AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Hunden er eldre men i god form og begynte på hjertemedisiner i høst fordi hjerteklaffen ikke fungerer som den skal og forårsaker vann i lungene som vises i form av hoste. Han har aldri likt å få dråper og en pimpette stukket i munnen selv om det går raskt, maks ett sekund. Den første tiden gjemte han seg under bordet, men nå er han begynt å kaste på hodet og spytter ut litt av dråpene, ikke mye tror jeg men noen ganger lykkes han og da får han ikke en ny runde med medisiner. Han klynker og klorer seg fast i genseren min når jeg tar han på fanget, snur på hodet og nekter å lukke opp munnen. Det går jo bra når jeg får roet han og bestemt sier at han må åpne munnen, må hjelpe til med fingrene for å få det til, men han er blitt så desperat, han vil ikke, piper og ser bedende på meg. En venninne mener at når han ber om å få slippe synes hun at jeg skal tenke over hvor lenge jeg skal gi han medisiner. Hun mener at dyr vet at de er gamle og at de snart skal dø og at man skal respektere det. Men han er i fin form, er leken og glad i å gå lange turer selv med sin alder. Han har alltid fått lange turer og masse oppmerksomhet. Er det vanlig at hunder reagerer etter noen måneder og ikke lenger finner seg så lett i å ta medisin? Når skal man la dem slippe? Han er glad, leken og seg selv, men det er blitt vanskeligere å få han til å ta det rolig under selve medisineringen. Har min venninne rett? Er det egoistisk å medisinere dyr og hvor går grensa?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Et dyr vet jo ikke at det er medisin de får. De vet bare at det er ekkelt og ubehagelig. De skjønner ikke at det har sammenheng med plager og smerter. Så den teorien kan du slå ifra deg. Men om medisinen gir mange andre plager, så bør det vurderes. Å sette en hund på sterke medisiner for en plage, kan gi bivirkninger, som kanskje plager hunden mer. Så her må man tenke seg godt om. Men du sier han får dråper. Hvorfor ikke gjemme dråpene i en godbit med sterk smak?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 Et dyr vet jo ikke at det er medisin de får. De vet bare at det er ekkelt og ubehagelig. De skjønner ikke at det har sammenheng med plager og smerter. Så den teorien kan du slå ifra deg. Men om medisinen gir mange andre plager, så bør det vurderes. Å sette en hund på sterke medisiner for en plage, kan gi bivirkninger, som kanskje plager hunden mer. Så her må man tenke seg godt om. Men du sier han får dråper. Hvorfor ikke gjemme dråpene i en godbit med sterk smak? Takk for svar. Selvfølgelig forstår de ikke at det er sammenheng, men min venninne mener det uten å ha tenkt over det, hun husker bare at hun måtte ta et vanskelig valg. Det var en kreftsyk hund som måtte gjennom operasjoner og hun lot den slippe. Den var veldig syk. Hun mener også at hunder forstår mer enn vi aner, og jeg er enig med henne at de kan være tankelesere på mange områder. Er obs på bivirkninger, ser ut som han klarer det fint. I starten ble han litt trettere og sov mer, men det gikk over, han må oftere ut og tisse men har hage og trenger ikke gå flere turer enn ellers. Veterinæren spurte om det, og jeg kunne roe henne med at det ikke gjør det vanskelig og ikke blir flere turer og stressbetont. En bivirkning er også muskelsmerter/stivhet og jeg følger med, men har ikke sett noen endringer. Men jeg forstår ikke hvorfor han finner på nye sprell. Han fant seg i det, sluttet å gjemme seg under bordet, helt til han er begynt å finne på alt for å unngå smaken av medisin. Det er vanskelig å gjemme medisinen i mat. Han vil bare ha våtfor, vom hundemat og selv om han spiste litt mer variert mens han fikk tørrfor, vet jeg ikke hva man kan blande inn dråpene i? Vil han ikke lukte medisinen? Gjemmer en pille han også må ta, i leverpostei, men hvordan kan jeg gjemme dråper i leverpostei? Kan det bli vellykket...jeg kan jo prøve men skal jeg blande dråpene med leverposteien eller lage en hule i en bit leverpostei? Tar gjerne i mot råd.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 17. mars 2011 #4 Skrevet 17. mars 2011 Lek med godbiter. Slik at han blir litt ekstra gira på godbitene. Da glemmer de gjerne å smake Du kan lage en ball av leverposteien og gjemme dråpen inne i ballen. Bare lag den med en liten fordypning først og ha dråpene oppi og så pakk sammen. Så kan du prøve å trene en morsom lydighetslek med flere leverposteiballer og i en av dem så ligger medisinen. ja dyr vet så absolutt mer en vi tror. Det er det ingen tvil om. De har en sjette sans vi mennesker mangler. Men så er de heldigvis ganske naive også og stoler 100 % på sine mennesker (de må det for å overleve) så om de står mellom å velge etter sin sjette sans eller velge hva vi mennesker sier, så tror jeg de fleste velger hva vi sier (på godt og vondt)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå