AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #1 Skrevet 18. mars 2011 Jeg er ganske grønn på langrennski. Har nettopp kjøpt noen fjellski hos sportsbutikk. Vi skal på lang tur med klassen i neste uke og plutselig fikk jeg beskjed om at nye ski måtte preppes (?) før man kunne smøre på sånn festegreier. Blir helt stressa her, aner ikke hva jeg skal gjøre. Ble ikke spurt i butikken om jeg ville klargjøre dem, og nå er det i seneste laget. Skolen har utstyrsrom til prepping, men de har ikke åpent i helgen. Spurte en skivant kompis av meg, han mente jeg ikke trengte gjøre noe spes. med nye ski, bare smøre på sånn voks i festesonen samme dagen. Noen som vet? Er det full fres til sportsbutikken nå eller går det greit å gå med helt nye ski uten å ha gjort noe?
alCaldazar Skrevet 18. mars 2011 #2 Skrevet 18. mars 2011 Gå i en sportsbutikk og kjøp 2 ting: 1. Grunnvoks (som du legger innerst, så den andre voksen skal sitte bra 2. Swix turpakke med kork, skrape, og blå/fiolett/rød smøring. http://www.xxl.no/vintersport/smoering/festesmoering/p0020g-turpakke-smoerepakning-1005608 Prepping: Du skal bare ha smøring i festesonen. Denne burde butikken ha markert for deg med noen streker på siden av skien, hvis du ikke har det så bruker du en sone som går fra rett bak hælen, og 60cm fram på skien. Gni på to tynne lag med festesmøring og gni dem utover godt med korken så det er tynt og jevnt. Så kan du bare vente til du er på skitur, og da velger du riktig smøring og smører på 4-5 tynne lag som du korker ut mellom hvert lag. Hvis noen tilbyr deg glider så kan du godt smøre på litt glider i glisonen, som er foran og bak festesonen, men det er mye viktigere å ha godt feste(så det ikke klabber, og ikke er bakglatt) enn å ha god gli. Vips!
I Grosny Skrevet 22. mars 2011 #3 Skrevet 22. mars 2011 (endret) Å markere festesonen. Still deg på flatt gulv oppå skiene og legg en hundrelapp under. Få noen til å trekke hundrelappen fram og tilbake til det stopper mens du står med lik vekt på begge skiene. Der det stopper, stopper festesonen. Dette kan du markere med tusj på skisidene. Denne sonen kan gjerne bli smørt med grunnvoks, som du kan smelte inn med strykejern. Du bare drar jernet fram og tilbake til voksen blir blank og jevn og går mer i ett med skiene. Glisonen kan behandles med glider. Jeg tar på glider slik jeg gnir på vanlig voks, deretter varmer jeg den inn med strykejern. Når jeg smører ski så bruker jeg ofte litt for hard/kald /glatt festesmørning i overgangen mellom gli og festesone, og "riktig" festesmurning i mesteparten av fastesonen. Festesmurning kan gnis ut med hånda, strykejern eller kork. Endret 22. mars 2011 av I Grosny
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå