Gå til innhold

Jorda har flyttet på seg!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg leste i avisen her om dagen at Jorda flyttet på seg noen centimeter pga. av jordskjelvet i Japan. Kan det virkelig stemme? Jeg trodde ikke det var mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste at jordskjelvet fikk jorda til å snurre raskere, så døgnet nå er 1,8 mikrosekunder kortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i avisen her om dagen at Jorda flyttet på seg noen centimeter pga. av jordskjelvet i Japan. Kan det virkelig stemme? Jeg trodde ikke det var mulig.

Ja og nei. Et jordskjelv kan ikke få Jorda massesenter til å flytte på seg. For å flytte på massesenteret så må det virke eksterne krefter på Jorda. Jordskjelv involverer kun interne krefter. Den gjennomsnittlige avstanden til Sola vil derfor forbli uendret. Men pga. deformasjon av jordformen, som et resultat av den vertikale bevegelsen til de tektoniske platene, så vil massesenteret relativt til Jorda endre seg. For at massesenteret skal forbli på samme sted relativt til Sola, så må nødvendigvis den deformerte Jorda flytte litt på seg. Dette vil vi oppleve som at rotasjonsaksen forskyves litt. Dessuten så vil en slik deformasjon også resultere i en tilsvarende liten endring i rotasjonstiden til Jorda om sin egen akse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...