Gå til innhold

Hva ville du gjort?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

En venninne av meg er i relativ nær familie med en leder for en høyreekstrem gruppering. Han har nå spurt om hun kan designe et cd-cover for ham. (Hun jobber med design.) Platen inneholder, selvfølgelig, det jeg vil kalle propagandamusikk, dvs tekster som uttrykker det denne grupperingen står for. Venninnen min tar avstand fra denne ideologien og har ingen tilknytning til miljøet. Hun er derfor i sterk tvil om hva hun burde gjøre, for dette er jo et familiemedlem hun har et veldig godt forhold til. Han er såpass nær at han kjøper julegaver og bursdagsgaver til henne (har bestandig gjort det, fra hun var baby) og stiller bestandig opp for henne, f eks når gjelder å pusse opp eller når doen har tettet seg eller hva som helst. Hun føler på den ene siden at hun indirekte støtter denne ideologien hvis hun lager dette coveret og på den andre siden at hun svikter familiemedlemmet sitt hvis hun lar være. Det er "bare" et cd-cover.

Jeg har rådet henne til å la være, hvis hun er i tvil. Jeg kjenner ham litt og vet at han ikke vil "gå bananas" dersom hun sier nei. Hva ville du gjort?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg tror jeg hadde tenkt på det som et cd cover og ikke noe mer. Er det så farlig å lage et cover?

Om han er en person som stiller opp for henne når hun behøver det, ville jeg gjort det som takk for hjelpen.

Men på den nadre sidne om hun er så i tvil om hva hun skal gjøre, og de har et så pass bra forhold til hverandre burde hun fortelle sin tvil til han. kanskje de sammen kan komme frem til en løsning

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg glemte jo en viktig detalj: Hun er jo også litt redd for at dette kan skade henne yrkesmessig på noen måte. Om hun ikke signerer coveret, er det jo ingen hemmelighet at de er i slekt, og da kan det jo være at noen eventuelle oppdragsgivere finner ut at hun står bak dette coveret og rett og slett dropper henne.

Skrevet

om så risikoen for gjenkjennelse hadde vært null: aldri.

Gjest Embla s
Skrevet

Vel, du velger ikke hvem du er i familie med, men du velger hvor mye du skal ha med folk å gjøre.. Jeg ville aldri gjort noe som helst for en slik fyr, ei heller utvekslet julepresanger..

Gjest Anonymous
Skrevet
Vel' date=' du velger ikke hvem du er i familie med, men du velger hvor mye du skal ha med folk å gjøre.. Jeg ville aldri gjort noe som helst for en slik fyr, ei heller utvekslet julepresanger..[/quote']

Mener du seriøst at du hadde brutt kontakten med et familiemedlem som står deg nær og stiller opp for deg, men har et annet politisk syn enn deg selv (selv om dette tydeligvis er noe ekstremt)? :o

Skrevet

en ting er kontakt med familien, noe helt annet er å ta del i promotering av menneskeforakt.

Gjest Embla s
Skrevet

Nå blir dette veldig hypotetisk, men leder for et høyreekstremt parti? Hvis dette forutsetter at han sprer nazi propaganda til fjortiser, fornekter holocaust og er for diverse obscure rase teorier, så: JA!! Så fordømmende og lite tolerant er jeg :wink:

Men til vanlig har jeg ingen problemer med å omgås mennesker med ulik politisk overbevisning enn meg. Ikke i det hele tatt! Men jeg har et problem med nazister.

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg ville sagt at jeg følte at denne jobben har vært alt for nært kyttet til et politisk budskap jeg ikke vil bli assosiert med og derfor ikke tatt jobben.

Gjest Anonymous
Skrevet

Høyreekstrem gruppering betyr ikke nødvendigvis nazisme...

Skrevet

nei, for eksempel fascisme kan jo også defineres som høyreekstrem.

Gjest Embla s
Skrevet
Høyreekstrem gruppering betyr ikke nødvendigvis nazisme...

Neivel. Da har jeg vel misforstått problemstillingen.

For å svare på spørsmålet: Jeg ville ikke laget cd cover for noe politisk parti, ikke engang partier jeg symaptiserer med selv. Uansett om det var et familimedlem som spurte meg.

Skrevet
Jeg ville sagt at jeg følte at denne jobben har vært alt for nært kyttet til et politisk budskap jeg ikke vil bli assosiert med og derfor ikke tatt jobben.

:Nikke:

Gjest sexysadie
Skrevet

Hun hadde fått mere oppdrag etter dette så d er ikke noe argument for å ikke ta jobben.

Jeg ville ha tatt jobben.

Skrevet

Ville ikke ha hjulpet ham med CD'en. No way.

Slik jeg oppfatter det så er CD'en tilknyttet til hans miljø og saken han kjemper for som hun tar sterkt avstand fra.

At de fortsetter å omgås som slektninger, utveksler julegaver osv synes jeg bare er fint. Tror det er viktig at de som blir ekstreme i en periode fremdeles har "normale" venner og ikke blir snudd ryggen til.

På den måten får de stadige innspill om andres tanker og meninger og det gjør det lettere for dem å hoppe av og komme tilbake.

Skrevet

Ville ikke tatt jobben.Ville sagt ifra at jeg ikke på noen måte vil "støtte" eller bli assosiert med den slags...

Skrevet
Jeg tror jeg hadde tenkt på det som et cd cover og ikke noe mer. Er det så farlig å lage et cover?

Jeg synes denne holdningen er vel lettvint og likegyldig. Hvis dette er en høyreekstrem organisasjon, som gir ut CD'er med propagandapreget musikk så kan vi vel slå fast med en gang at det er snakk om lysebrune meninger. Og da dreier det seg ikke om å ha ulik politisk overbevisning, men om å forholde seg til grupperinger som både er menneskefiendtlige og direkte truende.

Lager du cover'et så støtter du dem, så enkelt er det. Et CD-cover skal dessuten illustrere innholdet eller tanken bak selve musikken eller gruppa, noe som jo igjen gjør det enda verre.

Skrevet
Hun hadde fått mere oppdrag etter dette så d er ikke noe argument for å ikke ta jobben.

Jeg ville ha tatt jobben.

Hvordan vet du det da?

Jeg ville aldri tatt den jobben, ei heller ville jeg engasjert en designer som tidligere hadde laget noe for en høyre-ekstrem organisasjon.

Ved å lage ett cover for en slik CD er man direkte med på å promotere innholdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...