AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Jeg er singel alenemor med en datter på 3 år. Jeg studerer for fullt, og har ungen i barnehagen på studieplassen. Jeg bor i en studieby langt unna venner og familie, så når barnehagen stenger rundt 17, må jeg hente datteren. Om kveldene er jeg ofte på vennebesøk, korøvelser, dramaspill i dramaklubben og slike ting, jeg har et sosialt liv. Av den grunn er datteren min våken litt lenger enn folk liker.. Feks venninner kommenterer "er hun våken ENDA??" når klokka nærmer seg 21-22 eller i blant 23. Folk har sagt jeg skal legge henne tidligere, men det går ikke hvis vi er ute. Barnevakt er kjempevanskelig i en by der jeg ikke kjenner så mange som kan sitte barnevakt, og samtidig være mine venner og finne på noe med meg, og jeg vil ikke sitte inne hver kveld heller. Vi våkner rundt klokka 7-8, og hun sover som regel ikke på dagtid. Er det så ille, egentlig? Takker for alle innspiller.
Gjesten Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Jeg vet ikke mye om barns leggetider, men jeg vet at du ikke kan la dem bli styrt av ditt sosiale liv. 26
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #4 Skrevet 17. mars 2011 Barn i andre land som Spania osv. Er ofte mye lengre oppe enn barn i Norge. De kan ikke fatte at vi putter dem i seng klokken 7. 8
Gjest yojo Skrevet 17. mars 2011 #5 Skrevet 17. mars 2011 Jeg vet ikke mye om barns leggetider, men jeg vet at du ikke kan la dem bli styrt av ditt sosiale liv. Signerer. Et så lite barn bør minst ha ti timers søvn. Det der er ikke bra....... Sorry!
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #6 Skrevet 17. mars 2011 Nei, det er ikke tull.... Jeg er helt seriøs. Er det for sent for en treåring å legge seg rundt 21 eller 22? Hun er jo ikke trøtt da, veldig aktiv, og alt sånt.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #7 Skrevet 17. mars 2011 Barnet mitt på fire MÅNEDER legger seg kl 8 fast! du burde ha begynt for lenge siden!
bambyb82 Skrevet 17. mars 2011 #8 Skrevet 17. mars 2011 Syns absolutt dette er litt drøyt ja! Du har da selv valgt å sette datteren din til livet, så da skulle det vel bare mangle at du skal følge det ansvaret opp? Slik jeg ser det må du rett og slett kutte ned på ditt eget sosialliv, slik du driver på nå er egoistisk. 16
Gjest yojo Skrevet 17. mars 2011 #9 Skrevet 17. mars 2011 Nei, det er ikke tull.... Jeg er helt seriøs. Er det for sent for en treåring å legge seg rundt 21 eller 22? Hun er jo ikke trøtt da, veldig aktiv, og alt sånt. Ja, det er alt for sent! Skjer det en SJELDEN gang er det ok, men hvis dette skjer ofte synes jeg nesten det er grunn til bekymring. Har man valgt å sette barn til verden, har man også valgt å ikke kunne være med på alt av sosiale greier!
~white lady~ Skrevet 17. mars 2011 #10 Skrevet 17. mars 2011 Å holde en 3-åring våken til klokka 23 synes jeg er for drøyt. Du får ta litt hensyn til henne også, hun har krevende dager i barnehagen og det er ikke bra å gå rundt med konstant mangel på søvn, iallefall ikke for unger. Jeg har en guttunge på 3, og han legger seg kl 19, og står opp kl 06. Likevel kan han være grinete på ettermiddagen fordi han er sliten og trøtt. Her er vi to voksne, men vi er på langt nær så sosiale som før vi fikk barn. Her må du nok være realistisk og trappe ned på det sosiale (eller holde det innenfor et brukbart klokkeslett) til datteren din blir noen år eldre. Lykke til! 17
Gjest riotgrrrl Skrevet 17. mars 2011 #11 Skrevet 17. mars 2011 (endret) Dette synes jeg er rett og slett dårlig. Når man får barn må man være beredt på å legge mye av sitt sosiale liv på hylla, man kan rett og slett ikke henge hos venner og spille skuespill hver eneste kveld. Ikke minst synes jeg synd på ungen din som garantert er sliten etter en lang dag i barnehagen. Hvor morsomt tror du det er for henne og sitte å se på dine korøvelser til langt på kveld? Du er svært egoistisk, skjerp deg! Edit: skriveleif. Endret 17. mars 2011 av riotgrrrl 6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #12 Skrevet 17. mars 2011 Ja, det er alt for sent! Skjer det en SJELDEN gang er det ok, men hvis dette skjer ofte synes jeg nesten det er grunn til bekymring. Har man valgt å sette barn til verden, har man også valgt å ikke kunne være med på alt av sosiale greier! Men hvis jeg skal trappe hardt nedpå, så får jeg jo ikke kommet meg ut på ettermiddager i det hele tatt jo. Koret er viktig for meg, og venner, og alt slikt også. Hva skal jeg ellers gjøre.... Jeg tuller ikke, det er utrolig ensomt å være alene om omsorgen, i en fremmed by der det er lite nettverk til hjelp.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #13 Skrevet 17. mars 2011 Jeg skjønner deg veldig godt jeg. Likevel er det ditt ansvar å finne løsninger som du kan leve med - OG som er bra for barnet ditt. Hva med å kutte ned på aktivitene dine, invitere noen hjem til deg i stedet, finne noen som kan sitte barnevakt en kveld i uka (finnes alltids noen som søker slike jobber), og tenke at nå er mammarollen viktigst for deg? 11
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #14 Skrevet 17. mars 2011 Jeg skjønner deg veldig godt jeg. Likevel er det ditt ansvar å finne løsninger som du kan leve med - OG som er bra for barnet ditt. Hva med å kutte ned på aktivitene dine, invitere noen hjem til deg i stedet, finne noen som kan sitte barnevakt en kveld i uka (finnes alltids noen som søker slike jobber), og tenke at nå er mammarollen viktigst for deg? Jeg visste ikke at folk ville reagere sånn, ung mor uten oppfølging, det ble tungt da. Takk for råd, skal prøve å få dette til, kan i allefall kutte ut jevnlige vennebesøk og slikt. Så selv om ungen virker kvikk og livlig, kan hun være overtrøtt da, med andre ord.. Uff.
Gjest Jay Skrevet 17. mars 2011 #15 Skrevet 17. mars 2011 Noe må man bare ofre om man er student og har barn. Ja, om man kun er student er det alltids noe man må ofre og har du barn i tillegg? At barnet ditt er aktivt utover kvelden kan være at h*n er overtrøtt og får for mye stimuli. Tenk på det som en overgangsperiode, og gi deg selv lov til å være småbarnsmor og student i en by langt borte fra slekt og venner, så skal du se at det blir bedre etter hvert. 2
Fotojente Skrevet 17. mars 2011 #16 Skrevet 17. mars 2011 Jeg synes dette er uansvarlig og umodent av deg, et barn på 3 år bør ha rundt tolv timer søvn dvs at hun bør være i seng kl 19.00 (om hun står opp kl 7). Jeg er voksen og legger meg rundt kl 23! Leggetiden bør ikke variere mer enn rundt 30 min fra dag til dag - også helger! Mangel på søvn vil gi et understimulert barn som ikke utvikler seg korrekt. http://www.klikk.no/foreldre/article418859.ece 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #17 Skrevet 17. mars 2011 Dersom du ikke hadde planer om å prioritere barnet ditt fra dagen du fikk det til det kunne ta mer vare på seg selv, skulle du holdt deg unna å ende opp med omsorgen for et - P-piller, kondomer, nødprevansjon, abort eller til og med adopsjon, det finnes massevis av midler en kan bruke for å holde seg barnløs i norge i dag. Du kan ikke få et barn og så prioritere deg selv framfor ungen - slikt blandes barnevernet inn for, for alt fra hjelp via samtaler til avlastning til omsorgsfratakelse. Enten slutter du å være egoistisk og tar hensyn til ditt barns beste, eller så gjør du det du kan for å få avlastning på ettermiddagen/kvelden, alt fra å henge opp lapper med tilbud om barnepasserjobb til å se om det finnes tilbud hos barnevernet. Det er hardt å være alene, ja, blant annet fordi eneforsørgere blir nødt til å fokusere på barnets beste på alle områder. Endeløst mange mennesker har gjort det før deg og gjør det samme akkurat nå. Du klarer det du og, TS. 11
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #18 Skrevet 17. mars 2011 Men hvis jeg skal trappe hardt nedpå, så får jeg jo ikke kommet meg ut på ettermiddager i det hele tatt jo. Koret er viktig for meg, og venner, og alt slikt også. Hva skal jeg ellers gjøre.... Jeg tuller ikke, det er utrolig ensomt å være alene om omsorgen, i en fremmed by der det er lite nettverk til hjelp. Dette er verken ungen din sin feil, eller problem. 8
Signe83 Skrevet 17. mars 2011 #19 Skrevet 17. mars 2011 Siden du spør. Ja, dette mener jeg er drøyt. Du kan ikke prioritere venner og sosialt liv fremfor barnet ditt. Barn trenger rutiner for å bli trygge barn, for ikke å snakke om nok søvn. For lite søvn kan i verste fall hemme utviklingen. Du må rett og slett gi og ta. Har du valgt å studere med barn uten nettverk rundt deg, må du ta konsekvensen av det. Synes faktisk du som mor burde ha visst om barns viktighet rundt leggerutiner. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #20 Skrevet 18. mars 2011 Dette blir vanskelig, for jeg synes det er kjedelig å bare være inne på ettermiddager, om ungen skal sove 12 timer bør jeg legge henne rundt klokka 19, da blir det mye dødtid for meg.. men jeg skal gjøre om rutinene, hun har egentlig aldri hatt noen, sånn egentlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå