AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #1 Skrevet 18. mars 2011 Hei, jeg er en bekymret mamma som har ei datter på 16 mnd som ikke går. Helsesøster henviste oss til fysioterapeut pga manglende gange. Pga null samarbeid fra jenta mi sin side hos fysioterapeuten (hun ble redd og ville BARE sitte på fanget mitt), skal hun nå observeres i barnehagen av terapeuten, som skal komme dit, hvor det forhåpentligvis var mindre truende. Jeg, pappaen og barnehagen (heldigvis) tenker bare at hun er litt sen, men utvikler seg i eget tempo. Vi ser jo små forbedringer dag for dag, men hun liker rett og slett ikke å stå, og blir sint når vi prøver å lure henne til det, men oftere og oftere står hun litt på vaklende ben uten å legge merke til det selv, når vi lener henne inn mot sofaryggen el.l.. Hun er flink finmotorisk, og snakker mye, plukker opp ord overalt som hun bruker aktivt. Er en rolig person som elsker å sitte på gulvet og bla i pekebøkene sine, og peke og snakke. Men dette ser jo ikke fysioterapeuten, jenta vår blir stum som en østers der, og vil bare være hos meg når hun nærmer seg... Føler at det har blitt så "alvorlig" når fysioterapeuten dras inn i barnehagen, og ble veldig bekymret for jenta mi... Hva kan være i veien, tro? Er det noen som har opplevd noe lignende, og har noe beroligende å si?
Leanne Skrevet 18. mars 2011 #2 Skrevet 18. mars 2011 min sønn var veldig sent ute i forhold til det grovmotoriske. Han kunne ikke sitte på rumpa (på gulvet) alene før han var over 1 år, han reiste seg ikke før han var 14 mnd, begynte ikke å gå før han var 22 mnd.. Helsestasjonen/ barnehagen sa ikke så mye på dette bortsett fra at han var litt sen.. (nå er han og født 5 uker for tidlig, så det forventes kanskje ikke like mye av et for tidlig født barn, som et barn som er født til termin?) Det å lære seg å gå lærer de fleste rundt 1 år alder, men alt innenfor 9 mnd til 18 mnd anses som normalt. Så jeg synes ikke datteren din er så veldig sent ute. Men om fysioterapeut kan legge til rette for en bedre utvikling, er jo det bare flott
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2011 #3 Skrevet 18. mars 2011 Fysioterapeuten skal du bare være glad for, særlig når vedkommende kommer til barnehagen og observerer der - da blir det jo ikke noen belastning for datteren din. Det kan hende at jenta di, i og med at hun går så sent, kompenserer med andre bevegelser/vaner som ikke er bra for kroppen på lang sikt. (Sønnen til noen venner krabbet aldri, han vente seg til en annen teknikk for å komme fram, men på grunn av det fikk han svake armer, de ble "hengende etter" i utviklingen.) Da kan fysioterapeuten bidra med øvelser e.l. Og hvis alt er i sin skjønneste orden, er det jo det – da gjør det ikke noe om hun er blitt observert. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #4 Skrevet 18. mars 2011 Takk for svar. Jeg må prøve å tenke på at fysioterapeuten faktisk kan hjelpe oss slik at hun kan gå raskere - ikke bare at hun er interessert i å stille en diagnose, eller sette jenta i en eller annen bås...
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2011 #5 Skrevet 18. mars 2011 Takk for svar. Jeg må prøve å tenke på at fysioterapeuten faktisk kan hjelpe oss slik at hun kan gå raskere - ikke bare at hun er interessert i å stille en diagnose, eller sette jenta i en eller annen bås... Ja, fysioterapeuten skal hjelpe, det er klart. Men ikke bare til å gå raskere, kanskje handler det også om å gå riktigere, ved å unngå bevegelsesmønstre som kan føre til belastning eller slitasje over tid. Dette blir så bra, at! Ikke helt sammenlignbart, men: Min yngste sønn snakket ikke "rent", og jeg var litt nølende til å be om hjelp, siden han jo klarte seg fint i det daglige. Men da han til slutt, da han var nesten fem, fikk logoped-hjelp, åpnet det seg en ny verden for ham. De kan massevis av smarte triks og øvelser, disse fagfolkene. Stol på barnehagen og fysioterapeuten. 2
MissStrøken Skrevet 18. mars 2011 #6 Skrevet 18. mars 2011 Samboeren min lærte ikke å gå før han var 18mnd. Moren fikk beskjed om at hun var for "snill" med ham. Pleide å bære masse på ham, sitte å leke, osv. Slik at han på en måte ikke hadde noe behov for å gå. To uker etter at hun sluttet med det, gikk han. Kanskje noe å tenke over?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #7 Skrevet 18. mars 2011 TS igjen... Det er sant, vi sitter ofte og leker med henne på gulvet. Men bærer henne sjelden rundt, hun følger etter oss og kommer seg dit hun vil med å krype/åle seg. Hun har vel ikke kjent behovet for å komme seg opp! Bør kanskje bygge en liten hinderløype for henne, finne noen småmøbler som hun må klatre over for å komme over til de mest attraktive lekene... Hun er jo i barnehagen på fulltid, der må hun jo klare seg selv litt mer enn hjemme. Er skikkelig motivert for å øve masse med henne slik at hun står på egne ben når fysioterapeuten kommer om noen uker...
Gjest ethienne Skrevet 18. mars 2011 #8 Skrevet 18. mars 2011 Du må iallfall bare se positivt på at fysio kommer til bhg og ser på henne. Vi hadde ei jente som ikke var interessert i å gå ved ca 18 mnd alder og jeg tok kontakt med helsestasjon i samarbeid med bhg for å få fysio til å komme og se på henne. Og fysio kom og så og hadde masse gode tips til øvelser og forklaringer på hva som kunne være bra å øve på, hva som ikke var bra og hvorfor etc. Hun forklarte for bhg personalet også og skrev opp øvelser som skulle gjøres i bhg med jenta vår. Og det virket så det suste, hun ble sterkere og sterkere og var oppe og gikk når hun var 22 mnd. Lovlig sent, men likevel. Fysio fulgte opp helt til det ikke var nødvendig lenger, og hadde god dialog med bhg hele veien så vi fikk hjelp til øvelser hele tiden. Ikke bare hjemme. Gratis er det også. Så bruk dem for alt det er verdt!!
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #9 Skrevet 18. mars 2011 Du må iallfall bare se positivt på at fysio kommer til bhg og ser på henne. Vi hadde ei jente som ikke var interessert i å gå ved ca 18 mnd alder og jeg tok kontakt med helsestasjon i samarbeid med bhg for å få fysio til å komme og se på henne. Og fysio kom og så og hadde masse gode tips til øvelser og forklaringer på hva som kunne være bra å øve på, hva som ikke var bra og hvorfor etc. Hun forklarte for bhg personalet også og skrev opp øvelser som skulle gjøres i bhg med jenta vår. Og det virket så det suste, hun ble sterkere og sterkere og var oppe og gikk når hun var 22 mnd. Lovlig sent, men likevel. Fysio fulgte opp helt til det ikke var nødvendig lenger, og hadde god dialog med bhg hele veien så vi fikk hjelp til øvelser hele tiden. Ikke bare hjemme. Gratis er det også. Så bruk dem for alt det er verdt!! Tusen takk for svar - det var veldig oppløftende. Krysser fingrene for at det går så greit med oss også. Tenker ofte på hvor heldige vi er som bor i Norge og får så mye god gratis hjelp til barna våre. Vi har en super barnehage, som har hatt fysioterapeuter gående før. Og de som jobber der er opptatt av at hun skal lære å stå (i første omgang), og gir oss mange tilbakemeldinger på fremgangen hennes.
Eidi_81 Skrevet 18. mars 2011 #10 Skrevet 18. mars 2011 Takk for svar. Jeg må prøve å tenke på at fysioterapeuten faktisk kan hjelpe oss slik at hun kan gå raskere - ikke bare at hun er interessert i å stille en diagnose, eller sette jenta i en eller annen bås... og hvis hun skulle få en diagnose så forandrer jo ikke det noe på hvem datteren din er, det betyr bare at dere vet det tidligere og kan hjelpe henne på best mulig måte. Sannsynligvis er hun bare litt sen med å stå og gå, siden hun er litt tidligere (enn andre på samme alder kanskje?) ute med å snakke, så kan det hende dette har tatt litt av energien til å lære å gå. Man kan ikke lære alt på en gang og ikke alle ser behovet for å flytte seg rundt på to bein 1
kiri Skrevet 18. mars 2011 #11 Skrevet 18. mars 2011 Jeg fikk tips om å kjøpe sko med en såle som støttet godt rundt hælen av en fysioterapeut-venninne. Enkelte barn kan føle at skoene gir dem den ekstra støtten de trenger, men ellers er jo sko noe man ikke skal ha på barn når de lærer å gå. Fikk også tips om å blåse såpebobler som hun kunne stå og strekke seg etter og dermed "glemme" at hun trente balansen og kanskje tok noen steg. Min erfaring er at det er god hjelp i tips og triks man kan få fra feks fysioterapeuter. Lykke til
Snuppa Skrevet 18. mars 2011 #12 Skrevet 18. mars 2011 Datteren vår begynt å krabbe da hun var 12 mnd og gå da hun var 20 mnd. Fikk oppfølging av fysio fra ca 18 mnd alder og for oss var det en trygghet. Da hun først gikk ved 20 mnd alder så gikk hun ikke ett eller to vaklende skritt, men 15-25 skritt uten pause. Noen har sagt at hun kanskje er en perfeksjonist som ikke ville prøve seg før hun visste at hun ville klare det...... Veldig fint at fysio følger dere opp, men sjekk også fysioterapeutens kompetanse. Vi fikk hele tiden høre at datteren vår var innenfor det som kunne oppfattes som normalen (her er visst spredningen stor), men ved 5 års alder ble det avdekket at hun hadde stivheter i nakken (KISS/KID) som muligens gjorde var grunnen til at hun sent begynte å gå. Grunen til at det kom opp da var at bhg var bekymret for motorikken hennes da de sammenliknet henne med barn på samme alder. Det endte med behandlinger hos manuell terapeut og etter 3 behandlinger var hun på lik linje med jevnaldrende. Hun er nå 7 år og kanskje ikke så tøff som mange av sine jevnaldrende, men hun løper like fort og har ikke noe problemer med å følge sine jevnaldrende (og ligger også foran på noen områder). Konklusjon: veldig fint at dere får hjelp - det er absolutt ikke noe nederlag! MEN slå dere ikke automatisk til ro med det. Be gjerne om bistand til å få sjekket for evt. stivheter i nakken fra en manuell terapeut, osteopat e.l som har kunnskap om KISS/KID.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #13 Skrevet 18. mars 2011 Jeg hoppa rundt på rumpa og kunne ikke krabbe en gang da jeg var et år, men noen måneder etter kunne jeg gå. Noen trenger lenger tid enn andre!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #14 Skrevet 19. mars 2011 TS igjen... ja, hun gikk jevnlig til manuell terapeut fra hun var 3 til 8-9 mnd - var visst noen låsninger der. Men akkurat det har blitt mye bedre. Hun var også sen med å løfte hodet, behandlingene tror jeg halp henne til slutt. Regner med at hun ikke er tøffeste jenta i gjengen - og hun ligner i så måte på sine foreldre. Vi har også vært mer opptatt av å lese og gjøre rolige aktiviteter enn å drive med sport, f.eks. Men både jeg og mannen var gjennomsnittlige til å gå, i motsetning til henne. Driver med hardtrening nå, hun elsker druer mer enn noenting, så nå har vi lagt mange druer på bordet og fått henne til å stå (med lett støtte) ved bordet og spise. Har planer om å trene mye med henne, og overraske fysioterapeuten når hun kommer i barnehagen...
Gjest Catwoman Skrevet 19. mars 2011 #15 Skrevet 19. mars 2011 Jeg har blitt fortalt at det normalt å begynne å gå fra mellom 9-10 månder og 18 måneder. Og hun er da fortsatt innenfor der Kan det være hun har hypermobile ledd i anklene? Det har vel fysioen eller legen sjekket ut. Min datter har det - og kommer mest sannsynlig til å være sen med å gå. Hun er snart ti måneder nå - og jeg trener med henne på å stå, med sko på beina som støtter godt rundt anklene. Med støtte altså, hun står gjerne og lener oppetter en puff - hun er milevis fra å kunne stå alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå