vidt jeg vet er influensa litt mer enn forkjølelse, som du hadde symptomer på, bl.a. man er syk en stund... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. november 2003 #18 Del Skrevet 10. november 2003 Må si meg enig med Bjørnsdatter. Mange sier de har influensa når det de egentlig har er en kraftig forkjølelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuske77 Skrevet 11. november 2003 #19 Del Skrevet 11. november 2003 Var ikke tråden her "bruk av sykemelding" - altså ordningen og ikke hvorfor en brukte sykemeldingen? Mulig det er jeg som ikke henger helt med i svingen da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 11. november 2003 #20 Del Skrevet 11. november 2003 Sant det altså, men jeg reagerte litt på holdningen "herregud må jeg til LEGEN for å få sykmelding?", så jeg ville liksom grave litt mer... Det er nemlig noen som blir dødssyke av forkjølelse og har fraværsdager i hytt og gehør, mens andre går på jobben nesten uansett hvor syke de er. Går mye på holdninger, og det var den første typen jeg syntes jeg kunne spore i det første innlegget. Derfor måtte jeg bare kommentere og spørre litt. Syntes jeg fikk bekreftet det jeg trodde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå