Gå til innhold

Bruke egenmelding ved dødsfall/alvorlig sykdom i familie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg lurer rett og slett på om man får lov til å bruke egenmelding og være borte "lovlig" fra jobben dersom en i familien er alvorlig syk, altså dødssyk? Er dette akseptabelt?

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

jeg tror ikke du har krav på mer enn fri i forbinnelse med begravelse men snakker du med sjefen din så tror jeg nok du lett kan komme til en løsning med å få en form for permisjon.

Skrevet

Jeg kjenner til de som har fått sykemelding for alvorlig syk og døende nær familie.

Skrevet

På jobben min er det vanlig å innvilge en uke permisjon med lønn i forbindelse med dødsfall i nærmeste familie, samt en halv dag/ dag for å delta i begravelse generelt. Men dette er nok bedriftsintern personalpoiltikk...

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan selvsagt bruke egenmelding, men på min arbeidsplass må man ha vært ansatt i over to måneder for å kunne benytte egenmelding, og man kan ta ut egenmelding i tilsammen en uke. Hvis ikke kan du søke om permisjon (med eller uten lønn), eller be om sykemelding hos legen. Hvis legen skal sykemelde deg må det være på bakgrunn av din psykiske tilstand, og ikke på grunn av andres sykdom- altså din depressive reaksjon/ krisereaksjon.

AnonymBruker
Skrevet

Egenmelding er til for egen sykdom, men det er flere muligheter her:

1) Sjekk om du kan ha mulighet for å få pleiepenger: http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Pleiepenger

2) Snakk med arbeidsgiver om du kan få permisjon med/uten lønn

3) Siste utvei: snakk med legen din om sykemelding. En del leger gjør dette selv om du ikke er syk, men du bør være klar over at du da vil få en diagnose i journalen din. Som regel vil denne diagnosen være noe sånt som "belastningslidelse", "akutt psykisk reaksjon" eller noe lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...