AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Hei! jeg fyller 21 i år og lurer rett å slett på om jeg har tatt feil utdanning.. Jeg har gått på yrkesfag + 2 år i lære og har nå fagbrev. Er fortiden arbeidssøkende. Jeg og samboer har kjøpt hus sammen og han er i full jobb. Uansett så lurer jeg på om det er noen gartnere/blomsterdekoratører der ute som kan fortelle meg om jobben og om utdanningen for å bli det? Eller om noen kjenner noen som har et av disse yrkene og hvordan de jobber/trives? Hadde satt veldig pris på svar da dette er noe jeg virkelig er interessert i!
feuerstein Skrevet 18. mars 2011 #2 Skrevet 18. mars 2011 Jeg har en nær venninne som var blomsterdekoratør tidligere. Hun stortrivdes med arbeidsoppgavene, men det var et vanskelig liv. Der hun jobbet var det umulig å få heltidsstilling, heltid var forbeholdt sjefen og lærlingen, en situasjon som var utbredt også hos konkurrenter i samme distrikt. Det meste av året klarer bedriften seg med lite folk, og to ganger i året skal plutselig "hele verden" ha alt mulig, nemlig rett før jul og i konfirmasjonssesongen. Da er det greit for sjefen å ha masse deltidsansatte som man kan kalle inn til å jobbe lange dager mens det står på. Det var kun i periodene med massiv overtid at lønnen var høy nok til å leve litt etter at regningene var betalt, resten av året gjaldt det å leve på studentbudsjett. "Man skal være godt gift for å jobbe som blomsterdekoratør" var en eldre kollegas mantra.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #3 Skrevet 18. mars 2011 Jeg vil tro det er litt fler jobbmuligheter som gartner enn blomsterdekoratør, selv om det også er litt sesongarbeid. Men har ikke så mye personlig erfaring, kjenner flere som er utdannet gartnere, men få som har jobbet som det over tid (de har stort sett gått videre på høyere utdanning). Håper du får noen gode råd her Et tips er å finne ut mest mulig om de ulike typene jobbene man kan ha (anlegg, planteskole ec), og litt om jobbmuligheter og utvikling i bransjen. F eks er veksthusnæringen stort sett krympende her i landet, pga stor konkurranse både med Afrika, Sør-Amerika og Sør-Europa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå