AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #1 Skrevet 18. mars 2011 Hva skjer nå? Vi har oppdaget mugg på soverommet, på vinduet, veggen og gulvet. Vi leier, og regner jo med at huseier vet hva som skal gjøres. Men hva skjer med rommet nå? Har prøvd å google litt, og har bare funnet sider som sier at veggene må rives.. Hjelp?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #2 Skrevet 18. mars 2011 Først og fremst må dere la de infiserte områdene få luft. En standard feil mange leietakere gjør er nettopp å la f.eks vinduene kveles med å ha gardinene trukket for hele tiden. Så må dere snakke med huseier og finne noen som har peiling på mugg som da kan sette fot ved alvorlighetsgraden. (fukt eller bare på overflaten) Kontakt en byggvarehandel eller lignende om det er overflatemugg og spør om råd til hvordan du kan vaske mest mulig effektivt uten at sporene sprer seg mye. Etter det er rent og tørt må du hele tiden tenke på å forebygge ved å la områdene få mye luftsirkulasjon. Er det på grunn av fukt er det nok store påkostninger i huseiers vente. Vegger og kanskje gulv må rives opp for å finne årsaken og fikse den.
fink Skrevet 18. mars 2011 #3 Skrevet 18. mars 2011 Jeg ville unngått å sove der inne først og fremst
Gjest Ruccola Skrevet 18. mars 2011 #5 Skrevet 18. mars 2011 Få huseier til å ta prøver av mugget. Enkelte typer mugg kan nemlig vere ganske så farlige. Ta masse bilder og dokumentér, i tilfelle huseier bare vasker det brot/maler over
Sofiemor Skrevet 18. mars 2011 #6 Skrevet 18. mars 2011 (endret) Jeg ville unngått å sove der inne først og fremst Helt enig;) Jeg leide en kjellerleilighet tidligere. Og etter en stund så fikk jeg lungebetennelse som aldri ga seg. Og almenntilstanden var helt elendig. Årsaken var at to av veggene på soverommet var full av mugg. Veggene måtte rives, og jeg måtte finne meg et annet sted å bo;( Endret 18. mars 2011 av Sofiemor
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #7 Skrevet 18. mars 2011 Vask flatene med klorin, bruk maske og hansker. Luft godt ut fuktighet i rommet og øk varmen. Ikke sperr inne flatene med møbler eller gardiner. Mugg er selvsagt ett tegn på at noe er galt, så følg med om det blusser opp igjen. En mulighet er jo at dere ikke lufter nok, og har det for kaldt i rommet. En annen er at det er for lite ventilasjon, eller det kommer fuktighet utenfra, f.eks. igjennom grunnmuren. Generelt er vi nok for lite flinke til å lufte.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #8 Skrevet 19. mars 2011 TS her - tusen takk for svar! Grunnen til at mugget oppstod er nok på grunn av de dårlige vinduene våre. Huseier er i en prosess med å skifte de, og i den forbindelse hadde han et par snekkere over på befaring for ca en uke siden. De oppdaget da at det var begynt å danne seg mugg i vinduskarmen. Nå har det altså spredd seg til vegg, gulv og madrasser... Vi har merket at det har vært mye kondens på ruta nå i vinter, og tenkte at det logisk nok var på grunn av dårlige vinduer. Vi har luftet og styrt, men vinduene dogger igjen med en gang de lukkes. I dag fikk vi en melding fra huseieren. Han er for tiden utenbys, og hadde ikke annet å si enn at han aldri hadde hørt noe om mugg fra tidligere leieboere, og at vi måtte lufte. Så nå skal jeg inn og ta bilder av herligheten, kontakte styret i borettslaget så får de ta seg av huseieren. Hvis noe ikke gjøres snarest kommer vi til å holde tilbake husleie. Er det helt på trynet eller?
slask Skrevet 22. mars 2011 #9 Skrevet 22. mars 2011 (endret) I dag fikk vi en melding fra huseieren. Han er for tiden utenbys, og hadde ikke annet å si enn at han aldri hadde hørt noe om mugg fra tidligere leieboere, og at vi måtte lufte. Så nå skal jeg inn og ta bilder av herligheten, kontakte styret i borettslaget så får de ta seg av huseieren. Hvis noe ikke gjøres snarest kommer vi til å holde tilbake husleie. Er det helt på trynet eller? Tviler på at vinduene har så mye å si for muggdannelse. OK - vinduer med feil på utsiden _kan_ dra inn fukt i veggen, men hvis det sitter mugg høyt opp på vindu og vegg så er det generell fuktinntregning eller for høy luftfuktighet over tid i leiligheten som er årsaken. Fukt og lufting krever litt kunnskap, men man har faktisk ansvar for å sørge for tilstrekkerlig lufting som leietaker. Interessant å se bilder. Legger du dem ut? Og hva slags vegg er dette? Hva er på utsiden? Åpen trevegg mot friluft eller murvegg som er gjenfylt med jord/grus/stein på utsiden? Et eksempel: Jeg har enebolig med egenmontert varmegjenvinner (aggregat som sørger for luftsirkulasjon samt gjenvinning av varme, dvs varmen flyttes fra utluft til innluft). Har kjørt aggregatet litt sakte i det siste og foreløpig har jeg kun tilkobla 1 av 2 avtrekk i badet vårt. Når det dusjes så dogger det på vinduet - litt nederst - men det forsvinner i løpet av minutter. Bare jeg får kobla på det andre avtrekket som er nærmere vinduet så regner jeg med at dette blir mindre problem, samt at jeg kan sette opp hastigheten på viftene. Og litt dogg på vinduene i blant er ikke krise så lenge det ikke renner og trekker inn i karmen i tide og utide. Men mugg på vegg kan komme på en helt frisk vegg hvis lufting er for dårlig (over tid). Tørker dere klær i rommet/leiligheten? Endret 22. mars 2011 av slask
PS_Silli Skrevet 24. mars 2011 #10 Skrevet 24. mars 2011 Luft så mye du kan og pensle på klorin i flere omganger og la virke. Klorin er noe av det mest effektive som tar mugg og sopp. Skrubb etterpå. Dette vil både bleke og også ta maling - så sparkling og maling kan være nødvendig Men husholdningskloring er det som dreper aboslutt best.
slask Skrevet 29. mars 2011 #11 Skrevet 29. mars 2011 Må bare lime inn denne: Muggsopp ikke farlig En undersøkelse av 400 boliger har ikke kunnet påvise noen sammenheng mellom soppsporer i innelufta og utvikling av astma hos barn. http://www.rb.no/bolig/article5546746.ece
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #12 Skrevet 29. mars 2011 Mugg skal da aldri vaskes!! Da gir dere bare mer næring til muggen i form av fukt, og så blir det først bedre, og deretter verre. Når kommer huseier tilbake? Dersom han ikke er samarbeidsvillig kan dere melde dere inn i leieboerforeningen. En venninne av meg hadde muggsopp på soverommet og huseier var ikke behjelpelig. De meldte seg inn i leieboerforeningen, og de kom på befaring på soverommet. Min venninne fikk beskjed om å sove i stuen. Så sendte leieboerforeningen (advokater) brev til huseier om at en så og så stor del av leiligheten var ubeboelig, og at derfor ville husleien bli redusert med så og så mye fram til huseier ordnet opp. Venninnenen betalte altså redusert husleie fram til huseier fikk snekker til å komme og rive muggveggene og sette opp nye. Du skal ikke sove i muggsoppinfiserte soverom. Selv om du enda ikke vet om huseier vil være samarbeidsvillig eller ikke når han kommer tilbake, kan du jo likevel melde deg inn i leieboerforeningen og bare forhøre deg om hva som evt. kan bli gjort om huseier ikke samarbeider. Husk at du først må melde deg inn, og betale meldemskapet før du tar kontakt med de. Jeg tror det koster 200kr i året eller noe. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå