Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ny på dette, og lurer på når man burde ha sex for å treffe EL best mulig? Jeg venter EL snart, og vil gjerne øke sjansene for befruktning :) Skal man ha samme dag, eller dagen før eller etter - når er egget hvor, i livmoren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egget lever i ca et døgn fra eggløsningstidspunktet, sædceller lever i 2-6 dager. Det beste er at sædcellene ligger og venter på egget.

Dine fruktbare dager er fra seks dager før eggløsning, og dagen etter eggløsning. De mest fruktbare er to dager før eggløsning og eggløsningsdagen. Vær obs på at man skjelden vet når man har eggløsning, EL tester er positive 12-72 timer før eggløsning.

Det beste er å ha sex annenhver til hver dag fra noen dager før eggløsning til rett etter. Det å ha sex veldig ofte kan virke mot sin hensikt, da reduserer man kvaliteten på svømmerne.

Litt mer teori, i og med at du nevner det; Når egget er i livmoren er det for sent. Egget kommer først til livmoren en del dager etter EL, og er da dødt. Det blir befruktet i egglederen.

Men det var teorien... ha sex som normalt og kos dere. "Tvangssex" er ikke måten å unfange på. Er alt i orden med begge blir man gravid raskt nok uansett, om man har sex ca 2-4 ganger i uka syklusen gjennom.

Skrevet

Jeg har hørt at dersom man har sex en stund før så er sjansen større for å få jente, i og med jente-sædcellene lever lenger i snitt...

Men jeg vet ikke hvor sant det er, og det var ikke det du spurte om :)

(selv er ikke syklussen min stabil nok enda til at jeg vet helt når det er EL :-p )

Skrevet

Jeg har hørt at dersom man har sex en stund før så er sjansen større for å få jente, i og med jente-sædcellene lever lenger i snitt...

Men jeg vet ikke hvor sant det er, og det var ikke det du spurte om :)

(selv er ikke syklussen min stabil nok enda til at jeg vet helt når det er EL :-p )

Teorien bunner i at jenteceller lever lenger, mens gutteceller svømmer fortere. Det er kanskje en marginal økt sannsynlighet for gutt om man kun har sex eggløsningsdagen, men sannsynligheten for hvert kjønn er nok fortsatt tilnærmet 50% uansett når man har sex. Om ikke ville jo alle timet dette slik at de fikk det kjønnet de ville ha ;)

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å ha sex annenhver til hver dag fra noen dager før eggløsning til rett etter. Det å ha sex veldig ofte kan virke mot sin hensikt, da reduserer man kvaliteten på svømmerne.

Ikke i følge denne studien: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.3756730

Skrevet

Studien dreier seg jo om gjennom syklusen, og ikke rett før eggløsning. De fleste fertilitetseksperter, og alle de vi har vært i kontakt med, anbefaler så mye sex man føler for syklusen igjennom, men hver 2-3 dag uka før EL. For ofte uttømming resulterer i kun væske og ingen sædceller, men forbedrer kvaliteten på sikt.

Men ulike studier konkluderer ulikt, det finnes ingen entydig medisinsk anbefaling her. Og som denne studien påpeker, resultatene er ulike gitt de ulike menns utgangspunkt. Personlig trur jeg vel at man skal slappe av å ha sex når man føler for det, så klaffer det av seg selv til slutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...