CoffeeGirl Skrevet 18. mars 2011 #1 Skrevet 18. mars 2011 Er det noen her som kjenner til (og gjerne vil fortelle litt om) styrketrening etter Nautilus-metoden? Treningsveilederen min fortalte om en studie fra 70-tallet som viste at mennesker som trente med Nautilus-metoden hadde bedre framgang i muskelvekst enn folk som trente med vanlige styrkeapparater eller frivekter. Er det noen her inne som kan vise til lignende resultater? Får man muskelvekst og styrke av denne typen trening, eller blir jeg lurt?
Kirby Skrevet 18. mars 2011 #2 Skrevet 18. mars 2011 Det står litt her, ACTIC het tidligere Nautilus og driver fortsatt etter denne metoden: http://actic.no/nv/Site/Din-traning/Styrketraning1/Fordjupning-i-Nautilusmetoden/
CoffeeGirl Skrevet 18. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. mars 2011 Det står litt her, ACTIC het tidligere Nautilus og driver fortsatt etter denne metoden: http://actic.no/nv/Site/Din-traning/Styrketraning1/Fordjupning-i-Nautilusmetoden/ Det forklarer jo hvorfor gymmet mitt anbefaler den metoden, jeg trener jo på et Actic-gym. Har lest igjennom den siden nå, og det høres jo logisk ut, men hvis Nautilus eller HIT er så mye bedre enn "vanlig" styrketrening, hvorfor trener ikke alle som ønsker muskelvekst etter den metoden?
Dyreelskern Skrevet 18. mars 2011 #4 Skrevet 18. mars 2011 Er metoden bare å ha så mye vekt at man ikke orker å gjøre så mange repitisjoner? Jeg trodde at hvis man ikke orka særlig mange repitisjoner så var det større risiko for å skade seg? (at passe tyngde var så man orka 12 - 15 rep) Men det er kanskje bare hvis man har så tungt at man orker færre enn åtte rep at det er risikabelt...
Leifr Skrevet 18. mars 2011 #5 Skrevet 18. mars 2011 Har lest igjennom den siden nå, og det høres jo logisk ut, men hvis Nautilus eller HIT er så mye bedre enn "vanlig" styrketrening, hvorfor trener ikke alle som ønsker muskelvekst etter den metoden? Svaret på det er selvsagt: Fordi det i virkeligheten ikke fungerer sånn. Sorry. Metoden er nøye utprøvd og forlengst forkastet av seriøse treningsfolk. Lever videre i sin egen lille markedsnisje, som så mange andre former for humbug. 1
CoffeeGirl Skrevet 18. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 18. mars 2011 Svaret på det er selvsagt: Fordi det i virkeligheten ikke fungerer sånn. Sorry. Metoden er nøye utprøvd og forlengst forkastet av seriøse treningsfolk. Lever videre i sin egen lille markedsnisje, som så mange andre former for humbug. Hvordan fungerer det i virkeligheten da? Hva må til for å oppnå muskelvekst?
Leifr Skrevet 19. mars 2011 #7 Skrevet 19. mars 2011 Hvordan fungerer det i virkeligheten da? Hva må til for å oppnå muskelvekst? Er man ute etter vekst i muskelmasse og økning i styrke bør hovedvekten av treningen legges på baseøvelser med frivekter, eventuelt med litt isolasjonsøvelser (her kan noen typer apparater være brukbare) attpå. Eksakt oppsett med antall arbeidssett og rep-intervall osv. avhenger av akkurat hvilke mål man har; styrkeløftere og kroppsbyggere trener vanligvis ikke akkurat likedan.
Thorn Skrevet 19. mars 2011 #8 Skrevet 19. mars 2011 Jeg trente etter Nautilus-metoden da jeg var nybegynner på styrketrening, og syns det var veldig greit. Lette vekter og mange repetisjoner har aldri funka for meg, og når jeg ikke ser resultat, gir jeg opp. Jeg hadde rask fremgang på Nautilus-metoden (målet mitt var å bli sterkere), opp til et visst punkt, da sa det stopp. Da gikk jeg over til frivekter, brukte samme prinsipp, så tunge vekter at jeg ikke klarte mer enn rundt 12 repetisjoner. Det var stor forskjell! I stedet for de tre apparatene jeg tok på bein, som gikk på rumpe, ytter og innerside lår, tok jeg knebøy med tunge vekter, og ble mer støl på alle de områdene pluss legger. Jeg hadde også raskere og bedre fremgang på armene med frivekter. Merket godt at frivekter var mye bedre trening for meg! Nå er jeg tilbake på Nautilus-metoden, etter en lengre periode med ryggproblem. Jeg må trene meg opp igjen fra start, og da syns jeg at apparatene er tryggest, siden det er vanskelig å gjøre øvelsene feil.
Rayanne Skrevet 19. mars 2011 #9 Skrevet 19. mars 2011 Svaret på det er selvsagt: Fordi det i virkeligheten ikke fungerer sånn. Sorry. Metoden er nøye utprøvd og forlengst forkastet av seriøse treningsfolk. Lever videre i sin egen lille markedsnisje, som så mange andre former for humbug. Er ett grunnprinsipp med 8-12 repetisjoner virkelig så ubrukelig? På min Actic instruerer de i både apparater og frivekter, litt basert på hva folk vil ha, og da ser jeg ikke at det skal være så nisjete, i forhold til andre treningsstudioer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå