AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Huff, nå har min 3 år gamle sønn plukket opp noen stykke gloser som f@en og s@tan... I tillegg så roper han det ut når han blir sint. Både jeg og pappaen er forsiktig med hva vi sier her hjemme, men mulig han har plukket opp noe i fra oss likevel. Men vi roper ikke ut SATAN og FAEN når vi blir sinte. Det høres bare fælt ut, og jeg håper ikke han gjør dette i barnehagen også. Bør jeg si i fra til de ansatte, eller er det "vanlig" at 3-åringer banner...
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Jeg har ikke hørt noen barn banne konsekvent, bare rett etter de har lært ordet. De "glemmer" det, eventuelt skjønner ikke når det skal brukes. Rett etter de har lært det, kan de sitte å si "faen faen faen" og smile fordi de ser at folk/foreldrene reagerer, men ingen barn jeg har møtt har bannet som et voksent menneske. Hvis det er det barnet deres gjør, ville jeg kanskje sagt ifra...
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 Huff, nå har min 3 år gamle sønn plukket opp noen stykke gloser som f@en og s@tan... I tillegg så roper han det ut når han blir sint. Både jeg og pappaen er forsiktig med hva vi sier her hjemme, men mulig han har plukket opp noe i fra oss likevel. Men vi roper ikke ut SATAN og FAEN når vi blir sinte. Det høres bare fælt ut, og jeg håper ikke han gjør dette i barnehagen også. Bør jeg si i fra til de ansatte, eller er det "vanlig" at 3-åringer banner... Det er bare moro så lenge barnet ser eller hører en reaksjon. Det er vanlig at de tar etter ja. Ta barnet ut av rommet om det blir mye, si at slikt aksepterer vi ikke.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #4 Skrevet 17. mars 2011 Nå har bare dette foregått i en dag, dvs i dag.Men hver gang han plagdes eller ble sint for noe, så ropte han ut faen eller satan...
Gjesten Skrevet 17. mars 2011 #5 Skrevet 17. mars 2011 Jeg ville prøvd å avvenne det ganske kjapt. Det er ikke sjarmerende med et så lite barn som banner.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #6 Skrevet 17. mars 2011 Ts her. Enig i at det er fælt med småbarn som banner. Skal vi overse det i stedet for å skape masse oppmerksomhet rundt det, eller hvordan skal han "straffes"? Og bør jeg si i fra om det i barnehagen???
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2011 #7 Skrevet 17. mars 2011 Overse det, absolutt. Mine barn har aldri bannet (for det gjør ingen av de voksne de har rundt seg hjemme eller i barnehagen), men i perioder har det vært veldig festlig å si "bæsj", "promp" og andre sjarmerende gloser. Da har det fungert greit å bare være døv på det øret.
Sulosi Skrevet 17. mars 2011 #8 Skrevet 17. mars 2011 (endret) Alle mine barn forsøkte seg på banneord i den alderen. Jeg valgte å overse det totalt og reagerte ikke på deres henvendelse før de snakket til meg UTEN å banne. Da sluttet de ganske fort. Den eldste sluttet i løpet av dager mens de to neste holdt på litt lengre (men de hadde søsken som reagerte). Du bør forøvrig si ifra i barnehagen slik at de er klar over problemet. Det er ikke sannsynlig at personalet banner men det kan være ett eldre barn der som gjør det. Endret 17. mars 2011 av Sulosi
Sulosi Skrevet 17. mars 2011 #9 Skrevet 17. mars 2011 Overse det, absolutt. Mine barn har aldri bannet (for det gjør ingen av de voksne de har rundt seg hjemme eller i barnehagen), men i perioder har det vært veldig festlig å si "bæsj", "promp" og andre sjarmerende gloser. Da har det fungert greit å bare være døv på det øret. Bæsj, promp og tiss -humor er bare en helt naturlig del av barns utvikling av humor. Det viser at de er bevisste på de ulike kroppsfunksjonene. Jeg ville reagert mere dersom et barn aldri kom i en slik fase. 1
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2011 #10 Skrevet 17. mars 2011 Bæsj, promp og tiss -humor er bare en helt naturlig del av barns utvikling av humor. Det viser at de er bevisste på de ulike kroppsfunksjonene. Jeg ville reagert mere dersom et barn aldri kom i en slik fase. Ja visst er det naturlig og på alle måter helt strålende (og jeg er da heller ikke bekymret for barna mine) - men sånt prat er ikke salonfähig (akkurat som banning), så jeg ser fremdeles erfaringen vår som relevant for ts' banneproblem. (Frykt ikke, vi benevner de forskjellige ærender på badet ved deres rette navn, ingen eufemismer eller hemninger her i gården.)
Sulosi Skrevet 17. mars 2011 #11 Skrevet 17. mars 2011 Ja visst er det naturlig og på alle måter helt strålende (og jeg er da heller ikke bekymret for barna mine) - men sånt prat er ikke salonfähig (akkurat som banning), så jeg ser fremdeles erfaringen vår som relevant for ts' banneproblem. (Frykt ikke, vi benevner de forskjellige ærender på badet ved deres rette navn, ingen eufemismer eller hemninger her i gården.) det var ikke ment som kritikk altså, bare ingen grunn til bekymring Men i fht overgrepssaker så er noe av det som går igjen at barna kan omtrent like mange ord som en gynekolog...evt de snakker ikke om det området i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2011 #12 Skrevet 18. mars 2011 De kan visst plukke opp ting fra bøker også, ser det ut til ... (Nå er denne saken egentlig litt fjollete, siden boka er beregnet på barn i alderen 5–9, mens den sinte mora altså leste den høyt for en som ikke var to ennå. Men likevel interessant.) Banning i barnebok.
Sunchild Skrevet 18. mars 2011 #13 Skrevet 18. mars 2011 Vet ikke om det var det du spurte om, eller om det engang vil virke på så små barn, men min mor sa da jeg var ung "er du ikke så smart at du klarer å finne et ordentlig ord å bruke?" (eller noe i den retning) og selvfølgelig ville jeg være så smart, så jeg har aldri brukt et eneste banneord siden. Og dette var før barneskolealder, iallefall...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå