Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Studerer i en storby, og er opprinnelig fra en annen by. Vil hjem hele sommeren, da jeg ivl tilbringe tid med familie og slik grunnet skilsmisse i familie. Har jeg rett på hele sommerferien fri fra jobben jeg har her? Går det an å søke om permisjon eller noe? Har veldig lyst til å beholde jobben min her etter sommeren, men vil hjem da alle andre reiser hjem. Har heller ikke penger til å ta toget fram og tilbake for å jobbe..

Gjest LOGAN
Skrevet

Jeg vet ikke hva slags jobb du har? Men regner med det er en deltidsstilling/ ekstrahjelp?

Du kan søke om permisjon eller rett og slett bare få fri om du ikke har faste jobbtider osv. Men da er spørsmålet om stedet du jobber har folk til å jobbe hele sommeren?

For min del får ikke ekstrahjelpene mine fri i juli da det er ferier det er meningen at de skal trå til. De kan søke meg ang dager eller en uke osv men går det ikke opp så får de ikke fri og det er ene og alene pga dette er jobben deres sant.

Så nå er spørsmålet bare hvor hyggelig sjef du har?! Denne personen bør jo være forståelig i forhold til situasjonen din men de kan heller ikke bli avhengig av å ansette kun en feriehjelp ved en slik situasjon..

2 mnd ferie høres forøvrig ikke galt ut :)

AnonymBruker
Skrevet

takk for svar :)

Har en ekstrahjelp stilling ja. Har trådd til veldig mye i det siste og hjulpet veldig masse til. Har vist gode resultater og virkelig vist at jeg har lyst til å beholde jobben etter ferien.. Vet jeg kun har rett på 5 uker ferie, så må vel bli å søke om permisjon fra midten av juni til skolestart i august..

håper virkelig dette ordner seg. har søsken som jeg vil tilbringe tid med, i og med at foreldrene mine har skilt seg og vi skal flytte i sommeren. Så skal være med å hjelpe til å rydde ut av mitt egen rom blant annet.

Gjest Fikira
Skrevet

Du har neppe rett til å ha hele sommerferien fri.

Men du kan søke om permisjon uten lønn =)

Har du jobbet heltid så er det vel 4 uker fri man har rett på, 5 om man er organisert.

Som tilkallingshjelp så har man jo alltids muligheten til å si nei til vakter. Men spørs om du får beholde jobben da.

AnonymBruker
Skrevet

takk for svar

Har en ekstrahjelp stilling ja. Har trådd til veldig mye i det siste og hjulpet veldig masse til. Har vist gode resultater og virkelig vist at jeg har lyst til å beholde jobben etter ferien.. Vet jeg kun har rett på 5 uker ferie, så må vel bli å søke om permisjon fra midten av juni til skolestart i august..

håper virkelig dette ordner seg. har søsken som jeg vil tilbringe tid med, i og med at foreldrene mine har skilt seg og vi skal flytte i sommeren. Så skal være med å hjelpe til å rydde ut av mitt egen rom blant annet.

AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på 3 uker ferie mellom 1. juni og 30. september. Ekstrahjelp må rekne med å jobbe mye om sommeren, slik at de fast ansatte får tatt ut ferien sin. Rommet ditt kan du rydde ut av på ei helg, så det var et dårlig argument.

Du vil helt sikkert få tre uker i studieferien, men noe mer kan du glemme. Jobber du ikke i sommer, kan du glemme å få tilbake jobben til høsten, for da blir du sett på som en arbeidstaker de ikke kan stole på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

rommet mitt kan jeg ikke rydde ut av en annen gang, da huset skal selges grunnen skilsmisse. så jeg vil se på det som et godt nok argument. Står 5 uker ferie i kontrakten.

AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på 3 uker ferie mellom 1. juni og 30. september. Ekstrahjelp må rekne med å jobbe mye om sommeren, slik at de fast ansatte får tatt ut ferien sin. Rommet ditt kan du rydde ut av på ei helg, så det var et dårlig argument.

Du vil helt sikkert få tre uker i studieferien, men noe mer kan du glemme. Jobber du ikke i sommer, kan du glemme å få tilbake jobben til høsten, for da blir du sett på som en arbeidstaker de ikke kan stole på.

Blir feil å svare på den måten synes jeg. Du vet nemlig ikke hva mer som ligger bak. Jeg har krav på 5 uker ferie, og skal søke resten som permisjon tenkte jeg.

Gjest LOGAN
Skrevet

Mine ekstrahjelper har lagt fra krav på 5 uker ferie og selv har jeg ikke har fri en eneste sommer fra jeg var 15 til 23 år (student med ekstrajobb)

Jeg skjønner at her ligger det mere bak men hvor gammel er du?

