AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #61 Skrevet 20. mars 2011 Såfremt man spiser vedlikehold eller mindre og trener går man ned. Vi vet at overvektige i stor grad overraptorerer fysisk aktivtet og underraporterer matinntak. Occam's razor: er det fornuftig å tro at halvparten av norges befolkning er feite som følge av en genetisk defekt som kun er gjort synlig i de to siste generasjonene, eller er det personlig ansvar som har vist seg å være skortende?
Gjest made4u Skrevet 20. mars 2011 #62 Skrevet 20. mars 2011 Du kan lese om det HER bl.a. http://www.mmatrondheim.com/article.php?id=131 Eller hva med på Dansukker sine egne sider? http://www.dansukker.com/Default.aspx?ID=391 Nå støtter jeg IKKE sukkerindustrien, og er en av de største forkjemperene for at denne industrien skal gå dårligere. Vi trenger strengt tatt ikke et gram sukker i den form vi kjenner som Farin og som man finner i masse usunt og vektrelatert dårlige produkter som bidrar til overvekt. Men det skal Dansukker ha, at dem ikke kan feilinformere om hvordan kroppen reelt fungerer når de snakker om hvordan sukker forbrukes i kroppen. I så fall kunne noen tatt dem kraftig på det og sågar saksøkt dem. Forøvrig en sleip industri det der. Orket ikke lete frem flere linker til deg, men dersom disse ikke skulle være gode nok for deg så skal jeg finne andre for deg. I mellomtiden kan jeg heller forklare grundigere hvorfor det er slik at karbohydrater i liten grad omdannes til fett, og da bare i ekstreme tilfeller. Som jeg nevnte har kroppen enzymer for å gjøre dette. Dog er det ingen naturlig prosess for kroppen, av flere grunner. Bl.a. er det en meget energikrevende prosess kroppen i de fleste tilfeller kan styre unna, selv i perioder der mennesker legger på seg. Dette fordi de fleste som legger på seg gjør dette over tid og er ikke ekstremtilfeller langt utenom det vanlige på et desto uvanlig og fettfattig kosthold. Selve prosessen skjer i lever og fettvev, hvor fruktose og glykose omdannes til en fettsyre som er en fettsyre som igjen må omdannes før fettet lagres på kroppen. Selve prosessen kalles Novo Lipogenesis. Du kan søke opp dette selv og så finner du veldig mange fagartikler på dette, f.eks. på PubMed som er en database som er mye brukt i fagkretser. www.pubmed.gov Der kan du lese mye om forskning innen alle retninger innen legevitenskapen, dog kan mye av det være tungt lesestoff dersom du ikke kan relativt mye om et fagfelt, f.eks. ernæring. Test så å søk på at karbohydrater omdannes til fett, og du finner ikke et seriøst sted at dette er tema som annet enn en myte, da det rett og slett ikke er en naturlig prosess for kroppen. Dessverre tror mange missoppfattet dette, og man kan sågar høre det fra mennesker som jobber med nettopp livsstilsrådgivning, sågar leger (som desverre mangler mye kunnskap om ernæringsære som er et forsømt fagfelt innen medisinstudiet)) kan fordi dem ikke kan nok om dette bidra til å gi feilaktige råd. Er rettet stor kritikk mot dette, rett og slett fordi det har vært en debatt om hvorvidt ernæring bør bli en større del av medisinstudiet enn hva det er nå. Nettopp grunnet at overvekt er en av de største helseutfordringene vi står overfor. Kan sende deg dokumentasjon på det kravet og debatten rundt dette også om du vil, hvor det er nettopp leger selv som etterlyser denne kunnskapen og har et ønske om å lære mer om det fagfeltet.
Sushi Skrevet 20. mars 2011 #63 Skrevet 20. mars 2011 (endret) Har du en link til informasjon om dette mystiske enzymet, da? For meg høres det søkt ut at det liksom skal være så godt som umulig å omdanne karbohydrater til fett. Kroppen må jo lagre og frigjøre energi hele tida - det er rimelig viktig for at vi skal kunne fungere uten å spise konstant. Linkene du kom med er jo interessante, men det er et blogginnlegg og en side fra sukkerindustrien... Edit: Blanda sammen to ulike tankerekker :gjeiper: Eskimoene har ikke noe med dette å gjøre. Endret 20. mars 2011 av Sushi
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #64 Skrevet 20. mars 2011 Såfremt man spiser vedlikehold eller mindre og trener går man ned. Vi vet at overvektige i stor grad overraptorerer fysisk aktivtet og underraporterer matinntak. Occam's razor: er det fornuftig å tro at halvparten av norges befolkning er feite som følge av en genetisk defekt som kun er gjort synlig i de to siste generasjonene, eller er det personlig ansvar som har vist seg å være skortende? Ja, men hvis du så mye som antyder at dette kan være bidragsytende til fedmeproblemet så er du med en gang både nedlatende og ufølsom. Så dette kan vi absolutt ikke snakke om. Da er det mye mer populært å snakke om alle grunnene til at man ikke går ned i vekt eller holder vekta stabil enda man jo spiser "sunt", "passe mye", "mindre enn alle andre jeg kjenner" osv. Man er ikke dum og lat fordi om man er overvektig, men det kan likevel være sånn at man har gjort ting feil. Rett og slett spist for mye og trimmet for lite, og misforstått hvor mye/lite det er som skal til for å bli overvektig.
Snop Skrevet 20. mars 2011 Forfatter #65 Skrevet 20. mars 2011 Jeg skal innrømme at jeg ikke har lest så mange av svarene siden sist jeg skrev her (skal gjøre det, må bare ha hjernen litt mer på plass så jeg får med meg alt), men jeg skumleste litt, og fikk med meg at noen mener at karbohydrater/glukose IKKE omdannes til fett? Jeg studerer på medisin grunnfag nå, som en del av ernæringsfysiologistudiet. Der har vi sannelig lært at det gjør det. Var bare det jeg ville si Så skal jeg lese skikkelig hva som har blitt skrevet her senere, følte bare for å slenge den inn der 1
Snop Skrevet 20. mars 2011 Forfatter #66 Skrevet 20. mars 2011 Quote fra læreboka mi: "Etter absorpsjonen fraktes monosakkaridene med portåren til leveren, der de lagres som glykogen og triglyserider eller sendes til systemkretsløpet i form av glukose.
Gjest made4u Skrevet 20. mars 2011 #68 Skrevet 20. mars 2011 Har du en link til informasjon om dette mystiske enzymet, da? For meg høres det søkt ut at det liksom skal være så godt som umulig å omdanne karbohydrater til fett. Hvordan klarte eskimoene å legge på seg da? De levde som kjent på et ketogent kosthold. Kroppen må jo lagre og frigjøre energi hele tida - det er rimelig viktig for at vi skal kunne fungere uten å spise konstant. Linkene du kom med er jo interessante, men det er et blogginnlegg og en side fra sukkerindustrien... Hvordan eskimoene klarte å legge på seg? Nå er det ikke slik at Eskimoene i stor grad har spist mat fra havet, denne er rik på fett og IKKE fullspeket med karbohydrater. Bl.a. har dem tradisjonelt fått i seg mye av de essensielle fettsyrene. Jeg skjønner således ikke spørsmålet og problemstillingen, blir selvimotsigende det du sier da eskimoene har tradisjonelt spist lite karbohydrater og desto mye fett. Det mange nevner som et ketogent kosthold er også i så måte et kosthold med høyt inntak av fett og proteiner men desto lite karbohydrater. La meg si det slik. Hjernen er avhengig av sukker, dersom man ikke får dette må nødvendigvis kroppen lage sukkeret selv (da omdannes fett til sukker/næring hjernen kan benytte seg av og er avhengig av). I denne omdanningsprosessen som belaster nyrene dersom dette pågår over tid, dannes et avfallstoff som heter ketoner - disse igjen havner i toalettet da nyrene har den funksjon at de skiller ut avfallstoffer fra kroppen (de renser bl.a. blodet m.m.). Dog skjer dette bare dersom man over tid, som oftest noen dager eller mer, tilfører kroppen veldig lite karbohydrater via maten man spiser. Så hvordan kan det være rart at eskimoene kan legge på seg med lite inntak av karbohydrater, hvis det jeg sier stemmer (noe det gjør)... Jeg fatter ikke hva du sikter til her, hadde dog skjønt det dersom du brukte en vegetarianer som ikke spiste noe animalsk som eksempel. Du sikter derimot til noen som spiser lite karbohydrater, og spør hvordan det da kan ha seg at dem legger på seg om det er slik jeg sier, at karbohydrater i liten grad omdannes til fett. Hva gjelder linkene jeg sendte så foretok jeg et raskt søk, hovedlinken jeg viste til var derimot PubMed som er verdens største oppslagsverk for leger og øvrig helsepersonell. Her finner man mye god og annerkjent info, studier m.m. hva gjelder "de novo lipogenesis" som er denne omdannelsen på fagspråket er kjent som. Vellbekomme, her er søk på PubMed om emnet (mer enn 650 artikler og studier ferdig søkt): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=DetailsSearch&term=novo+lipogenesis --- Om du vil vite mer om om hvordan kroppen lagrer fett av karbohydrater, så kan du lese om prosessen på Wikipedia, linken til dette finner du HER. http://en.wikipedia.org/wiki/Lipogenesis --- Håper dette kan bli bekreftet en gang for alle nå. Om ikke kan jeg foreslå deg gode bøker om emnet som du kanskje kan gå på biblioteket og låne eller kjøpe for den saks skyld. Det er en myte at karbohydrater omdannes til fett i kroppen. Jo da, kroppen kan gjøre det og det skjer også i enkelte tilfeller. Dog er dette en for kroppen veldig unaturlig prosess der kroppen må forbruke en sukkermolekyl for å omdanne en annen. Hvorfor i all verden skulle kroppen vår vært skrudd sammen så ulogisk, da denne har lettest for å forbrenne karbohydrater og har lager for disse om den ikke bruker energien fra dem, og mye enklere kan lagre fettet den har fått tilført (som ikke må gjennom en like tungvint lagringsprosess som krever like mye energi etc.). Dette er grunnleggende lære om hvordan kroppen reelt fungerer, lære det finnes masse viten om. Er da synd at det i stor grad spres myter, selv om jeg fatter at dem blir spredt da jo forklaringsmodulen om at karbohydrater blir til fett kan høres logisk ut. Å tro det er lett, trodde jeg også før jeg lærte at slik er det ikke. Dessuten er det ikke en gang motstridende til at vi legger på oss av karbohydrater, for det gjør vi jo - dog IKKE fordi det er karbohydratene som legger seg som fett på siden. Men karbohydratene kan være med på å føre til at fettet lagrer seg som fett. Det skal et ganske ekstremt kosthold til, der mennesker over tid direkte overmates med karbohydrater, for at kroppen skal lagre fettvev for den på en så ulogisk måte. Her er beskrivelsen av et slikt forsøk tror jeg, hentet fra et forsøk ved Cambridge Universitetet som er et annerkjent universitet. Selv har jeg ikke lest alt dette, bare så vidt skummet gjennom det og fått et lite overblikk uten å kjenne konklusjonen av det hele. http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FBJN%2FBJN88_03%2FS0007114502001721a.pdf&code=6b85ca38c323030108c095f29250a990
Gjest made4u Skrevet 20. mars 2011 #69 Skrevet 20. mars 2011 Quote fra læreboka mi: "Etter absorpsjonen fraktes monosakkaridene med portåren til leveren, der de lagres som glykogen og triglyserider eller sendes til systemkretsløpet i form av glukose. At det sendes i systemkretsløpet i form av glykose ("sukker") er for at man skal ha rask tilgang på energien, den lagres så fortrinnsvis i muskelvevet for at cellene hvor hvert molekyl binder til seg to molekyler vann så cellene våre raskt kan ha tilgang til å frigjøre energien når vi skulle trenge dette. F.eks. ved fysisk aktivitet, eller når man er passiv også for den saks skyld. At kroppen kan omdanne dette energioverskuddet til fettvev betyr på ingen måte at den i stor utstrekning gjør dette, snarere heller regulerer kroppen hvor stor andel av energien som skal hentes fra fettvev kontra glykogenlagrene. Dog er hvilken aktivitet man bedriver her også en vesentlig faktor, da dersom man bedriver noe eksplosivt (jobber anaerobt) så vil kroppen automatisk justere opp hvor mye den henter fra glykogenlagrene (som er vår raskeste og enkleste tilgang på energi) kontra om man jobber aerobt. Du vil sikkert lære dette dypere senere i ditt studie, om ikke kan du jo fordype deg i dette selv. Er sant som jeg sier og du kan bare snakke med foreleseren din for å få det bekreftet.
Sushi Skrevet 20. mars 2011 #70 Skrevet 20. mars 2011 Først: Beklager det med eskimoene, det var en del av en HELT annen argumentasjonsrekke som ikke skulle med i innlegget! Har fjernet det nå. Jeg kan ikke skjønne annet enn at du må ha misforstått, made4u, for alt jeg leser (også dine linker) bekrefter bare det Snop siterer fra sin lærebok - kroppen kan lagre fett fra karbohydrater, og det gjør den hele tida. Du kan jo ikke mene at man kan leve på utelukkende sukker og ikke legge på seg av det? Det du nok har rett i er at kroppen - når den får tilført karbohydrater og fett samtidig - heller vil lagre fettet og bruke karbohydratene enn omvendt. Det er jo en enklere prosess, og det er logisk at kroppen vil gjøre det slik. Men du får ikke overbevist meg om at karbohydrater ikke kan bli til fett.
bergans Skrevet 20. mars 2011 #71 Skrevet 20. mars 2011 At det sendes i systemkretsløpet i form av glykose ("sukker") er for at man skal ha rask tilgang på energien, den lagres så fortrinnsvis i muskelvevet for at cellene hvor hvert molekyl binder til seg to molekyler vann så cellene våre raskt kan ha tilgang til å frigjøre energien når vi skulle trenge dette. F.eks. ved fysisk aktivitet, eller når man er passiv også for den saks skyld. At kroppen kan omdanne dette energioverskuddet til fettvev betyr på ingen måte at den i stor utstrekning gjør dette, snarere heller regulerer kroppen hvor stor andel av energien som skal hentes fra fettvev kontra glykogenlagrene. Dog er hvilken aktivitet man bedriver her også en vesentlig faktor, da dersom man bedriver noe eksplosivt (jobber anaerobt) så vil kroppen automatisk justere opp hvor mye den henter fra glykogenlagrene (som er vår raskeste og enkleste tilgang på energi) kontra om man jobber aerobt. Du vil sikkert lære dette dypere senere i ditt studie, om ikke kan du jo fordype deg i dette selv. Er sant som jeg sier og du kan bare snakke med foreleseren din for å få det bekreftet. Flott at du kommer med kilder og ikke bare ryktesnakk fra siste KK og ukas rosablogger Men, det er veldig mange feil i de innleggene dine. Ved overskudd så blir karbohydrater, når glykogenlagre i lever og muskel er fulle. Dette skjer gjennom en prosess kalt lipogenese, og er helt grunnleggende i forståelsen av hva som skjer når bi spiser mat. At du benekter dette (dvs at det kun skjer i en ekstremsituasjon) finner jeg besynderlig. Ved glykogenese (omdannelse av karbohydrater til glykogen etter måltid), så går glukose gjennom mange faser, endel av irreversible, sk committing steps. Alle stegene kontrolleres nøye av ensymer, og de enkleste oversiktene vi gi deg ti ti-tolv viktigste av dem. Et av de viktigste mellomleddene i glykogenese )genese = å skape) er acetyl- CoA. Acetyl-CoA, vil ved overskudd, effektivt lagres som fett (lipogenese) ved å omdannes til fettsyrer (fatty acid synthesis). Fettsyrene kan videre gjennomgå esterifikasjon vha glyserol. Dette skjer i celler i leveren, mer spesifikt i cytoplasma, som videre vil transportere overskuddet som VLDL i blodbanen. Dette er ikke ekstremt, men en livsvikthg del av hvorfor vi i det hele tatt lever i dag.
bergans Skrevet 20. mars 2011 #72 Skrevet 20. mars 2011 Quote fra læreboka mi: "Etter absorpsjonen fraktes monosakkaridene med portåren til leveren, der de lagres som glykogen og triglyserider eller sendes til systemkretsløpet i form av glukose. Du har kommet med den beste framstillingen i denne tråden av hva som skjer med karbohydrater når de taes opp i blodbane via fordøyelsessystemet. Men, husk at elementer som ernæringsstatus, energibalanse, aktivitesnivå, muskelmasse og genetikk (f.eks eskimoer har en annen repsons på næringsstoffer enn det den gjengse danske har) vil i største grad avgjøre hva som skjer med glukose og i hvilken grad den omdannes til de ulike sluttproduktene.
bergans Skrevet 20. mars 2011 #73 Skrevet 20. mars 2011 Har du en link til informasjon om dette mystiske enzymet, da? For meg høres det søkt ut at det liksom skal være så godt som umulig å omdanne karbohydrater til fett. Kroppen må jo lagre og frigjøre energi hele tida - det er rimelig viktig for at vi skal kunne fungere uten å spise konstant. Linkene du kom med er jo interessante, men det er et blogginnlegg og en side fra sukkerindustrien... Edit: Blanda sammen to ulike tankerekker :gjeiper: Eskimoene har ikke noe med dette å gjøre. Bare sånn for å ha det nevnt; du kan ikke uten videre sammenligne inuitters kosthold med det en stillesittende, pc-skrivende, bilkjørende, supermarketbrukende bleik nordmann (som sitter i hus med varmepumpe og som drar til syden når det blir en halv grad under trivselstemp) spiser. Inuitter lever i ekstreme forhold, har brukt flere hundretalls generasjoner på å tilpasse seg levesett og mattilgang i områder der verdens hardeste klima regjerer. Deres system er spesialisert på takle deres kosthold. Ikke fordi de fikk så inmmari lyst på å få en sticks til å bekrefte proteinuria, men fordi de ikke har noe valg. Til og med nyfødte blir født med en bakterieflora som skiller seg ut fra det man finner hos f.eks finske avkom. Du har rett i at det er ikke noe magisk ensym noe steder. Omdannelse, lagring, konvertering og nedbryting av næringsstoffer følger trenge, komplekse "regler", en god del av dem irreversible, slik at det ikke skal oppstå krøll mellom systemer som har like mellomledd eller bruker like ensymer. Et ensym kan gjerne ha flere funksjoner, avhengig av ulike situasjoner, mens andre kun har en rolle. For de ensymene som kun har en rolle, så blir det katastrofalt, og ikke sjeldent dødelig, hvis en f.kes genetisk feil gjør at ensymet er defekt. Insulin f.eks har en primær rolle; den skal fungere som en døråpner for cellene, slik at når glukose banker på celledøra, så åpner insulin portene. Hos personer som spiser mye feil type fett, trener for lite og/eller inntar for mye energi slik at adipøse overskuddslagre dannes (spesielt visceralt fett er skummelt), så vi selve celleoverflaten med transportproteiner som insulin skal åpne, blokkeres av fett. Dette gjør at insulin ikke får åpnet dørene i like stor grad, glukose kommer ikke inn i cellene, og det oppstår det som kalles nedsatt insulinsensitvitet. Insulin er ikke fienden, men helt essensielt for liv. Diabetikere kan i ekstreme situasjoner utvikle ketoacidose (abnormalt høye nivå av ketone legemer i blodet), som fort kan få en fatal utgang.
Gjest made4u Skrevet 20. mars 2011 #74 Skrevet 20. mars 2011 Beklager, men dette kan jeg vesentlig bedre enn dere. Dere har i så måte lest for mange myter og mye av det som hevdes er tatt helt ut av sin sammenheng. Blandt annet så skrives det: "Jeg kan ikke skjønne annet enn at du må ha misforstått, made4u, for alt jeg leser (også dine linker) bekrefter bare det Snop siterer fra sin lærebok - kroppen kan lagre fett fra karbohydrater, og det gjør den hele tida." Min kommentar; Unnskyld, men her er det du som ikke har den fjerneste aning og ikke er kjent med hvordan kroppen fungerer. Ikke under noen omstendigheter kan du ha lest mye på PubMed, som er verdens største oppslagsverk i sitt slag og er mest brukt av leger samt forskere etc. Om du har lest mye der, så er det du som har missforstått siden du underbygger kjent medisinsk viten om kroppens funksjon. Før jeg nevnte det så levde du lykkelig i myten uvitende om prosessen det er å omdanne karbohydrater til fett, at dette er avhengig av et enzym det er en kjent medisinsk sak at er lite aktivt i en slik prosess. Hva du kommer med er uvitenhet og tro, heller enn en realitet. Skal saftig slå tilbake på dette med å en av dagene printe ut en side og virkelig vise hvor hardt du er villig til å kjempe for en myte, mot bedre vitende. Faktisk hentet fra bøkene dem bruker ved universitetet i Oslo i nevnte fag, skal sågar få dette bekreftet fra Helsedirektoratet for deg. Om det ikke skulle holde så dumt for deg. Å beskylde meg for å hente info fra KK m.m. er det dummeste jeg har hørt. Jeg er dog en som aldri gjør det, men baserer meg på den samme kunnskap som UIO og som sykehusene baserer sin kunnskap på bl.a. Er du som spinner rundt ukebladkunnskap her, og ikke vet hvordan kroppen reelt fungerer. Men det skal jeg trøkke inn for deg en gang for alle, så det virkelig blir vist at du ikke sitter på kunnskap om dette men heller antagelser basert på ukebladlitteratur og hentet fra kommersiell livsstilsrådgivning (hvor krav til det dem kommer med ikke er så viktig bare mennesker kjøper teoriene deres). Er ikke slik at jeg har sagt at kroppen ikke kan omdanne karbohydrater til fett, jeg har sagt at det kan den. Dog skjer dette i veldig liten grad og det er et medisinsk faktum uavhengig av hvordan du måte tro det er og således tror en missoppfattet myte. Eksempelet der noen utelukkende lever på sukker er også søkt, ingen gjør det i praksis, og om så var så ville personen jo lagt på seg av det - dog er dette en av ekstremtilfellene jeg har snakket om. --- er best om du begraver dette emnet nå, ville jeg gjort i alle fall, om ikke blir det for flaut når jeg faktisk skal dokumentere det hele for deg til gangs. Men som sagt trenger jeg noen dager på det, kommer i slutten av uken da jeg skal kontakte Helsetilsynet allerede i morgen for å få dette grundig dokumentert også via dem.
Gjest made4u Skrevet 20. mars 2011 #75 Skrevet 20. mars 2011 "Men du får ikke overbevist meg om at karbohydrater ikke kan bli til fett. " Jeg har aldri sagt det, har du lest mine innlegg? Hvem har mistolket av oss her. om jeg tør spørre? Et eksempel med en som lever på bare sukker er helt sykt og søkt også, ikke representativt for noe normalt og forklarer i alle fall ikke noe om kroppens funksjon - det faller bare på sin egen urimelighet. Var det så sårt at jeg rettet på det du sa, at du vil lage en kjempediskusjon på det - greit for min del.
Gjest made4u Skrevet 21. mars 2011 #76 Skrevet 21. mars 2011 Sakset fra lommelegen.no; "Nyere forskning antyder at svært lite av karbohydratene (sukker og stivelse) du spiser blir omdannet og lagret som fett." Videre beskriver artikkelen hva jeg har prøvd å si hele tiden, men hva dere skal krangle om belest på villedende myter som ikke baserer seg på noe som kan kalles vitenskap da det er på kant med all kunnskap om hvordan kroppen fungerer. Dere kan lese om det her: http://www.lommelegen.no/321821/blir-du-feit-av-sukker Er faktisk sant det jeg sier, og jeg kan dette vesentlig bedre enn dere og er ikke mer beskjeden enn at jeg kan si det rett ut. I så måte diskuterer dere mot bedre vitende. Jeg er langt fra ferdig da jeg vil dynge dere og med det søndersknuse deres Donald-Duck argumenter når dere ønsker en diskusjon på dette.
bergans Skrevet 21. mars 2011 #77 Skrevet 21. mars 2011 (endret) Sakset fra lommelegen.no; "Nyere forskning antyder at svært lite av karbohydratene (sukker og stivelse) du spiser blir omdannet og lagret som fett." Videre beskriver artikkelen hva jeg har prøvd å si hele tiden, men hva dere skal krangle om belest på villedende myter som ikke baserer seg på noe som kan kalles vitenskap da det er på kant med all kunnskap om hvordan kroppen fungerer. Dere kan lese om det her: http://www.lommelegen.no/321821/blir-du-feit-av-sukker Er faktisk sant det jeg sier, og jeg kan dette vesentlig bedre enn dere og er ikke mer beskjeden enn at jeg kan si det rett ut. I så måte diskuterer dere mot bedre vitende. Jeg er langt fra ferdig da jeg vil dynge dere og med det søndersknuse deres Donald-Duck argumenter når dere ønsker en diskusjon på dette. Nå er dette et diskusjonsforum, og jeg synes det er svært interessant med en faglig basert diskusjon rundt ernæring. Men "lære", hvor forfatter påberoper seg perfeksjon, oppmuntrer ikek til annet enn aversjon. Jeg vet ikke hvordan en skal en argumentere mot noen som avfeier lærebøker, og avfeier acetyl-coA, og ikke minst malonyl-coA, som nesten irrelevante biprodukt? Det er ingen som hevder at de novo lipogenesis skjer prompte ved overskudd av karbohydrater over kortere perioder, men at det skjer under gitte forhold, kan ikke benektes. Det er også uten tvil at et høykarbohydratkosthold rikt på enkle karbohydrater (der tilgjengeligheten på glukose er høy) er skadelig for helse, med mindre man er toppidrettsutøver. Det avdekkes også nå, i motsetning til tidligere antagelser, at de novo lipogeness i adipøst vev er av mye større betydning kontra hepatisk denovo lipogenesis. Some experimental evidence for a potential role of adipose de novo lipogenesis has emerged. Aarsland et al (6) administered glucose to human subjects at rates greatly above TEE. After 4–7 d of overfeeding, hepatic de novo lipogenesis (measured isotopically) was stimulated 10-fold above baseline values but remained <3% of whole-body net de novo lipogenesis according to indirect calorimetry. These authors concluded that adipose de novo lipogenesis must be occurring. Using very-long-term labeling protocols with 2H2O, we recently observed considerably more de novo lipogenesis in adipose tissue than in liver in rodents (S Turner, E Murphy, MK Hellerstein, unpublished observations, 2001). Det er først ved langvarig inntak av lettfordøyelige karbohydrater, utover normalt energibehov per dag (TEE), at de novo lipogenesis blir av signifikant betydning. Thus, de novo lipogenesis does become a quantitatively major pathway when carbohydrate energy intake exceeds TEE, but this circumstance is unusual in daily life. Second, the period of overfeeding used by McDevitt et al (4) was relatively brief and included substantial dietary fat. Total body stores or proportions of different fatty acids would not have been altered by the 4-d protocol. If fatty acids themselves inhibit de novo lipogenesis, we cannot extrapolate the results to longer periods of surplus-carbohydrate, low-fat diets. Kilde: American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 74, No. 6, 707-708, December 2001 Based on the facts and calculations cited by Larsen (2001) it can be concluded that: (1) whole-body de novo lipogenesis does take place, not only in human subjects overfed with a carbohydrate rich diet, but also in human subjects consuming a diet with more than 30% energy as fat, even under conditions of weight constancy; (2) de novo lipogenesis takes place in adipose tissue as well as in the liver; (3) in countries with increasing incidence of overweight and obesity, hepatic and especially extrahepatic de novo lipogenesis will probably contribute significantly to increases in body weight, especially when sugars constitute an important part of the carbohydrate. Kilde: http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FBJN%2FBJN88_03%2FS0007114502001721a.pdf&code=ca21debc3652cd3fe051a6bcc1b17fc3 Du har et enormt prosjekt på gang, for enhver fsyiologibok på universitetsnivå, vil gi deg mer informasjon enn det du har kommet med. Berne & Levy er i mine øyne ikke dugelig til annet enn som en introbok, men Lehninger (fantastisk på biokjemi, holder til masternivå) og Tortora & Grabowski (både anatomi og fysiologi, super intro for mer viderekomne) er ypperlige som lærebøker. Anbefales å lese de sterkt. Nøytral, objektiv presentasjon av hva vitenskapen hittil vet, og de siste versjonene er godt oppdaterte på f.eks ghrelin, adiponectin og leptin. Endret 21. mars 2011 av bergans 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2011 #78 Skrevet 21. mars 2011 Jeg synes det er fascinerende hvordan folk fortsetter og fortsetter å jabbe i vei, uten å se at de har drite seg ut og ikke tør å svelge sin egen stolthet, spesielt når man snakker med en som tydligvis er en ekspert. Det blir bare for dumt 1
Gjest made4u Skrevet 21. mars 2011 #79 Skrevet 21. mars 2011 Jeg vet ikke hvordan en skal en argumentere mot noen som avfeier lærebøker. Meg du sikter til? Nå er det ikke slik at jeg avfeier lærebøker, snarere tvert om kan jeg bare ta utgangspunkt i hvordan kroppen fungerer. Og den fungerer slik at det er liten aktivitet i enzymet som må til for å omdanne karbohydrater til fettvev. Det er et medisinsk faktum dere ikke kan komme fra, les for all del fakta om denne prosessen. Ergo så tar jeg utgangspunkt i lærebøker når jeg sier det jeg sier, da lærebøker jo nødvendigvis tar for seg hvordan kroppen fungerer. I alle år (siste 11,5 årene faktisk) har jeg bedt mennesker være skeptisk til hva dem leser om ernæring, jeg har terpet om og om igjen på at det er viktig at dem er kildekritisk til det dem leser. Spesielt kommersiell livsstilsindustri villeder mye. Derfor har jeg bedt mennesker om å åpne lærebøker, om ikke så å lytte til fagmiljøet og se mot hva sykehusene praktiserer, samt hva Helsedirektoratet (herunder det som tidligere bar navnet "Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet") samt WHO og flere andre aktører snakker om. Grunnen er at man på den ene siden har villedende kommersiell slanke og livsstilsindustri, som selger sine teorier med lettsolgte forklaringsmoduler som kan høres bra ut, men som ikke alltid holder så bra faglig nivå for å si det slik. Disse er med på å spre myter og kunnskap som ikke kan sees som kunnskap, da det dem kommer med tar alt ut av sin sammenheng eller bare viser deler av en stor helhet. Intet ønsker jeg mer, enn at mennesker henter sin kunnskap fra nettopp gode lærebøker. Dessverre så tror mange at det er slik at noen går rundt med nær kronisk fulle glykogenlagre, det er ikke tilfelle selv for den største søtmoms som er i faresonen for diabetes type to (også kjent som aldersdiabetes eller livsstilsdiabetes). Her er en link til sidene til Norsk Helseinformatikk, som er norges svar på PubMed, vi snakker om oppslagsverket norske leger i størst grad bruker i og med at det er på nettopp Norsk og er enklere å bruke enn PubMed. Sitat fra NHI: Personer som har et kaloriinntak over det de har behov for, vil lagre overskudssenergien som fett - uansett om energioverskuddet stammer fra fett eller karbohydrater. Men kroppen foretrekker å bruke karbohydrater heller enn fett som energikilde. Sukker og andre karbohydrater omdannes til fett i kroppen når energibidraget fra karbohydratene overstiger det totale energibehov. Ved inntak av en norsk gjennomsnittskost med et fettinnhold på 30-40 E% vil fettavleiringen overveiende stamme fra kostens fett, mens sukrose og andre karbohydrater forbrennes til energi. Kilde; http://www.fototips.no/index.php?side=filter&fra=m Dette er akkurat hva jeg har skrevet om, at kroppen regulerer forbrenningen for å slippe å omdanne karbohydrater til fett. Det er bare slik kroppen fungerer, og det er lite aktivitet i enzymet som er så viktig i denne energikrevende prosessen. At kroppen således kan omdanne karbohydrater til fett, for det kan den jo. Forutsetningen er da stappfulle glykogenlagre i lever og muskelvev (noe mennesker normalt ikke har, i alle fall ikke hele tiden da lagrene raskt tømmes). Ergo er dette ganske irrelevant, selv fete personer har lagret det aller meste av fett fra nettopp fettet og ikke karbohydratene. Sagt med andre ord; Selv om det er sukker som er skyld i en persons overvekt, og slik kan det være for en som drikker mye brus og spiser masse snop hver dag. Så er det ikke slik at det er karbohydratene som har omdannet seg til fett. Nei, det er slik at karbohydratene har gjort slik at fettet personen har spist lagrer seg. Resultatet er dog det samme, personen legger på seg og for noen er dette kanskje på grunn av for høyt sukker-inntak. Andre kan være overvektig av andre grunner, f.eks. lite fysisk aktivitet eller at personen har et uheldig forhold til mat og kan ha spiseforstyrrelsen BED ( http://www.lommelegen.no/322219/overspising-binge-eating-disorder-(bed) )
bergans Skrevet 21. mars 2011 #80 Skrevet 21. mars 2011 (endret) Hvilket ensym er det du snakker om egentlig? Av de flere tusen som kontrollerer fordøyelse, metabolisme, næringsopptak og energibruk? Du kan si det slik at jeg stoler himmel og hav mer på renommerte tidsskrift som AJCN, NEJM, The Lancet, Nature, ACSM, mine universitetsprofessorer og ymse lærebøker, som vet at de ikke er feilfrie, enn at noen maser om egen fortreffelighet og om et ensym de ikke husker/vet navnet på. Endret 21. mars 2011 av bergans 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå