Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg litt her.

En som står meg nær har en drøm om å reise til Australia, og være der i 1 år.

Han har planer om å reise nå i august, men det er flere ting jeg tror han ikke har tenkt på. Iallefall ikke gjort noe med.

Så jeg håper noen her kan svare meg på spørsmålene, eller legge ved en link med info.

Det jeg tror han ikke har tenkt å så mye på med tanke på å reise til Australia og være der, samt jobbe der:

- Visum, det må man vel ha, og man bør jo også ha plettfritt rulleblad, hvordan er reglene der. Og hvor lang tid i forveien må man søke om visum før avreise?

- Arbeidstillatelse, hvor lang tid i forveien må man søke?

- Hvordan er arbeidsmarkedet der, når man tar i betraktning at vedkommende ikke har noe fagbrev?

Det var det jeg kom på nå i farten, men om noen andre tips til hva man bør ha tenkt på, og ordnet så kom med det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis vedkommende er innenfor aldersgruppen er det en enkel sak å få "working holiday visa" - du kan lese mer om det rundt omkring på nett. Det innebærer at du kan oppholde deg i Australia i et år og ta de jobbene du måtte være heldig nok å få.

Skrevet

Hei!

Jeg har også tenkt å reise til Australia nå til høsten,og jobbe der samtidig som jeg reiser. Da må man ha Working Holiday Visa, har selv søkt om det for noen timer siden bare. Det er en del regler de har, man må fylle ut ganske mange spørsmål angående rulleblad og slikt,og man må også ha en del penger på kontoen når man reiser. Tror det er rundt ca 25.000. Men det er vel avhegig av hvor lenge man har tenkt å være der og hvilket visum man reiser med, litt usikker der.

Har ikke så mye å si hvor lang tid i forveien man søker om visum, det spørs bare på hvor lang tid det tar for de å godkjenne søknaden. Kan ta alt fra noen dager til flere uker. Er vel best å søke tidligst mulig,og før man evt bestiller flybilletter. Men man må reise/bruke visumet innen 12 måneder etter at visumet er innvilget.

Det er ikke så veldig lett å få seg jobb, men det er avhengig av hva man er ute etter. Men hvis man ikke er kresen,så bør det gå greit. Jeg er forberedt på masse frukplukking :)

Jeg har søkt på visumet gjennom myndighetene i Australia, på denne siden :

http://www.immi.gov.au/visitors/working-holiday/417/

Der står det masse info angående visumet og reglene der.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg skal selv flytte til Australia i september og reiser via disse: http://www.x-plore.no/1-jobb.cfm?Country=Australia

Det koster litt ekstra penger, men flybilletter, transport fra flyplass til tilholdssted, 4 dager på hotell mm. er inkludert, og de hjelper deg med alt fra visum til skattenummer, leilighet, jobbsøking, australsk mobilnr osv.

I tillegg føler hvertfall jeg meg mye tryggere ved å reise/flytte gjennom et byrå. :)

Lykke til! =)

Skrevet (endret)

Husk bare at det er dårlig timesbetaling på de fleste jobbene i Australia, bokostnadene er blitt betydelig høyere siste 4-5 årene, matprisen er nesten opp mot norsk nivå. Då må ha noen kroner i baklomma i det du reiser, ellers vil du slite økonomisk.

Jeg vil ikke ta fra deg drømmen om å oppleve Australia, men det er ikke like enkelt og billig som det var for feks 10 år siden. Det er lurt å komme seg ut av de større byene, spes i Sydney er der dyrt å bo. Og i nordøst er landet fortsatt preget av uværet, flom, osv som rammet områdene rundet årsskiftetsiste. Transportutgifter til matvarer som nå må importeres (pga ødelagte landområder og ødelagte veier og jernbaner), gjør at levekostnadene siste månedene er økt.

Endret av reiseglad
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...