AnonymBruker
Skrevet

Mine ekstrahjelper har lagt fra krav på 5 uker ferie og selv har jeg ikke har fri en eneste sommer fra jeg var 15 til 23 år (student med ekstrajobb)

Jeg skjønner at her ligger det mere bak men hvor gammel er du?

Har også jobber alle ferier før jeg flyttet hit jeg studerer nå. Er 19 år gammel. Skilsmissen og flytting kom litt uventende, så er såklart veldig sjokka selv og lei meg. Skulle gjerne ha jobbet hele sommerferien om det så var - men vil hjelpe til med småsøsken, flytting og alt som kommer til. Har ikke noe stor familie, ikke besteforeldre engang - så jeg føler jeg har et stort ansvar i familien.

Skrevet

Blir feil å svare på den måten synes jeg. Du vet nemlig ikke hva mer som ligger bak. Jeg har krav på 5 uker ferie, og skal søke resten som permisjon tenkte jeg.

Du har krav på 5 veker i løpet av eitt år, ja. Inkludert jul, påske, eksamensperioder.

Eg må seie meg einig med gjest over her: Realistisk sett kjem du ikkje til å få meir enn 3 veker. Ulønna permisjon som ekstrahjelp kan du sjå langt etter. Og vil du behalde jobben til hausten, så tek du tre veker ferie der du kjem frå, og hjelp til med utflytting dersom vekene du får fri passar med då dei har tenkt å flytte. Slik er det faktisk å bli vaksen.

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Du må spørre sjefen, kanskje han/hun ønsker å være grei fordi de ellers er fornøyd med det, for du har ikke rett til 3 uker ferie i skoleferien. Dersom dette er høysesong gjør du det vanskelig for jobben, og da kan det tenkes at du ikke får fri i denne perioden.

Hvis det står at du har rett til 5 uker ferie i skoleferien har du selvfølgelig rett til det, men det er en uvanlig formulering.

Jeg forstår at du har lyst til å være hjemme sammen med familien til sommeren, men du trenger vel ikke 5 uker på å rydde ut av rommet?

Gjest LOGAN
Skrevet

Da skjønner jeg at du trenger denne sommeren og det setter seg i et annet lys - men det er faktisk ikke sikkert det ordner seg med fri hele ferien likevel!

Ikke bær alt på dine skuldre da - selv om er elsdtesøsken osv så trenger ikke du være megleren:) (snakker av erfaring på det området - det er FOR slitsomt å gå rundt i flere år å støtte hele familien osv)

HÅPER DET ORDNER SEG :)

AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke kun rydde ut av rommet da. Du kan vel tenke deg alt som hører med når mamma og pappa skiller seg, har 3 søsken på 3, 7 og 10 år?

Skrevet (endret)

Og du har då ikkje noko ansvar for korkje skilsmissa eller hussalg og utflytting. Det er det foreldra dine som har. Eg skjønner at du ønsker å hjelpe til, men om du vil fortsette i jobben etter sommaren kan du ikkje rekne med å få meir fri enn du har krav på. Og stiller du krav om meir fri, kan sjefen settje seg på bakbeina og gi deg dei tre vekene etter at studiene har byrja på att etter sommaren. Det kallast arbeidsgjevars styringsrett. Og ein deltidsansatt vil heilt sikkert vere enkel å erstatte, så om dei byrjar bråke og stille krav langt utover lovfesta rett, gidd ikkje arbeigdgjevar å legge noko som helst til rette. Feriekabalen er vanskeleg nok å få til å gå i hop som det er.

Endret av Rosalie
AnonymBruker
Skrevet

Spør sjefen din, enkelt og greit. Jeg har hatt ekstrahjelpstillinger hvor det ikke har vært noe problem å få fri hele sommeren - mange som ansetter studenter regner med at de drar hjem i feriene. Men det kommer helt an på din jobb hvor enkelt det vil være å få til; hvor mange andre ekstrahjelper det er, om de pleier å ansette sommeransatte, hvor hektisk det faktisk er om sommeren, osv. osv. Så lenge du spør pent og forklarer bakgrunnen for hvorfor du spør, i stedet for å kreve og ha høylydte meninger om hva du har rett på og alt sånt, er min erfaring at sjefer forsøker å strekke seg såfremt de oppfatter at du også gjør det, og at det er mulig i det hele tatt. Dere finner sikkert en løsning som kan fungere for alle parter, selv om det kanskje betyr at du bare kan få tre uker fri, og ikke fem. Cluet for din del er uansett å være ydmyk og bevisst på at en ekstrahjelp er ganske enkel å erstatte, og at du faktisk bare kan spørre, ikke kreve.

Skrevet

Det eneste du kan gjøre er å forklare situasjonen til sjefen din, og spørre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...