AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Jeg har en oppgave som jeg virkelig har kvernet hodet fast i. Er det noen andre her som studerer juss/arbeidsrett som kan hjelpe meg igang med denne? Da hadde jeg blitt evig takknemelig! Ved HIMOX var det organisert en Personalforening som en frittstående interesseorganisasjon, som skulle arbeide for trivsels- og velferdstiltak blant de ansatte ved bedriften. Alle ansatte ved HIMOX var medlemmer i Personalforeningen som ble ledet av et styre, valgt av medlemmene. Hver fredag arrangerte Personalforeningen et stort vinlotteri for de ansatte. Over flere år hadde de bygd opp en anselig vinsamling som de ukentlige premiene ble hentet fra. Vinkjelleren var låst til enhver tid, og bare leder i Personalforeningen, adm. direktør og personalsjef i HIMOX hadde, etter vedtektene i foreningen, nøkkel. Etter vedtektene var det også strengt forbudt å ta ut annen vin enn det som skulle loddes ut på fredagene. Det skulle videre alltid være minst to personer med nøkkel til stede, hvis det var behov for å ta seg inn i vinkjelleren. Etter en del store innkjøp av vin, følte ledelsen i Personalforeningen at det var behov for å foreta en registrering av innholdet i vinsamlingen. Lederen og adm. direktør ble derfor enige om å møtes i vinkjelleren en lørdag ettermiddag, for å foreta en registrering av den vinen de hadde. Stort ble sjokket da de åpnet døren til kjelleren, og fant personalsjef Marte Kirkerud og hennes ektefelle i ferd med å fylle en trillekoffert med fine vinflasker. Marte og følget hennes fikk beskjed om øyeblikkelig å forlate bedriftens område. Da Marte Kirkerud møtte opp på arbeid tidlig mandags morgen, ble hun straks kontaktet av adm. direktør. Han kunne opplyse om at han i helgen hadde hatt telefonisk kontakt med alle medlemmene i styret for HIMOX. De var alle innstilt på straks å starte avskjedssak mot Marte, for det tillitsbruddet hun hadde gjort seg skyldig i. Det var imidlertid enighet om å tilby henne selv å si opp stillingen sin med lønn i tre måneder, men med øyeblikkelig fratreden fra arbeidet. Adm. direktør hadde derfor med seg et ferdig utfylt brev der Marte Kirkerud selv sa opp stillingen sin som personalsjef. Han ga Marte fem minutter til å lese gjennom oppsigelsesbrevet. På dette tidspunktet skulle hennes signatur være på oppsigelsen. Hvis ikke ville bedriftens advokat øyeblikkelig starte avskjedssaken mot henne. Marte var helt ute av seg over ikke å være ønsket på arbeidsplassen lenger, og hun signerte oppsigelsesbrevet innen fristen som angitt fra adm. direktør. Marte snakket etter noen dager med en arbeidslivsekspert som mente at det hun hadde gjort seg skyldig i, var en bagatell som på ingen måte kvalifiserte til avskjed. Hun angret nå kraftig på at hun hadde undertegnet oppsigelsesbrevet. Åtte dager etter at hun hadde levert oppsigelsen, tok hun kontakt med HIMOX og ga beskjed om at hun trakk tilbake oppsigelsen. Hun begrunnet det med at hun ble overrumplet av direktøren og presset til å si opp. Hun ville tilbake i sin gamle stilling, og viste til at det ikke var blitt gjort noe i løpet av den korte tiden siden oppsigelsen for å ansette en ny personalsjef. HIMOX viste til hennes egen oppsigelse og svarte at det ikke kom på tale å gjeninnsette Marte i hennes gamle stilling. Spørsmål 4: Ta stilling til om Martes arbeidsforhold i HIMOX består.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 Haha Marte Kirkerud gjør jammen masse rart! Marte Kirkerud, Peder Ås og Lars Holm er standardnavn i alle jusoppgaver. Lurer på om de som lager oppgavene har blitt enige om å alltid bruke de navnene. Forrige gang jeg skrev om Marte Kirkerud hadde hun kjøpt et designerkjøleskap som hun ikke var fornøyd med Desverre har jeg ikke kommet til Arbeidsrett enda, så jeg kan nok ikke hjelpe deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå