Gå til innhold

Har flyskrekk!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å reise, men har fått så vanvittig angst for selve flyplassopplevelsen. Får hele tiden følelsen av at man er skyldig til det motsatte er bevist, altså motsatt av hvordan det er ellers. Av en eller annen grunn blir det alltid tatt "stikkprøver" eller hva det kalles, når jeg går gjennom metalldetektoren.

Så er det hele regla med beføling over hele kroppen, sko og noe klær må av, etc. Det er så ekstremt ubehagelig at det kan ødelegge mye av reisen min! Det er rett og slett så nedverdigende! Har skjedd at jeg har vært på gråten.

Jeg bruker alltid tettsittende klær når jeg reiser så det skal vises at jeg ikke kan skjule noe, bruker alltid tøysko, og sørger for at bh-spilen er av plast... Lar også være å bruke smykker og sånt, ikke en uskyldig piercing engang, fordi jeg er så redd for å bli stoppet. Men nei, jeg blir "tatt" nesten hver gang. Og nå har jeg altså utviklet en generell angst for hele greia. Gruer meg ofte flere dager i forveien, har mareritt etc.

Har jo hørt historier om helt uskyldige folk som blir befølt under BH og truse, og til og med de som blir undersøkt innvendig (hører nok til sjeldenhetene, men likevel)... Jeg vil heller dø enn å oppleve noe sånt. :snurt:

Nå skal jeg snart ut og reise igjen, og må sikkert gjennom mange sikkerhetskontroller, noen tips til hvordan takle det på best mulig måte? Jeg orker ikke useriøse svar, dette er faktisk veldig vanskelig for meg.

Hilsen ung jente

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du føler er verst? Er du redd for å bli "uskyldig dømt" eller ligger problemet rundt intimgrenser?

AnonymBruker
Skrevet

Begge deler, like mye. Liker ikke å bli tatt på av fremmede, og liker ikke å bli mistenkeliggjort.

AnonymBruker
Skrevet

Det at du bestandig blir tatt ut for stikkprøve, er nok en tilfeldighet. Vær 10. person som går gjennom kontrollen blir tatt ut for ekstra sjekk. Så du har nok bare vært uheldig der kan du trøste deg med, er ikke fordi du ser ut som du skjuler noe :) Og det med at du er redd for å bli tatt under trusa og bh behøver du heller ikke bekymre deg for, da de som jobber i sikkerhetskontrollen ikke gjør dette, om de ser noen mistenkelig, må de ringe etter folk som har lov til å gjøre det. Et familie medlem jobber i sikkerhetskontroll på en flyplass i norge, og han har sagt at å sjekke i trusa og under bh til folk, er ikke noe de gjør :P Så vær ikke redd for det hvertfall :)

Skrevet

Altså, det skal EKSTREMT mye til for å bli befølt under bh og truse - dette må da eventuelt være ved veldig sterk mistanke om narkotikasmugling eller lignende. Jeg har reist med fly mange ganger i året siden jeg var liten og har aldri opplevd - selv ikke ved amerikanske sikkerhetskontroller - å bli befølt som du sier. Jeg oppfatter da heller ikke denne metalldetektor staven/klappende hender som å bli befølt ( og om du gjør det, spesielt kanskje hvis det er en mann, spør om en dame kan ta akkurat den biten i stedet). Synes absolutt ikke du bør gå rundt og bekymre deg for dette. Ta det med et smil og ikke tenk så mye over det - tenk heller på at du skal ut og reise og ha det gøy! Grunnen til at sikkerhetsrutinene er som de er er jo for å øke flysikkerheten til alle reisende så mye som mulig.

Skrevet

Du er som meg. Som 10-åring ble jeg tatt ut til en slik stikkprøve, dratt med inn i et "prøverom" helt alene uten at mamma og pappa visste noen ting, fikk ingen informasjon, ble finkjemmet fra topp til tå og bagasjen ble gått igjennom. Da dama var ferdig, sa hun at da var det bare å gå, uten noe som helst informasjon. Etter det har skrekken for sikkerhetskontroll vært nesten nok til å hindre meg i å fly.

Jeg aner ikke om det er maks uflaks eller om jeg ser fryktelig "skummel" ut, men jeg blir som deg alltid, uten unntak, plukket ut til disse stikkprøvene. Piper fryktelig skjeldent, men regelrett plukket ut. Har aldri vært borti en slik ubehagelig hendelse som da jeg var 10 år, men allikevel, det er ekkelt.

Aner ikke hva det er å gjøre med, men kanskje en psykolog kan hjelpe? Jeg har generell angst i tillegg, så er i behandling uansett, skal ta opp dette etterhvert, men vet ikke helt når.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyr 2 ganger per måned, og har gjort dette i snart 3 år. Jeg har aldri blitt tatt stikkprøve på. Jeg har vel pepet i kontrollen pga sko mange herrens ganger.

I starten var jeg nervøs for sikkerhetskontrollen, men nå gjør jeg det i søvne.

Ta av mye klær? Hvor mye dingledang har du på deg da? Når jeg skal reise passer jeg på å ikke ha på meg altfor mye smykker og drit. JEg har kun en bukse og belte, samt genser og et skjerf. Kan jo ha noe å si om du ikke tenker gjennom hva du tar på deg. Jakke må man alltid ta av seg uansett.

Hvis du vet du har sko som piper er det bare å ta av disse på forhånd og sette de på beltet så unngår du pipingen, hvis det er det du er redd for.

Og de gangene jeg har pepet og det ikke har vært skoa, ALDRI har noen sjekket meg under klær. Hvis det er på en større flyplass, f.eks Schiphol i Amsterdam så har de damer til å sjekke damer, og mannfolk til mannfolksjekk. De tar jo bare føler under armene, og ned ved kløfta på en måte fordi der kan man jo gjemme mye, og ned i anklene og over rumpa.

Tenk på at dette er noe millioner av mennesker gjør... Ingen bryr seg om hva som skjer, utenom deg :) Sikkerhet må man ha uansett, du er vel enig.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet

Om du er redd for sikkerhetskontrollen så har du ikke flyskrekk. Og kalle det flyskrekk er en fornærmelse for oss som faktisk har flyskrekk

• Liker 1
Skrevet

Om du er redd for sikkerhetskontrollen så har du ikke flyskrekk. Og kalle det flyskrekk er en fornærmelse for oss som faktisk har flyskrekk

Hva i alle dager? Tuller du med meg? En frykt er en frykt, samme hva man kaller den, og er noe helt subjektivt. Måten du formulerer deg på, er etter min mening mye mer fornærmende enn TS sin eventuelle gale form for termer. Riktignok vil det alltid være sånn at man anser sine egne frykter/fobier/redsler som mer rettmessige og rasjonelle, men det er da vitterlig nettopp fordi man innehar denne frykten selv. Dette blir som å si "pøh, er du redd for edderkopper? Det er da ingenting farlig med edderkopper. Høyder derimot, er en mye mer skummel ting, og verdt å være redd for". Mange fobier er irasjonelle (ja, også det å fly, hvilket jeg selv har vært livredd for i årevis, før jeg fikk en jobb som gjorde flyreiser ukentlig helt nødvendig). Jeg er imidlertid ikke redd for sikkerhetskontroller, men tviler ikke på at trådstarter har en reell frykt for dette, og det er man da vitterlig nødt til å respektere, til tross for at det er en frykt man kanskje ikke selv kan forstå og sette seg inn i.

Når det gjelder TS: Det ser jo ut som du tar de nødvendige forholdsregler, ift at du prøver å gå med tettsittende klær, tøysko osv. Mer enn dette er det jo på mange måter vanskelig å gjøre. Den erfaringen jeg har, er at mange flyplasser har både mannlige og kvinnelige kontrollærer parat. Ville du f.eks. følt det bedre dersom en kvinne kontrollerte deg? Jeg er helt sikker på at det er noe det må være helt legitimt å be om, da flyplassene ofte må oppleve at mennesker pga religion og livssyn ikke ønsker å berøres av motsatt kjønn.

• Liker 2
Gjest Eugene Onegin
Skrevet

Hva i alle dager? Tuller du med meg? En frykt er en frykt, samme hva man kaller den, og er noe helt subjektivt. Måten du formulerer deg på, er etter min mening mye mer fornærmende enn TS sin eventuelle gale form for termer. Riktignok vil det alltid være sånn at man anser sine egne frykter/fobier/redsler som mer rettmessige og rasjonelle, men det er da vitterlig nettopp fordi man innehar denne frykten selv. Dette blir som å si "pøh, er du redd for edderkopper? Det er da ingenting farlig med edderkopper. Høyder derimot, er en mye mer skummel ting, og verdt å være redd for". Mange fobier er irasjonelle (ja, også det å fly, hvilket jeg selv har vært livredd for i årevis, før jeg fikk en jobb som gjorde flyreiser ukentlig helt nødvendig). Jeg er imidlertid ikke redd for sikkerhetskontroller, men tviler ikke på at trådstarter har en reell frykt for dette, og det er man da vitterlig nødt til å respektere, til tross for at det er en frykt man kanskje ikke selv kan forstå og sette seg inn i.

Når det gjelder TS: Det ser jo ut som du tar de nødvendige forholdsregler, ift at du prøver å gå med tettsittende klær, tøysko osv. Mer enn dette er det jo på mange måter vanskelig å gjøre. Den erfaringen jeg har, er at mange flyplasser har både mannlige og kvinnelige kontrollærer parat. Ville du f.eks. følt det bedre dersom en kvinne kontrollerte deg? Jeg er helt sikker på at det er noe det må være helt legitimt å be om, da flyplassene ofte må oppleve at mennesker pga religion og livssyn ikke ønsker å berøres av motsatt kjønn.

Og si at man har flyskrekk om man er redd for sikkerhetskontrollen. Vil være som om man er redd for vann men sier man er redd for høyder.

Ja skrek er skrekk men og være redd for sikkerhetskontroll er ikke og ha flyskrekk.

Skrevet

Og si at man har flyskrekk om man er redd for sikkerhetskontrollen. Vil være som om man er redd for vann men sier man er redd for høyder.

Ja skrek er skrekk men og være redd for sikkerhetskontroll er ikke og ha flyskrekk.

Nei, men det er jo uansett en frykt. Hva man kaller det er jo samme sølet, spørsmålet fra TS blir jo uansett det samme. Vi skjønner jo hva TS vil fram til uansett.

Selv om skrekk for sikkerhetskontrollen kanskje virker som bagateller for en med flyskrekk, så kan det virke som en like alvorlig skrekk for vedkommende med skrekk for sikkerhetskontrollen.

Skrevet (endret)

Siden du er nervøs for det, ser du sikkert nervøs ut også. Dette ser kontrollørene og tar deg derfor ut til sjekk. Mange som smugler ting ser nervøse ut fordi de vet de gjør noe ulovlig.

Blir du tatt ut, spør de om det er greit at de kjenner over deg. Da har du muligheten til å be om at en dame gjør det, hvis det er bedre for deg. De gjør det jo ikke får å beføle deg, og det gjør de strengt tatt ikke heller.

Det er ingen som tror at de som blir stoppet er skyldige i noe. Tviler på at folk gjør seg opp tanker som "hva har de gjort, de som blir tatt til side.." Hva tenker du om de du ser blir stoppet?

En gang pep det på meg, og jeg ble spurt om det var greit at de kjente over. Det ble gjort, uten at noe ble funnet. (ikke at det var noe å finne, altså)Jeg fikk gå videre uten flere spørsmål. Jeg tror det pep pga bankkortet jeg hadde i bh'en, og det var det ingen som fant, for personen tok meg jo ikke på puppene.

Prøv å ikke tenke over at du aaaaalltid blir stoppet, prøv å ikke være nervøs. Du skal jo bare gå gjennom sikkerhetspunktet, og har ingenting å skjule. Ingen grunn til å være nervøs.

Endret av Swe
Skrevet (endret)

dobbel

Endret av Swe
Skrevet

du bør begynne å se på tv serien som heter Grensevakten.

Der blir du vitne til mang en luguber passasjer... Hvordan tollerne går frem osv...

Jeg har fått mye mer trygghet ved å vite hva som skjer etter å ha sett på dette programmet.

Det går på tvn

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...