AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Når jeg er alene med hunden, krever han mer oppmerksomhet og virker mer masete, vil se hva jeg gjør, vil ofte ut og inn (har hage), stirrer på meg når jeg leser eller sitter ved dataen. Det er rolig etter turene, er ute med han tre ganger daglig og det er ingen avvik enn når samboeren min er hjemme. Han opplever det samme. Når vi begge er her ligger hunden mest og er rolig, følger litt med på når vi går ut på kjøkkenet, men reiser seg ikke og følger etter. Men når vi prater har vi en lytter som kommer med små boff når vi prater om hva han har gjort og ikke gjort. Merker jeg blir stresset for jeg føler jeg må aktivisere hunden mer enn ellers. Jeg prater litt med han, men har mye hjemmearbeid og kan ikke gi full oppmerksomhet. Skal jeg overse masingen eller er det galt? Håper på noen råd, blir ukonsentrert når jeg føler blikket på meg hele tiden.
Gjest Consensio Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Hunden har et større behov for at flokken er samlet enn andre hunder kanskje? Tispa mi stresser som en gal om jeg er ute av huset og mannen er hjemme. Mens når han er ute og jeg er hjemme så er hun veldig rolig. Hun slapper dog ikke helt av før vi begge er hjemme...da er det snorking og sofakosing deluxe
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 Det er merkelig og når samboer ringer, lytter han og begynner å pipe etter samtalen. Forventningen blir stor. Det er verst de første dagene. Kanskje merker hunden at jeg savner sambo? Men jeg tenker ikke på sambo 24/7 som det virker som hunden gjør. Når vi begge er hjemme er det sofakos og bare slappe av de lux på sofaen her i heimen også. Jeg kan ikke aktivisere hunden hele dagen, prøver å roe ned og ha de faste rutinene men det ser ikke ut til at det hjelper.
Gjest Spinell Skrevet 17. mars 2011 #4 Skrevet 17. mars 2011 (endret) Vår hund maser også mer når en av oss ikke er der, men det pleier å gå over etter noen timer. Vår hund er veldig glad i "flokken sin", altså ingen enmannshund. Regner med at den blir urolig fordi hele flokken ikke er samlet. Det vi bruker å gjøre, er å aktivisere hunden litt ekstra med en gang vi er blitt alene hjemme, helst ved å gå en lang tur og leke leker som gir litt ekstra hjernetrim. Er hunden alt for masete, selv etter å ha fått tur, lek og oppmerksomhet, pleier jeg å be den legge seg på plassen sin, og lukke døra inn til det rommet jeg selv befinner meg. Da har hunden alltid roet seg helt ned. Vår hund er godt voksen, og har ikke separasjonsangst, så for denne hunden anser jeg ikke at separasjon er skadelig. Hadde den blitt ekstremt urolig og bråkete når den ble utestengt fra det rommet jeg selv er i, ville jeg ikke gjort det slik. Jeg ser at utfordringene dine nok er større enn mine, men tipsene kan kanskje hjelpe likevel? Endret 17. mars 2011 av Spinell
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #5 Skrevet 17. mars 2011 Han har ikke seperasjonangst og klarer seg fint noen timer alene hjemme. Tror jeg og hunden har kommet i en litt vond sirkel, jeg merker at jeg blir irritert, får dårlig samvittighet og skal trøste og gi kos. Når jeg sier gå og legg deg, roer han seg og legger seg. Men føler han følger med på alt jeg gjør, går jeg på kjøkkenet eller på badet er han i hælene på meg igjen. Når samboer er hjemme deler vi på ansvaret, turer og stell, men jeg har kanskje rollen som den som er mest leken og gir mest kos. Det er mer stille når samboer er borte, ingen prating og morsomme sprell, det skjer mindre på kjøkkenet og middagslagingen er gjort på rask tid når jeg er alene. Samboer reiser en del i forbindelse med den nye jobben. Hvis jeg har min familie på besøk, sturer hunden også når de har dratt og vi blir alene selv om vi går en lang tur og jeg finner på noe de første timene. Jeg får en følelse av at jeg burde gjøre mer, men kanske bli flinkere til å be hunden gå og legge seg hver gang den maser. Men så blir jeg usikker, må den ut og gjøre fra seg eller skal den bare i hagen fordi den holder øye med innkjørselen og venter på samboer.
Gjest Spinell Skrevet 17. mars 2011 #6 Skrevet 17. mars 2011 Kjenner meg igjen i flere ting! At den ikke sturer på samme måte når vi har besøk som når vi er blitt alene, f.eks! Jeg har også vært gjennom den tvilen om hunden virkelig må ut eller om det bare er mas. Da har jeg som regel tatt den med ut i hagen, gitt den et par minutter ute, og tatt den med inn igjen. Har den ikke gjort fra seg, så er det bare mas... Tror rett og slett det har med flokkinstinktet å gjøre!
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #7 Skrevet 17. mars 2011 Vi bodde i leilighet før og han ble vant til å være gradvis alene fra han var valp. Nå er han godt voksen, over middelaldrende. Når jeg har vært ute har han ligget på matta i gangen og sovet, gjerne med hodet lagt på inneskoene mine. Merker at de er blitt varmet opp. Han er ikke vant til å bli stengt i et annet rom når vi er hjemme og er ikke vant til bur annet enn i bilen, så jeg har ikke lyst å avgrense området hans. Han er snart ti år og vant til å gå hvor han vil inne. Ville lært han at noen deler av huset er hvilesone hvis han var en yngre hund. Ett eksempel er hvis døra til kjøkkenet er lukket fordi vi har gjester som har tatt seg en røyk. Da står han foran døra og bjeffer til vi åpner og slipper han inn til gjestene selv om vi begge er i stua. Takk for svar. Det hjelper å høre at jeg ikke er den eneste og at min oppførsel med ekstra kos og trøst kanskje er grunnen til at han ikke slår seg til ro så raskt som han burde.
Gjest Spinell Skrevet 17. mars 2011 #8 Skrevet 17. mars 2011 Jeg skiller mellom å stenge hunden inne og å stenge meg selv inne... Altså, jeg stenger ikke hunden inne på ett bestemt rom, men lukker meg selv inne på et rom (arbeidsrommet f.eks), mens hunden har tilgang på resten av huset. Vår hund har heller ikke bur, men har sengen sin på en bestemt plass der den trives godt. Jeg har ikke ment å uttrykke at hunden ikke skal få ekstra oppmerksomhet, for jeg har troen på at flokkdyr har godt av det. Både ekstra langvarig lek og ekstra langvarig tur for å gi hunden litt ekstra mentalt og fysisk stimuli har vist seg som viktig for vår hund, i alle fall. Det er bare hvis den likevel maser at jeg har funnet det best å be den legge seg på plassen sin. Merker jeg er nysgjerrig på hvilken rase du har! Jeg har en polar rase, og de er jo typiske flokkhunder
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #9 Skrevet 17. mars 2011 Jeg skiller mellom å stenge hunden inne og å stenge meg selv inne... Altså, jeg stenger ikke hunden inne på ett bestemt rom, men lukker meg selv inne på et rom (arbeidsrommet f.eks), mens hunden har tilgang på resten av huset. Vår hund har heller ikke bur, men har sengen sin på en bestemt plass der den trives godt. Jeg har ikke ment å uttrykke at hunden ikke skal få ekstra oppmerksomhet, for jeg har troen på at flokkdyr har godt av det. Både ekstra langvarig lek og ekstra langvarig tur for å gi hunden litt ekstra mentalt og fysisk stimuli har vist seg som viktig for vår hund, i alle fall. Det er bare hvis den likevel maser at jeg har funnet det best å be den legge seg på plassen sin. Merker jeg er nysgjerrig på hvilken rase du har! Jeg har en polar rase, og de er jo typiske flokkhunder Han er av rasen Keeshond. Har inntrykk av at han er litt overbærende mot folk og dyr han ikke har møtt før, men han er veldig rolig og blir raskt glad i de han blir kjent med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå