Mermaid Blues Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Jeg søker Glasgow University til høsten, aner ikke om jeg kommer inn eller ikke, men prøver å være litt mentalt forberedt dersom jeg faktisk får innpass Noen som har studert/studerer i Glasgow, enten på universitetet eller andre skoler, og vil fortelle litt om hvordan det var/er? Er det lett å finne bosted, deltidsjobb og sånn? Er ikke sikkert jeg trenger å jobbe ved siden av økonomisk sett, men jeg er litt arbeidsnarkoman, så det hadde nok vært fint for fritidsproblemene sin del Hvordan er studentmiljøet? Har vært der på ferie, og storkoste meg, men å bo der blir jo annerledes.
Mermaid Blues Skrevet 18. mai 2011 Forfatter #2 Skrevet 18. mai 2011 Dytter opp denne, nå har jeg kommet inn
Capt. Obvious Skrevet 18. mai 2011 #3 Skrevet 18. mai 2011 Jeg søker Glasgow University til høsten, aner ikke om jeg kommer inn eller ikke, men prøver å være litt mentalt forberedt dersom jeg faktisk får innpass Noen som har studert/studerer i Glasgow, enten på universitetet eller andre skoler, og vil fortelle litt om hvordan det var/er? Er det lett å finne bosted, deltidsjobb og sånn? Er ikke sikkert jeg trenger å jobbe ved siden av økonomisk sett, men jeg er litt arbeidsnarkoman, så det hadde nok vært fint for fritidsproblemene sin del Hvordan er studentmiljøet? Har vært der på ferie, og storkoste meg, men å bo der blir jo annerledes. Jeg har studert der, ikke en grad, men utvekslingsår i forbindelse med erasmusopphold som det hvertfall het dengang Trengte ikke ta året siden jeg allerede hadde graden i boks, men jeg hadde muligheten, og er glad jeg gjorde det. Er nok et av de beste årene jeg hadde, ble kjent med mange og det er en opplevelse å bo i Skottland. Gled deg dersom du faktisk skal ta alle 4 årene i en honours der. Det var greit å få et sted å bo, jeg fikk et sted gjennom Universitetets egen boligformidling siden jeg var utvekslingsstudent. Jeg fikk ekstremt sent svar på opptaket mitt fra Glasgow Uni, så hadde utrolig dårlig tid til å skaffe bolig, og jeg søkte vel helt sikkert etter at fristen egentlig hadde gått ut, men jeg bare forklarte situasjonen med sent mottak av svar/sen saksbehandling, så tok det ikke så mange dagene før det var i boks! Det ble litt stress, og jeg kunne ikke være så kresen da jeg allerede var sent ute, men endte opp et fint sted. Det eneste minuset er at vi internasjonale utvekslingsstudenter ble plassert på samme sted, med litt færre briter, så om jeg skulle ha gjort noe om igjen eller om jeg flytter tilbake til Storbritannia en gang så ville jeg ha forsøkt å ordnet bolig på det private markedet for å finne et sted å "integrere" meg med lokalbefolkningen. Misforstå meg rett, det var kjempemoro å bo sammen med franskmenn, tyskere, portugisere og spanjoler også, men jeg tror det er mye lettere å knytte ennå mer stabile bekjentskaper dersom man tidlig kommer i kontakt med de britiske studentene. Faglig sett var det nok ikke det helt store for min del, men jeg tok da utvekslingsfag som jeg skulle. Men det er sikkert bedre å ta en hel grad der. Sosialt sett var det utrolig bra, det gjelder bare å ville være med på aktiviteter selv. Freshman's week ble arrangert første uka jeg var der, og jeg hadde vært der nøyaktig 3 timer før mine flatmates dro meg ut og ned til en av studentkjellerne En av de interansjonale studenorganisasjonene, International society organiserte også turer til diverse Skotske attraksjoner som the Highlands med stopp på f. eks Eilean Donan (slott) underveis samt tur til "Isle of Skye". Kjempeflott natur, og mye fint å se. Selv ville jeg nyte året der, så jeg valgte å jobbe veldig mye i Norge før jeg dro ned slik at jeg slapp det der. For min del vurderte jeg det slik at lønningene for ufaglært arbeid er en del lavere der, og hadde måttet jobbe vesentlig mer for de samme kronene jeg kunne tjene i Norge på forhånd med mindre innsats. Og jeg skulle jo "bare" være der i et år. Men skjønner jo at det kan være bra både for det sosiale og nødvendig økonomisk hvis man skal være der i fire år. Men jeg tror ikke du får fritidsproblemer hvis du ikke velger å jobbe. De jeg bodde sammen med som jobbet litt hadde ikke så store problemer med å finne en jobb. Men jeg tror nok at et par av dem ikke jobbet helt hvitt for å si det sånn Er du Norsk statsborger så er det jo også dyrere å studere der. Folk på erasmusutveksling og et par andre programmer slapp studieavgift, men de Nordmennene som var der og tok en full grad, evt. et år uten å ta det gjennom et program måtte betale "overseas fees" da jeg var der, på ca 8-12.000 pund i året avhengig av studie. Det er mye, men det er fordi vi ikke er med i EU. Eu borgere har nemlig rett på "home fees", men EØS avtalen sier ikke noe om at borgere i EØS land har rett til home fees. Og det vet institisjonene å benytte seg av. Mange av studiene er nok vesentlig hardere enn de tilsvarende studiene i Norge, og mange skandinaver jeg snakket med, jobbet betydelig mer med studiene der enn hjemme. Man tar gjerne flere fag per semester, og selv om det i teorien er mindre moduler, så er en enkelt modul ikke så fryktelig mye mindre som en tilsvarende modul i Norge. Alt i alt er det nok litt tøffere for mange. Men det kommer selvsagt an på hvor flink man er og ikke minst hva slags studie man gjennomfører.
Mermaid Blues Skrevet 19. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2011 Tusen takk for flott svar, Capt. Obvious Nå gleder jeg meg om mulig enda mer! Jeg planlegger å bo utenfor campus, driver og ser på hybler og tenker å dra over snart for å dra på litt visninger og sånn. Fresher's week skal jeg absolutt melde meg på, satt og leste om det i går kveld, og tror det kan bli kjempegøy! Studiet jeg tar har p.t. ikke noen ekvivalent i Norge, og det er høyt rangert i europeisk sammenheng, og jeg er forberedt på at det kan bli mye hardt arbeid, så jeg er topp motivert Supert med så masse info, igjen tusen takk
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 Ei tidligere venninne av meg studerte i Glasgow, og såvidt jeg vet stortrivdes hun. Jeg besøkte henne førsteåret, det virket kjempefint både i byen og på universitetet, og hun hadde blitt kjent med en haug andre hyggelige studenter (mest internasjonale, samme system som Capt. Obvious nevner). Jeg mistet dessverre kontakten med henne underveis i studiene, men så lenge vi hadde kontakt snakket hun i hvert fall varmt om studiestedet. Det er jo heller ikke sååå langt eller dyrt å reise til Norge. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå