Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere med alkohol i den tiden dere er usikre?

Tester dere før hver fest/middag el hvor det kan være naturlig med litt alkohol?

Selv tester jeg ikke så ofte, men det hender jeg tar en øl eller glass vin til maten likevel. Jeg tenker at så lenge jeg er måteholden kan det ikke skade om jeg skulle være gravid uten å vite det.

Hva mener du? Og er det noen som har gode "unnskyldninger" for å ikke drikke når det egentlig er for tidlig å evt fortelle det?

Hvis man har mulighet til å kjøre bil er jo det det enkleste, men hvis man ikke har den muligheten kan det være kjekt med andre "grunner".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det skal mye til å miste eller skade barnet av et glass vin uansett, de aller fleste av oss var vel på fylla i starten før vi skjønte vi var gravide. Hvis du er usikker er det jo bare å være helt avholds da.

• Liker 1
Gjest Emo Fisk
Skrevet

Jeg oppførte meg som normalt, altså var på fest innimellom i prøvingen. For meg tok prøvingen en god stund begge gangene, og jeg trengte ett normalt liv. Dersom jeg var innenfor en periode hvor jeg kunne teste, så gjorde jeg selvsagt det før jeg turde å ta en øl.

• Liker 1
Skrevet

Jeg oppførte meg som normalt, altså var på fest innimellom i prøvingen. For meg tok prøvingen en god stund begge gangene, og jeg trengte ett normalt liv. Dersom jeg var innenfor en periode hvor jeg kunne teste, så gjorde jeg selvsagt det før jeg turde å ta en øl.

Takk for svar. Jeg ønsker også å leve som normalt. Jeg har ikke for vane å drikke mye på en gang uansett, men det hender jo at jeg er med å deler en vin til maten feks. Jeg MÅ jo IKKE drikke, men når jeg samtidig ikke vil at alle skal spørre så er det både lettest og koseligst å gjøre som vanlig :-/

Skrevet

Tror det skal mye til å miste eller skade barnet av et glass vin uansett, de aller fleste av oss var vel på fylla i starten før vi skjønte vi var gravide.

Vel, då er ikkje eg blant 'de fleste'. Både denne og forrige graviditet var planlagt, og då rører eg ikkje alkohol mellom eggløsning og mens. Drakk moderat frå mens til ny eggløsning. Når eg veit at eg er gravid er det uaktuelt å drikke alkohol, eg tar ingen risiko for å skade mine barn.

Var på fest og familiemiddager et par ganger i prøvetid og tidlig i graviditet, og har ikkje hatt nokon problem med det. Har aldri fått kommentarar på avhold, sjølv om eg drikk alkohol til vanlig i sånne anledningar. Har brukt sjåfør-unnskyldning ved behov.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du først har gått inn for å prøve å bli gravid er vel det beste å bare avstå fra alkohol nå? Blir det servert vin til en middag kan du si som foreslått her at du er sjåfør eller at du rett og slett foretrekker brus e.l. over vin.

Personlig er ikke det en sjans jeg ville tatt uansett hvor liten den er, hva er vel en falsk unnskyldning ovenfor andre, fremfor å beskytte det barnet du ønsker deg?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er langtidsprøver, og har fått beskjed om at vi sannsynligvis ikke kan få barn uten hjelp. Likevel avstår jeg fra alkohol fra EL og frem til mens.

Jeg trur personlig ikke att 1-2 glass kan skade, men velger selv å unngå dette da jeg ville slitt med vonde tanker den dagen jeg står med positiv test i hånden og vet at jeg har utsatt embryoet for alkohol. Fosteret er mest sårbart i første trimester, særlig de første ukene da mye av det fysiske dannes,og man kan aldri vite hvor små mengder som skal til.

De som velger å gå på fylla mellom EL og mens selv om de vet at det er en sannsynlighet for at de er gravide har jeg liten forståelse for. Men om man velger å være totalavholds må være opp til den enkelte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man skader ikke et embryo/ en celleklump ved å drikke litt FØR ikke kommet mens. Herreguuuud, så mye misoppfatninger rundt dette.

Jeg drakk et vinglass og tok meg en øl i ny og ne før IKM. Spurte jordmor om dette kunne være skadelig. Svaret var et klart NEI.

Hun sa at grunnen til at Helsedirektoratet er såpass strenge i sine uttalelse, er for å treffe de som ikke greier å skille mellom moderat og mye, og de som tenker at det er ok å drikke litt også ETTER IKM.

Man kan være prøver i årevis. Kjære deg: Lev som normalt, du.

• Liker 2
Skrevet

Man skader ikke et embryo/ en celleklump ved å drikke litt FØR ikke kommet mens. Herreguuuud, så mye misoppfatninger rundt dette.

Jeg drakk et vinglass og tok meg en øl i ny og ne før IKM. Spurte jordmor om dette kunne være skadelig. Svaret var et klart NEI.

Hun sa at grunnen til at Helsedirektoratet er såpass strenge i sine uttalelse, er for å treffe de som ikke greier å skille mellom moderat og mye, og de som tenker at det er ok å drikke litt også ETTER IKM.

Man kan være prøver i årevis. Kjære deg: Lev som normalt, du.

:popcorn: så digg å ha en altvitende jordmor som stiller seg over Helsedirektoratets anbefalinger... :ironi: grunnen til at de går ut med såpass "strenge" råd er vel mer det at forskerne (som har noget mer erfaring og utdanning enn din jordmor...) ikke vet hvor små mengder som skal til for å skade embryoet. Det er en del tidlige spontanaborter, man kan jo spørre seg om noe av grunnen til disse abortene er nettopp (overdreven) alkoholbruk før man vet at man er gravid...? forøvrig er jeg enig i at man skal leve normalt,og jeg tok meg også et glass i ny og ne uten å tenke på syklus++. Synes bare måten du la frem dette på ble litt vel "altvitende" og mulig noe respektløst ovenfor de som ikke drikker alkohol, for det er god grunn til å være avholds. Man blir faktisk gravid før IKM, men det håper jeg du vet...?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg ingenting om de som velger å være totelavholds før IKM- jeg synes bare det er synd at folk skal gå rundt å være unødvendig redde hele tiden, og ha skyldfølelse pga ett glass vin.

Tidlige aborter kan skyldes hva som helst.

Les dette, du. Legg forøvrig merke til uttalelsen fraleder i Norsk Gynekologisk forening.

Min lenke

Det er altså ingen holdepunker sor å si at litt alkohol før IKM er farlig for fosteret.

Jeg er ikke allvitende, jeg kommer med et normalt innspill.

AnonymBruker
Skrevet

I eldre forskning mente man at den som intet vet om graviditeten intet skader, dvs at det ikke var skadelig for fosteret med alkoholinntak før det ble klart for mor at hun var gravid. I nyere forskning råder det uenighet blant forskere om i hvor stor grad alkohol er skadelig for foster i tidelig stadium, og enkelte mener at det kan være meget skadelig. Dvs at man ikke bør ta sjanse i tidelig stadium. Gjennom forskning er det også blitt klart at også svært lite alkohol kan skade fosteret.

Er enig med Sayonora over her: Hvorfor ta sjansen? Vær heller avholds. Det finnes jo også alkoholfri øl og vin. Ikke hør på "lekmannsfolk" i denne sammenheng :-) Personlig ville jeg nok avstått fra alkohol og levd ekstra sundt også ett par tre måneder FØR jeg bestemte meg for å bli gravid. Å avstå fra alkohol er vel en liten filleting i motsetning til den avgjørelse å sette ett nytt liv til verden :-)

Hvis du bestemmer deg for å "leve normalt" i den tiden dere prøver å bli gravise så finnes det vel kanskje noen "sikre dager"? Men husk at enkelte kvinner blør under den første tiden av graviditeten. Her må det god margin og graviditetstest til. ALKOHOL MINSKER SJANSEN FOR Å BLI GRAVID.

Det er ikker sikkert at alle jordmødre er oppdatert på den seneste forskning. Det finnes endel tilgjengelig informasjon på nett. Det finnes fagpersonell i norge som jobber innen sosialmedisin og som er spesialister på emnet.

http://www.chem-tox.com/pregnancy/alcohol.htm

AnonymBruker
Skrevet

Den linken inneholder ut-gammel forskning. Ingenting tilsier at man får barn med FAS ved å drikke moderat FØR en test slår ut positivt.

Her MÅ det skilles mellom det å drikke før IKM, og i uke 5, 6, 7 osv. Det blir en helt annen sak!!

Klart embryoet er sårbart når organer dannes i disse ukene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bryr meg ingenting om de som velger å være totelavholds før IKM- jeg synes bare det er synd at folk skal gå rundt å være unødvendig redde hele tiden, og ha skyldfølelse pga ett glass vin.

Tidlige aborter kan skyldes hva som helst.

Les dette, du. Legg forøvrig merke til uttalelsen fraleder i Norsk Gynekologisk forening.

Min lenke

Det er altså ingen holdepunker sor å si at litt alkohol før IKM er farlig for fosteret.

Jeg er ikke allvitende, jeg kommer med et normalt innspill.

Enig i alt det du skriver :jepp: foruten at det ikke er holdepunkter for å si at alkohol før IKM er skadelig. Om du snur litt på den; det er ingen holdepunkter for å si at alkohol før IKM ikke er skadelig for fosteret. Så får det være opp til hver enkelt hvilken risiko man vil leve med. Vil man gå rundt å tenke at evnt lærevansker o.l kunne vært unngått om man ikke hadde drukket alkohol..? Nå skal jeg gjennom IVF, og da kommer jeg til å være totalavholds gjennom hele perioden. Når vi startet å prøve var jeg måteholden, men som langtidssliter er jeg glad for at jeg ikke "satte hele livet på vent" og heller levde mest mulig som vanlig før vi fant ut at vi ikke kunne få barn etter naturmetoden. På den andre siden ser jeg at jeg nok var litt umoden når vi begynte å prøve,og jeg tror at jeg hadde angret veldig om jeg hadde drukket mye mellom EL Og IKM for så å finne ut at jeg var gravid. Om vi hadde begynt å prøve nå tror jeg ikke at jeg ville tatt noen sjanser, mest for å ha min gode samvittighet for at barnet tatt best mulig vare på gjennom hele svangerskapet. Da hadde det ihvertfall ikke vært min feil om det skjedde noe galt med barnet..

Skrevet

hihi, det er forøvrig litt morsomt når folk googler forskning og legger ut linker til det første og beste som passer ens egne meninger.. :fnise: et hett tips er å lage dere profil på helsebiblioteket, så kan dere søke på oppdaterte artikler og få frem litteratur som ihvertfall har vært igjennom noen kvalitetssjekker. selv der dukker det opp noe useriøst fra tid til annen. http://www.helsebiblioteket.no/

AnonymBruker
Skrevet

:popcorn: så digg å ha en altvitende jordmor som stiller seg over Helsedirektoratets anbefalinger... :ironi: grunnen til at de går ut med såpass "strenge" råd er vel mer det at forskerne (som har noget mer erfaring og utdanning enn din jordmor...) ikke vet hvor små mengder som skal til for å skade embryoet. Det er en del tidlige spontanaborter, man kan jo spørre seg om noe av grunnen til disse abortene er nettopp (overdreven) alkoholbruk før man vet at man er gravid...? forøvrig er jeg enig i at man skal leve normalt,og jeg tok meg også et glass i ny og ne uten å tenke på syklus++. Synes bare måten du la frem dette på ble litt vel "altvitende" og mulig noe respektløst ovenfor de som ikke drikker alkohol, for det er god grunn til å være avholds. Man blir faktisk gravid før IKM, men det håper jeg du vet...?

AB #11 her, så enig, så enig :-) Og hyggelig med en som støtter de som vil være avholds :-)

Skrevet

Tror at de som velger å drikke/har valgt å drikke alkohol under svangerskapet vil hevde at dette ikke er skadelig.

Hvorfor må man drikke alkohol når man forsøker å bli gravid når det ikke finnes 100% sikker dokunentasjon på at dette er uskadelig for fosteret???

Synes at det er meget merkelig at det er de AVHOLDNE som blir angrepet i denne diskusjonen.

TS, jeg ville personlig latt være, men hvis du er i tvil så spør kyndig fagpersonell.

"Bedre føre var enn etterpåsnar" :Nikke: Lykke til!

Skrevet (endret)

Utfordringen er jo at til og med fagpersonell og faglitteratur er uenige. Det er påvist at alkohol kan skade, uansett når i svangerskapet dette er inntatt, og man er gravid fra sædcellen har møtt egget, ca to-tre uker før positiv test. Det som aldri har blitt påvist er hvilken mengde og hyppighet av inntak som er skadelig.

Sannsynligvis er ikke 1-2 glass skadelig, og sannsynligvis er flere fylleturer før positiv test potensielt skadelig. Derfor sier jeg at det å være avholds/ikke avholds må være opp til den enkelte, men at det å gå på fylla når man vet at man kan være gravid er noe korttenkt.

Jeg har allerede skrevet det en gang i tråden; Det må være opp til den enkelte hva de velger. Jeg forstår ikke hvorfor man skal bli angrepet for å være hysterisk bare fordi man anerkjenner alkohol som noe av det værste man kan utsette et embryo/foster for.

Endret av Atheene
  • Liker 2
Skrevet

Tror at de som velger å drikke/har valgt å drikke alkohol under svangerskapet vil hevde at dette ikke er skadelig.

Hvorfor må man drikke alkohol når man forsøker å bli gravid når det ikke finnes 100% sikker dokunentasjon på at dette er uskadelig for fosteret???

Synes at det er meget merkelig at det er de AVHOLDNE som blir angrepet i denne diskusjonen.

TS, jeg ville personlig latt være, men hvis du er i tvil så spør kyndig fagpersonell.

"Bedre føre var enn etterpåsnar" :Nikke: Lykke til!

TS her

Det er jo ikke det at jeg absolutt må drikke alkohol, men i enkelte settinger er det kanskje mer naturlig enn andre og siden jeg ikke ønsker at "alle" skal vite at vi prøver så er det lettere å ta ett lite glass enn å la være. De fleste vet at jeg ikke liker brus (kan ikke tvinge i meg søtt kliss, da er det bedre med vann) og stort sett så sykler jeg hvis jeg ikke er veldig langt hjemmefra. Altså er unnskyldningen om at jeg kjører litt vanskelig. Det er ikke snakk om å gå på fylla, og heller ikke ofte. Og man kan jo ta en test før en sånn anledning (men så er det de av dere som påpeker at man kan være gravid før en test slår ut, og da kan man jo bli paranoid av mindre).

Skrevet

Utfordringen er jo at til og med fagpersonell og faglitteratur er uenige. Det er påvist at alkohol kan skade, uansett når i svangerskapet dette er inntatt, og man er gravid fra sædcellen har møtt egget, ca to-tre uker før positiv test. Det som aldri har blitt påvist er hvilken mengde og hyppighet av inntak som er skadelig.

Sannsynligvis er ikke 1-2 glass skadelig, og sannsynligvis er flere fylleturer før positiv test potensielt skadelig. Derfor sier jeg at det å være avholds/ikke avholds må være opp til den enkelte, men at det å gå på fylla når man vet at man kan være gravid er noe korttenkt.

Jeg har allerede skrevet det en gang i tråden; Det må være opp til den enkelte hva de velger. Jeg forstår ikke hvorfor man skal bli angrepet for å være hysterisk bare fordi man anerkjenner alkohol som noe av det værste man kan utsette et embryo/foster for.

Veldig bra og klart skrevet. Jeg synes ikke man bør ta sjansen på å drikke mellom EL og IKM når man aktivt prøver. Det er fortsatt to uker i måneden man kan leve som normalt.

Skrevet

Jeg er ikke så "avhengig" (verken fysisk eller sosialt) av alkohol at jeg føler behov for å drikke det ofte. Er ikke gravid, men kan selv nå gå i perioder på opptil et halvt år mellom hver gang jeg drikker (mens jeg i andre perioder drikker nesten hver helg). Har derfor 0 problemer med å avstå i usikre uker (dvs mellom eggløsning og mens), samt selvfølgelig i de 9 månedene svangerskapet varer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...