hanne_ Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Ser det er så mange som lurer på om diverse (store) summer er nok å leve på etter at alle regninger er betalt og blir litt satt ut. Jeg stusser litt over hvordan andre studenter bruker penger. Er selv student og ser store variasjoner mellom de jeg omgås. Noen har råd til diverse alpeturer, mens andre går i underskudd hver eneste måned. Så nå lurer jeg på hvordan dere bruker pengene deres? Har dere jobb på si? Får dere hjelp av foreldre? Selv lever jeg på de 6800 kr jeg får i måneden. Har ingen sparekonto som jeg overfører til/trekker fra (eller har, men har ikke helt oversikt over dem så jeg bare lar dem stå). Bruker 4000 kr på husleie i måneden. Strøm varierer, men i vinterkvartalet kommer strømmen på i overkant av 1000 kr måneden (bor i dårlig isolert kjeller). Resten går til mat+internett+tv+telefon+andre fornøyelser. Som regel klarer jeg meg på dette siden jeg har blitt ganske rutinert på hva som er billig av mat. Men noen ganger hender det at jeg må ty til mine foreldre. Får den hjelpen jeg trenger hjemmenfra, men jeg er ikke noe glad i å spørre.
Anglofil Skrevet 18. mars 2011 #2 Skrevet 18. mars 2011 (endret) Jeg får ingen hjelp av mine foreldre, og jeg jobber 50% ved siden av fulltidsstudier. Det er klart, det hender at jeg får en 500-lapp hvis jeg besøker mine foreldre, men det er gjerne fordi det alltid er jeg som reiser til dem, og det koster litt ift transport. Ellers pleier de å reise til oss en til to ganger i året (vi bor på sørlandet og de på østlandet). Da tar de oss gjerne med på en handletur og kjøper inn mat osv, men det er overhodet ikke noe vi forventer, bare for å presisere det. Personlig har jeg det veldig bra, men det er jo fordi jeg jobber. Jeg hadde nok klart meg på bare studielånet, men det hadde blitt knapt. Vi ville ikke da kunne reist særlig eller f.eks arrangert et bryllup, som vi da skal ha i august. Jeg sparer mye, mellom 12-14 000 kr i måneden, og lønna ligger på mellom 11-13 000 kr i måneden, ergo må jeg også spare litt av studielånet. Noen ganger mer, andre ganger mindre. Så da har jeg gjerne 5000 kr igjen som går til husleie (strøm og internett inkludert). Vi er heldigvis to, og da går det jo, og hadde jeg vært singel så hadde jeg nok levd enda bedre, siden jeg f.eks ikke hadde trengt å spare til et bryllup. Jeg gjør det gjerne, men prioriteringene hadde vært helt annerledes. Så konklusjonen: å leve bare på studielånet hadde overhodet ikke gått slik det er nå, men det har jo litt med situasjonen vi er i å gjøre. Jeg kunne levd på kun studielånet hvis vi ikke hadde hatt et ønske om å f.eks gifte oss, og eventuelt reise. Vi er heldigvis to, men med kun én som jobber av oss (dvs meg), så blir det jo til at ingen av oss lever fett. Vi har så vi klarer oss, rett og slett. Mvh Yvonne Endret 18. mars 2011 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #3 Skrevet 18. mars 2011 Jeg er student med deltidsjobb og har alt fra 6-14000 utbetalt hver måned ettersom hva jeg gidder å jobbe utover faste vakter (untatt studielånet). For min del er det uaktuelt å spørre foreldrene mine om penger, men så er jeg 26 da;) Ser at flere av andre på studiet gjør det. For det er ingen av de jeg kjenner som greier seg uten deltidsjobb eller litt fra foreldre nå og da. Dog gjelder det de som ikke er samboere. De greier seg som regel fint For min del har jeg jo minst 12000pr mnd, og av det går ca 5000 til boutgifter, 1000 til sparing, 500 til trening, 500 til mobil, 300-1000kr i transport. Resten brukes til mat, shopping og ut på byen
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #4 Skrevet 18. mars 2011 Jeg er student, og forrige skoleår levde jeg så og si bare på studielånet (fullt lån og stipend, minus reisestipend pga alder). Leide hybel til 2600 inkludert strøm, og reiste sjelden hjem. I tillegg tjente jeg penger, men sparte disse. Det skal sies at jeg ikke hadde behov for å være så sosial og mye ute som yngre studenter ofte har. I år har jeg samboer med jobb, omtrent samme husleie pr person, og får penger fra foreldrene mine (forskudd på arv, fordi søsken har fått), og jeg bruker nok noe mer penger nå fordi jeg ikke trenger å tenke på det. Føler vi har det bra økonomisk, det samme syntes jeg i fjor også, men jeg ser jo at hvis jeg hadde vært alene, uten støtte fra foreldrene mine og hatt høyere husleie (+1000 kr/mnd eller mer), ville det vært marginalt. Å dra på turer til Alpene etc (noe jeg ikke gjør) ville ikke jeg hatt råd til uten jobb eller penger fra mor og far.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #5 Skrevet 18. mars 2011 Jeg får ingenting av mine foreldre. Er sånn passe god med økonomien. Jeg sparer på BSU og prøver å ha kontoll over pengene, men jeg passer også på å drikke nok øl og ha det gøy innimellom. Lever for det meste på studielån, altså 6500 kroner i måneden, men har en jobb som jeg jobber mye på når jeg er hjemme: juleferien, påskeferie, høst-, vinterferie og sommerferien som er på tre måneder. Til sammen blir det rundt 100 000 i året som jeg fordeler til når jeg trenger det.
chikako Skrevet 18. mars 2011 #6 Skrevet 18. mars 2011 (endret) Jeg er heldig og betaler ca 3000 i måneden for leilighet med strøm. 6000 til sammen for meg og kjæresten min. På mat bruker vi en del, ca 2500 hver, men dette er noe vi prioriterer, siden vi er opptatt av god mat. Da har jeg altså ca 1000 jeg kan bruke til andre utgifter, deriblant flexuskort og slikt og jeg prøver å legge unna 500 av dem til BSUen min hver måned. Trener på Studentidretten og har Studenthelsetjenesten som fastlege. I tillegg tar jeg noen vakter på en café, alt fra to til seksten vakter i måneden, så det er veldig varierende hva jeg får inn der. Jeg prøver så godt som mulig å spare de pengene jeg tjener på den jobben. Jeg kan lett bruke mye mer, men det går fint å leve på de 2500 i måneden og sette unna resten. Endret 18. mars 2011 av chikako
Isstråle Skrevet 18. mars 2011 #7 Skrevet 18. mars 2011 Har 20% stilling ved siden av fulltidsstudiet, og lever på dette og stipendet, så sparer jeg lånet. Er samboer med en på lærlinglønn, og vi klarer oss fint i sammen.
chikako Skrevet 18. mars 2011 #8 Skrevet 18. mars 2011 Har 20% stilling ved siden av fulltidsstudiet, og lever på dette og stipendet, så sparer jeg lånet. Er samboer med en på lærlinglønn, og vi klarer oss fint i sammen. Hvor mye av det man får hver måned er lån? Har dyskalkuli, og sliter med å regne ut på egen hånd
Isstråle Skrevet 18. mars 2011 #9 Skrevet 18. mars 2011 Hvor mye av det man får hver måned er lån? Har dyskalkuli, og sliter med å regne ut på egen hånd Jeg sparer ca 60% som er lånet av det jeg får utbetalt fra lånekassen, og det blir nesten 4000
chikako Skrevet 18. mars 2011 #10 Skrevet 18. mars 2011 (endret) Jeg sparer ca 60% som er lånet av det jeg får utbetalt fra lånekassen, og det blir nesten 4000 Takk Jeg vet at 60% er lån og 40& er stipend, men for meg er det ikke så lett å finne ut hva 60% betyr... Jeg får ca 6700 i måneden, i tillegg til de 17 000 (eller noe) som jeg får i starten av stipendet. Det var noen som sa at den første utbetalingen nesten er det samme som det du får i stipend, og at de pleier å bare bruke dette og det de får utbetalt i lønn ved siden av, og siden sparer alle de neste utbetalingene. Vet du om det stemmer? Endret 18. mars 2011 av chikako
ladyluna Skrevet 18. mars 2011 #11 Skrevet 18. mars 2011 Jeg har også lurt veldig på hvordan enkelte studenter lever, altså hva slags livsstil de har. For alt jeg hører fra medstudenter er syting og klaging over hvor mye de må jobbe for å overleve fra måned til måned, mens jeg ikke jobber ved siden av studiene og synes jeg lever godt! Jeg bor sammen med mannen min, som også er student, i en leilighet hvor vi betaler leie på 7500,- per måned inkludert strøm, tv og internett. Utenom dette reiser vi til hjemkommunen vår kanskje 4-5 ganger iløpet av året (hver tur koster vanligvis mellom 1500 og 2000), har månedskort på kollektivtransport, trener hos studentidretten, kjøper (MYE) pensumbøker og handler mat. Det går helt greit rundt med det vi får utbetalt fra lånekassen, og vi tenker ikke særlig på økonomien i hverdagen. Vi kan kose oss med en tur på kino, kjøpe en film eller et playstation-spill når det passer oss, men gjør så klart ikke dette hver uke. Vi har begge sommerjobber, og bruker det vi får inn der til å betale leia de to månedene vi ikke får støtte fra lånekassen. I tillegg setter vi en del på sparekonto en gang i året (når vi ser at det omtrent hoper seg opp på brukskontoene), slik at vi har en buffer om vi skulle trenge ny komfyr eller lignende. Det er klart at vi ikke lever på indrefilet og russisk kaviar, og vi shopper veldig sjelden (har ingen interesse av det), men mener allikevel at en hvilken som helst student med akseptable leieutgifter bør klare å få endene til å møtes med det de mottar fra lånekassen og en sommerjobb...
Gjest Lyh Skrevet 18. mars 2011 #12 Skrevet 18. mars 2011 Jeg hadde nok ikke klart meg på studielånet, bor med samboer, betaler 3800 i husleie hver mnd hver, pluss strøm på alt fra 500-1500 annenhver mnd. Har i tillegg medlemskap på et treningssenter, og telefonregning på rundt 200 hver mnd. Sitter ikke igjen med så mye da, jobber ved siden av og kan tjene alt fra 2000-6000 kr. De bruker jeg på mat, sparing og kos
Lilypond Skrevet 18. mars 2011 #13 Skrevet 18. mars 2011 Jeg tror jeg hadde klart meg helt fint på studielånet, om sommerjobbing er inkludert. Jobber likevel en del ved siden av studiet mitt, da jeg er heldig og har jobb som passer godt med arbeidsmengden i løpet av semesteret. Tjener kanskje 30,000 før skatt her, veldig variert på når, men bruker sparekonto flittig. Sommerjobb har jeg hatt gjennom vikarbyrå og jobber som regel 3-6 uker, avhengig av sommerplaner og økonomien ellers. Jeg bruker ca 4500 på boutgifter inkludert strøm og internett, og ca 2500 på mat, buss, trening og diverse andre mer eller mindre faste utgifter. Foreldrene mine betaler telefon (familieabonnoment) og noen av reisene mine hjem, som går over fjellet mellom øst- og vestlandet. Telefonsponsingen er betinget av at jeg ringer de en del, siden det da ikke koster noe. Tror det er deres investering i et godt familieforhold for fremtiden. Lånet dekker da ca det nødvendige i måneden, og lønn gå til shopping, turer ut, og sparing. Er ganske flink til å spare. Kunne nok klart meg på enda litt mindre i måneden, men synes det er behagelig å ikke alltid måtte velge billigmerket på matbutikken, for å si det sånn. Fordi jeg jobber har jeg heller ikke behov for det.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #14 Skrevet 18. mars 2011 Hiver meg på denne jeg. Slik er livsstilen min: jeg sitter hjemme hver dag, jeg shopper ikke, spiser ikke ute, og fester ikke. Heldigvis er jeg ikke blant dem som føler at alkohol må være en del av hverdagen, og jeg er temmelig asosial - kan telle omgangskretsen min på én hånd. Studielånet fordeles slik: mellom 4000 og 5000 til mat og husholdningsartikler (er dyrt her jeg bor, selv om jeg bruker mye fra billigmerkene), ca 1500 til 2000 i gjennomsnitt til transport (regner da inn bensin til bil, parkering, årsavgift og forsikring + et busskort i bakhånd), ca 1000 til 2000 kroner til helserelaterte ting. Boutgifter hjelper familien meg med. Jeg mener jeg har det trangt økonomisk, men pga helsen kan jeg ikke jobbe. Jeg er blant dem som klager på dårlig økonomi, men det jeg klager på er at staten ikke oppjusterer støtten studentene får i forhold til levekostnadene/boutgiftene. Videre klager jeg på at jeg personlig har dårlig råd fordi jeg ikke kan jobbe, og er irritert over helseproblemene mine. Men jeg vil påpeke at jeg er ikke blant dem som bruker masse panger på kafe og uteliv, og klager når det blir spagetti til middag fem dager i uken. Jeg klager på at helsen ikke blir bedre, og at det ikke finnes noen kur for det jeg har Huff, for en utblåsning....
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #15 Skrevet 20. mars 2011 Hadde jeg vært strukturert nok hadde jeg nok klart meg rimelig bra på studielån og sommerjobb. - dersom jeg ikke hadde trengt nye klær, dersom jeg hadde brukt hudpleie og sminke fra h&m, dersom jeg ikke hadde reist litt, dersom jeg ikke var med på noe fest og moro. Nå har det seg slik at jeg er svak for både klær (ikke så dyre skal sies) og sminke, liker å ta meg en fest iblant og reiser litt i forbindelse med skole. Jeg jobber også gratis opptil to måneder i sommer for å få yrkeserfaring, så jeg har en ekstrajobb på siden av studiene for å få råd til alt dette. Jobber mellom 20% og 40%. Men det går ut over studiene, helt klart. Er i master-innspurten, og kunne trengt full fokus på den, istedet for å jobbe for å få råd til husleie i sommer og høst.
chikako Skrevet 20. mars 2011 #16 Skrevet 20. mars 2011 Studielånet fordeles slik: mellom 4000 og 5000 til mat og husholdningsartikler (er dyrt her jeg bor, selv om jeg bruker mye fra billigmerkene) Lurer litt på hvor du bor, og om du må ha spesialprodukter, for ellers kan jeg ikke forstå at du skal måtte bruke 4000,- kun på deg selv? 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #17 Skrevet 20. mars 2011 Lurer litt på hvor du bor, og om du må ha spesialprodukter, for ellers kan jeg ikke forstå at du skal måtte bruke 4000,- kun på deg selv? Hei chikako. Jeg bor langt mot nord, og her er alt dyrere, pga fraktkostnader. Og ja, jeg må i tillegg til dette ha endel spesialprodukter, men vil ikke her gå innpå hvilke og i hvilken sammenheng. Tidligere har jeg bodd sørpå, både på vest- og østlandet, og hadde jeg bodd der fortsatt ville jeg ha kommet unna med kanskje 2000 til 3000 i måneden. Jeg mener også at det er helt fjernt at en person som er alene må regne 4000 til 5000 bare til seg selv, men slik er nå realitetene.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #18 Skrevet 20. mars 2011 jeg og samboer deler på utgiftene. vi lever kun på studielånd begge to. hans studielån går til husleie (6-7000 i måneden). mitt studielån går til mat og det vi ellers måtte ønske av middager ute, kino, turer rundt omkring, flybilletter når vi reiser og ting. jeg har en sparekonto og som regel klarer jeg å sette av minst en tusenlapp i måneden når alt er betalt. i tillegg setter jeg over 10 000,- i januar når vi får det store beløpet. vi lever ekstremt godt i forhold til studenter uten samboere som de deler utgifter med. er glad for at vi klarer oss på kun studielån!
Gjest Applestore Skrevet 20. mars 2011 #19 Skrevet 20. mars 2011 Jeg og kjæresten min lever på stipendet og lån . Vi betaler 5000 kr i leie, med vann og strøm inkludert. Det som kommer på siden er mat, tv, treningssenter og bil utgifter (har regnet ut at vi bruker ca 1000 kr i halvåret på bensin, også kommer avgifter og slikt vedsiden av )Vi har veldig gunstig mobilabon. Vi lever så godt som vi kan med de pengene, og mangler ingen ting. Det som blir igjen i slutten av hver mnd, går over på en sparekonto, minimun 500 kr.
PecanPie Skrevet 20. mars 2011 #20 Skrevet 20. mars 2011 Jeg tjener 4-5000 kr i mdn i tillegg til studielån. Bor alene i ukedagene, men betaler halv leie. Leia er på 6000 kr + strøm. Kunne nok klart meg på kun studielån, men det er utrolig deilig å ha frihet til å kunne unne meg det lille ekstra og å spare litt, i tillegg til at det ikke er helt krise når de store strømregningene kommer. Jeg betaler ikke mobiltelefon, tannlege eller optiker selv. Men det blir det vel slutt på nå til sommeren, tenker jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå