Gå til innhold

Hva skal man få lov til når man bor hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man er 18 år, hva er det man skal få lov til når man bor hjemme? Jeg er 18 og bor hjemme og får omtrent ikke lov til noe.

Jeg skjønner jo at man må ha visse husregler, men jeg synes dette går for langt.

Jeg får f.eks ikke lage egne middager og må spise det de spiser. Hvis ikke så får jeg kun brødmat. Jeg får ikke ha et eget kjøleskap, fryser eller micro på soverommet eller kjellerstuen min som jeg har mer eller mindre for meg selv. Kjøper jeg matvarer så får jeg kun ha det i foreldrenes kjøleskap om det er plass, noe det aldri er uansett.

Får jeg post så skal dem vite hva det er så det er umulig for meg og få noe hemmelig.

Er jeg ute og handler så krever de også og vite hva det er.

De liker ikke om jeg går på fest og skal jeg ut må jeg være hjemme innen klokka 23 da de legger seg ellers kan jeg glemme og komme inn i gjen. Men det er greit da jeg aldri fester uansett eller ute lenge.

De skal også hele tiden si noe på alt og nekter meg og gå i visse klær eller ha på meg sminke. Sminker jeg meg så blir de sure og grinete og lager bare ekkel stemning og sånn er det nesten med alt.

Jeg får heller ikke lov å være hjemme alene i flere dager. Nå skal dem på ferie til sommeren og de mener at jeg har å være med, noe jeg ikke vil. Da sier de at jeg får bare være hjemme, men jeg får holde meg ute eller hos venner. Og det blir jo vanskelig når de skal være borte i 14 dager og jeg liker meg hjemme.

Er dette virkelig greit? Jeg føler meg som en 10-åring. Jeg har heller ingen mulighet for å flytte ennå heller.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke lov til å lese din post. Tror faktisk det er straffbart.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forresten; flytt ut.

• Liker 8
Gjest Consensio
Skrevet

Flytt ut så fort du kan...uff, det høres faktisk ikke helt normalt ut.

Når du er 18 år så har du bestemmelsesrett over ditt eget liv, selv om du bor hjemme.

Når man er 18 og bor hjemme så er det, i mitt hode, vanlige husregler som gjelder, som er sånt som rydde etter seg, hjelpe til med vask av hus, hjelpe til med mat, bidra litt med penger dersom man jobber eller får studielån e.l. (snakker da om betale en husleie som kan være alt fra 500 pr mnd og oppover avhengig av hva man kan betale og hvordan man bor), ikke komme hjem for sent om det kan føre til at dine foreldre vekkes kanskje.

Om du vil ha ditt eget kjøleskap, lese din egen post i fred (det er ulovlig av dine foreldre å lese din post!!), lage din egen mat så er det du som bestemmer over det.

• Liker 7
Gjest Uffameg
Skrevet

Er det ingen hybler el kollektiv du kan flytte til? Får vondt av deg :/

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er en av de som mener at huseier setter alle regler, men hadde jeg hatt dine foreldre hadde jeg flyttet fort ut.

Endret av Skravlebøtta
Skrevet

Jeg syns de foreldrene dine tenker litt rart. Ungdommer trenger jo faktisk å ha lagd litt middager selv før man flytter hjemmefra, ha opplevd hvordan det er å være alene hjemme over flere netter, tatt egne valg over klær og sminke. Hvis ikke kan den virkelige verden komme som et sjokk når man først skal stå på egne ben. Og som flere sier over her, å lese andres post er straffbart (når du er voksen). Skulle tro det var fint at du ville kjøpe egne matvarer. Ikke bare er det billigere for dine foreldre, men du som nå er en ung voksen trenger jo å få erfaringer fra det også. Altså få en oversikt over hvor mye mat koster, hvor mye penger du vil bruke på mat osv.

Litt merkelig også at de mener at du skal holde deg borte fra huset når de skal på ferie. Hadde det vært min unge hadde jeg likt tanken på at ungen min var mest mulig trygt hjemme mens jeg var borte og ikke på farta hele tiden.

• Liker 4
Skrevet (endret)

klart at man må opprette holde noen regler hjemme selv om man er fyllt 18.. men dine foreldre hørtes helt ekstreme ut...! Jeg ville vurdert å flytte ut om du har råd.

Har forøvrig en bror som er 18år. Han lager egne middager og styrer selv om han vil. Han er ofte alene hjemme både i helger og ferier. Han får være ute så lenge han vil, og posten får han ha i fred!

Endret av mp84
Gjest Footloose
Skrevet

Bor du hos foreldrene dine så er det foreldrene dine som setter reglene for deg når du er i huset deres, dine foreldre er ekstreme, men jeg hadde heller ikke fått den friheten voksne skal ha hvis jeg hadde bodd hjemme, ihvertfall ikke om jeg ikke hadde betalt husleie.

• Liker 2
Skrevet

Når man er 18 år, hva er det man skal få lov til når man bor hjemme? Jeg er 18 og bor hjemme og får omtrent ikke lov til noe.

Jeg skjønner jo at man må ha visse husregler, men jeg synes dette går for langt.

Jeg får f.eks ikke lage egne middager og må spise det de spiser. Hvis ikke så får jeg kun brødmat. Jeg får ikke ha et eget kjøleskap, fryser eller micro på soverommet eller kjellerstuen min som jeg har mer eller mindre for meg selv. Kjøper jeg matvarer så får jeg kun ha det i foreldrenes kjøleskap om det er plass, noe det aldri er uansett.

Får jeg post så skal dem vite hva det er så det er umulig for meg og få noe hemmelig.

De liker ikke om jeg går på fest og skal jeg ut må jeg være hjemme innen klokka 23 da de legger seg ellers kan jeg glemme og komme inn i gjen. Men det er greit da jeg aldri fester uansett eller ute lenge.

De skal også hele tiden si noe på alt og nekter meg og gå i visse klær eller ha på meg sminke. Sminker jeg meg så blir de sure og grinete og lager bare ekkel stemning og sånn er det nesten med alt.

Jeg får heller ikke lov å være hjemme alene i flere dager. Nå skal dem på ferie til sommeren og de mener at jeg har å være med, noe jeg ikke vil. Da sier de at jeg får bare være hjemme, men jeg får holde meg ute eller hos venner. Og det blir jo vanskelig når de skal være borte i 14 dager og jeg liker meg hjemme.

Er dette virkelig greit? Jeg føler meg som en 10-åring. Jeg har heller ingen mulighet for å flytte ennå heller.

Dems tak, dems regler. Har selv hatt strenge foreldre, så vet hvordan du har det, men er ikke så mye å få gjort noe med.

1. Skjønner GODT at du ikke får ha eget kjøleskap/fryser/micro. De to førstnevnte drar sykt mye strøm, og strøm er DYRT. Når dere allerede har kjøleskap og fryser i huset er det jo bare tull å ha ekstra fordi du ikke vil legge maten din sammen med resten av husholdet.

2. Åpner dem posten, eller er de bare nysgjerrige?

3. Hvis du ikke liker å feste er det vel ikke så farlig? Jeg hadde også regler om å være hjemme før de la seg, eller ikke komme hjem i det hele tatt Ikke noe problem, om du absolutt vil ut så kan du vel natte over hos en venninne, så blir du ute akkurat hvor lenge du vil. Det er jo faktisk helt fair. Skjønner at de ikke vil våkne til at du kommer snublende drita full i gangen.

4. At de nekter deg klær og sminke tror jeg er noe de gjør fordi de kan. Du må bare ikke la deg kue så mye, gjør litt opprør! Gå med det du vil, de kan uansett ikke tvinge deg til å ta det av med makt. Du må tørre å strekke strikken litt.

5. Litt sært at du ikke få rvære hjemme alene. Men de vet jo ikke om du er hjemme, eller hos en venninne når de er borte, så da hadde jeg bare vært hjemme uansett, og sagt at jeg var hos den og den, om det ble noe spørsmål.

• Liker 1
Skrevet

TS presiserer jo at hun ikke FÅR kjøpe egen mat, med mindre det er plass i kjøleskapet, og det er det aldri... Ergo nekter de en 18åring å kjøpe sin egen mat.

TS: Dette er ekstremt! Og sæææææært....

Nå flyttet jeg ut tidlig, men hvis jeg ønsket det, er jeg sikker på at mine foreldre hadde ikke nektet meg å ha kjøleskap, micro, vannkoker e.l på soverommet mitt. I alle fall ikke om jeg betalte litt i husleie...

Dette her er så drøyt at jeg kan ikke annet enn å få hakeslepp og himle litt med øya. Har du ikke mulighet til å flytte ut?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye betaler du i husleie da?

Synes ellers det høres ut som om du tidligere har vist at du ikke er til å stole på...

• Liker 1
Skrevet

For all del, huseier lager reglene, men virkelig, dette er maktmisbruk. Som mange har kommentert før meg; det er straffbart å åpne andres post dersom man ikke har deres samtykke. Ettersom du er myndig har foreldrene dine heller ikke krav på å vite hva du bruker pengene dine på, uansett om du har fått pengene av dem eller ikke. Selv barn har rett til å til en viss grad bestemme selv hva de skal ikle seg. Når man er 18+ er det ingen som har noe med om man bruker sminke eller hvilke klær man bruker.

Å forholde seg til foreldres regler når man bor hjemme er en ting, men de har ikke noe med å bestemme over alle aspekter av ditt liv. Flytt ut!

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye betaler du i husleie da?

Synes ellers det høres ut som om du tidligere har vist at du ikke er til å stole på...

Hva i huleste er det du sikter til? Du må ha lest noe jeg ikke har lest.

Skrevet (endret)

For all del, huseier lager reglene, men virkelig, dette er maktmisbruk. Som mange har kommentert før meg; det er straffbart å åpne andres post dersom man ikke har deres samtykke.

Hva i huleste er det du sikter til? Du må ha lest noe jeg ikke har lest.

Du må ha lest noe jeg ikke så også, for det står ingen steder i åpningsinnlegget om at de faktisk åpner posten hennes, bare at de vil vite hva som står der, det er ikke ensbetydende med at de åpner.

Endret av Envy
AnonymBruker
Skrevet

Syns du det er gått for langt? Flytt

Jeg får f.eks ikke lage egne middager og må spise det de spiser. Hvis ikke så får jeg kun brødmat.Syns du skal innrette deg etter middagen. Skal man beg med flere middager? Er det pga du er 18 du skal ha annen middag? Du kan gå på kafe ute.

Jeg får ikke ha et eget kjøleskap, fryser eller micro på soverommet eller kjellerstuen min som jeg har mer eller mindre for meg selv.Det er ikke normalt å ha dette på soverommet, spis maten du blir tilbudt.

Kjøper jeg matvarer så får jeg kun ha det i foreldrenes kjøleskap om det er plass, noe det aldri er uansett.Enig, refererer til forige svar. Du spiser maten som blir servert.

Får jeg post så skal dem vite hva det er så det er umulig for meg og få noe hemmelig. Skal vite? eller spør de hvem du fikk post fra? Naturlig spørsmål i hverdagen,men det betyr ikke at de har krav på å vite noe som helst.

Folk som er oppe lager lyder i hus. Det blir alltid lyder i hus av folk. Om de vil ha nattero tidlig, så er det noe du må akseptere, du kan jo flytte.

Noen liker ikke ditt eller datt.Sminke kan de ikke si noe på,men er det dårlig stemning i huset, så er det jo fint om du flytter

Rimer jo ikke med at du ikke får være ute lengre enn kl 23

Er dette virkelig greit? Jeg føler meg som en 10-åring. Jeg har heller ingen mulighet for å flytte ennå heller. Du kan gå på nav og be de hjelpe deg med bolig. Du har godt av å prøve å bo for deg selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...