Gå til innhold

Dr.Ferbers søvnmetode, alternativer?

Anbefalte innlegg

Gjest Rosamor
Skrevet

Hei, har en liten gutt som vi må prøve å få litt orden på søvnrytmen. Jeg har mange venninder og bekjente som har prøvd Dr.Ferbers søvnmetode med godt resultat (sier de hvertfall selv:) Men jeg blir litt skeptisk når jeg leser slikt: Advarer mot dr.Ferbers søvnmetode

Hva er deres erfaringer og har dere noen gode alternativt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har tre barn som sover godt om nettene, og jeg tror det viktigste vi gjorde, var å slappe av. Dessuten leste vi en del i bøkene av Tracy Hogg ("The baby whisperer"), og jeg synes hun formidler mye klokt om hvor viktig forutsigbare rutiner er for barn, men at det er rekkefølge og ritualer de forholder seg til (en baby kan ikke klokka). Etter at mine barn ble store, har jeg sett en nettside om barn og søvn og trygghet og tilknytning, den ser bra ut: sovlillebaby.com

• Liker 2
Gjest Rosamor
Skrevet

Takk for tips. Men når du snakker om tålmodiget, var det sånn at dere bestemte dere for å kjøre en stil, og holde motivasjonen oppe til barnet sov godt, eller er det vanlig å bytte mellom flere metoder for å se hva som virker best for ditt barn?

Gjest Nanette
Skrevet

Dette lurer jeg også litt på, siden jeg syns den metoden er litt fæl å bruke...

Skrevet

Hva er en liten gutt? Snakker vi 3 måneder eller 3 år?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fulgte instinktene mine, jeg, og de sa at jeg ikke skulle forlate et gråtende spedbarn ... Jentungen (som var min førstefødte) var vel omtrent 11-12 måneder før jeg syntes det var "trygt" å la henne gråte. Da hadde hun hatt en utvikling fra å gråte av utrygghet til å "trassgråte", dvs at jeg hørte på gråten at hun ikke var redd, sulten eller tørst, hun ønsket bare ikke å ligge i senga si. Da gikk jeg inn med jevne mellomrom og sa "nå er det natta, nå skal du sove".

Før denne tiden sovnet hun i armene mine eller evt i vogna. Når hun sov tungt, kunne jeg bære henne over i sin egen seng. Samme "metode" brukte jeg også på lillebror. Jeg vet ikke om det er et sammentreff, men de som så ungene mine i leggesituasjonen da de var blitt en 2-3- år sa at de aldri hadde sett barn som var så enkle å legge. Begge ville legge seg og begge har syntes at senga er et godt sted å være.

Jeg kan ikke påstå at dette vil fungere for alle, men jeg ville ikke ha gjort det annerledes iallfall!

• Liker 1
Gjest Rosamor
Skrevet

I vårt tilfelle så er lillegutt 8mnd.

Skrevet

Ja, det fins mange andre alternativer.

Jeg trodde at Ferbers var "utdødd" nå. Er vel bare den fryktelige

Nina Misvær som enda anbefaler skrikekur.

Jeg tenker at det lureste er å velge en metode og holde seg til den. Ikke switche mellom flere ting, og ta tiden til hjelp for å komme til mål.

Jeg er veldig glad i Elizabeth Pantleys søvnråd, The No-Cry Sleep Solution.

denne siden finner du mange snille søvnråd.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Takk for tips. Men når du snakker om tålmodiget, var det sånn at dere bestemte dere for å kjøre en stil, og holde motivasjonen oppe til barnet sov godt, eller er det vanlig å bytte mellom flere metoder for å se hva som virker best for ditt barn?

Med å slappe av mente jeg at vi ikke fikk panikk av en tre–fire–fem dårlige netter, vi husket (eller minte hverandre på) at dette går over. Og så hjalp vi hverandre til å få overskudd når ting ble slitsomme. Av og til er det bedre med en uthvilt og en dødstrøtt forelder enn to temmelig nedkjørte …

Angående det å bytte metode tror jeg det er lurt å sørge for at ting er forutsigbare for barnet og samtidig legge merke til hva som virker. Hvis dere bestemmer dere for å prøve et eller annet (tidligere leggetid, grøt etter kveldsbadet, nattlampe, et eller annet), må dere ikke gi opp etter ei natt, men fortsette i ei uke eller noe sånt. For man kan ikke alltid se effekt med det samme.

AnonymBruker
Skrevet

Mine tips er å være konsekvent, tålmodig og gjøre det som er best for dere.

Vi fikk tips om "Ferber Light", dvs. å sitte på en stol i rommet, men ikke gi noe form for oppmerksomhet, bare være der. Etterhvert skulle man flytte stolen lenger og lenger bort fra sengen og til slutt gå ut av rommet (altså over flere netter). Vi følte oss ikke konfortable med det og prøvde derfor heller ikke.

Det som har funket for oss var å være gjøre det samme hver kveld, dempe belysning og aktivitetsnivået mot leggetid og være "nøytrale" og kjedelige når det er sovetid. Med det mener jeg at når vi har sunget osv. og det er sovetid så ga vi ingen oppmerksomhet, verken positiv eller negativ. Vi bare var der ved senga og sa med jevne mellomrom, med "nøytral" stemme, at "nå er det natt og nå må vi sove. Mamma/pappa er her". Dette er jo ganske kjedelige greier og ikke noe å være våken for så da fant han ut at det var like greit å sove.

Nå er barnet ditt fortsatt ganske lite, men forutsigbarhet for barnet tror jeg er viktig.

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg ville aldri brukt Ferber! http://www.barnogsøvn.com og http://www.sovlillebaby.com/ er sider jeg liker godt. Her fungerte opp-ned-metoden veldig bra :)

Ellers er rutiner alfa og omega her! At vi alltid gjør det samme slik at han vet hva som skjer. Og ikke minst at vi som foreldre står sammen og tror på den metoden man velger. Er foreldrene usikre vil barnet også bli det!

Gjest Nanette
Skrevet

Jeg ville aldri brukt Ferber! http://www.barnogsøvn.com og http://www.sovlillebaby.com/ er sider jeg liker godt. Her fungerte opp-ned-metoden veldig bra :)

Ellers er rutiner alfa og omega her! At vi alltid gjør det samme slik at han vet hva som skjer. Og ikke minst at vi som foreldre står sammen og tror på den metoden man velger. Er foreldrene usikre vil barnet også bli det!

Opp-ned-metoden virker som et veldig fint alternativ til Ferbers metode. :)

Gjest Hogg-disippel
Skrevet

Opp-ned-metoden virker som et veldig fint alternativ til Ferbers metode. :)

Den er faktisk basert på tankene til "The baby whisperer" (Tracy Hogg), som jeg nevnte tidligere. Som sagt hadde vi bra erfaring med å følge hennes råd!

Skrevet

Med mine to barn brukte jeg en liten del av Ferber metoden. Fungerte veldig bra for oss. Passet alltid på at barnet ikke ville ha mat eller var våt. Hadde fast rutine med stell, mat og tannpuss og kos. Så var d i seng. La barnet i sengen kos og gonatt å forlot rommet. Lot barnet være hvis d bare suttret men gikk inn å trøstet hvis d gråt.

Barna lærte fort å sovne av seg selv. Brukte ca 1 time den første gangen, innen en uke var vi nede i 5 min.

Håper du finner en metode som fungerer for dere :)

• 2 år senere...
Gjest Elizabeth
Skrevet

Jeg har brukt Dr.Ferbers metode og jeg fikk utrolig mye kritikk på bloggen min og av andre. For å si det sånn, bare DRIT i kritikken ! Drit i sovlillebaby.no !! For det funker ikke på langsikt !

Det som funket for oss var Dr.Ferber ! Og tro meg, jeg prøvde ALLE metodene på den hersens siden Sovlillebaby.no. Vi gjorde dem riktig og vi sto på som bare det. Når gutten vår var 10mnd hjalp min mor meg med å fullføre Dr. Ferbers metode. Det tok en halv time ! Så skjønte han det. En halv time. Det er tull at det er tillitssvik og alt det der disse andre kommer med. Ungen din vet at du elsker den uansett. Og du går inn til den med jevne mellomrom, snakker med rolig stemme og stryker lit over han/hun.

Idag er sønnen min 16mnd, det er altså et halvt år siden vi innførte metoden. Jeg kan med hånden på hjertet si at vi har NULL problem med søvnen her i huset. Når jeg legger han klokken halv 8 om kvelden koser vi litt først. Så legger jeg han ned i sengen og han legger seg fint ned, jeg brer over han og sier fint god natt eller synger en liten sang. Når jeg går ut av rommet og lukker døren er det helt stille. Ikke en lyd. Ikke engang klaging. Og tro meg jeg våkner til en super glad liten gutt hver morgen som har fått en hel natt sammenhengende søvn uten forstyrrelser.

Han våkner ikke på nettene heller. HVIS han våkner går jeg inn til han såklart, med en gang. Og da gir han meg en klem, så legger han seg ned og venter på at jeg skal bre over han. Så lukker han øynene sine og sovner igjen.

Akkurat det samme er det på dagtid, jeg legger han og han protesterer ikke og våkner glad som en liten solstråle !

Dr.Ferbers metode = POSITIV opplevelse her i huset vertfall. Ikke tok det lang tid heller ! En halv time !

Så kjør på :) Og selvom denne tråden er gammel sier jeg det til alle, kjør på, men vent til barnet er 10 mnd. Jeg ville aldri gjort det før 10mnd ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt Dr.Ferbers metode og jeg fikk utrolig mye kritikk på bloggen min og av andre. For å si det sånn, bare DRIT i kritikken ! Drit i sovlillebaby.no !! For det funker ikke på langsikt !

Det som funket for oss var Dr.Ferber ! Og tro meg, jeg prøvde ALLE metodene på den hersens siden Sovlillebaby.no. Vi gjorde dem riktig og vi sto på som bare det. Når gutten vår var 10mnd hjalp min mor meg med å fullføre Dr. Ferbers metode. Det tok en halv time ! Så skjønte han det. En halv time. Det er tull at det er tillitssvik og alt det der disse andre kommer med. Ungen din vet at du elsker den uansett. Og du går inn til den med jevne mellomrom, snakker med rolig stemme og stryker lit over han/hun.

Idag er sønnen min 16mnd, det er altså et halvt år siden vi innførte metoden. Jeg kan med hånden på hjertet si at vi har NULL problem med søvnen her i huset. Når jeg legger han klokken halv 8 om kvelden koser vi litt først. Så legger jeg han ned i sengen og han legger seg fint ned, jeg brer over han og sier fint god natt eller synger en liten sang. Når jeg går ut av rommet og lukker døren er det helt stille. Ikke en lyd. Ikke engang klaging. Og tro meg jeg våkner til en super glad liten gutt hver morgen som har fått en hel natt sammenhengende søvn uten forstyrrelser.

Han våkner ikke på nettene heller. HVIS han våkner går jeg inn til han såklart, med en gang. Og da gir han meg en klem, så legger han seg ned og venter på at jeg skal bre over han. Så lukker han øynene sine og sovner igjen.

Akkurat det samme er det på dagtid, jeg legger han og han protesterer ikke og våkner glad som en liten solstråle !

Dr.Ferbers metode = POSITIV opplevelse her i huset vertfall. Ikke tok det lang tid heller ! En halv time !

Så kjør på :) Og selvom denne tråden er gammel sier jeg det til alle, kjør på, men vent til barnet er 10 mnd. Jeg ville aldri gjort det før 10mnd ;)

En skrikekur varer vel strengt tatt ikke i en halvtime?

Anonym poster: 46f955649431d2d641357c0bd970d1d2

AnonymBruker
Skrevet

I vårt tilfelle så er lillegutt 8mnd.

Hva er problemet?

Altså, sover han ikke på natta, vil Janicke legge seg, våkner han ofte?

For det første har vel de fleste leger/hs tatt avstand fra skrikekurer. Og dr ferber har vel selv skrevet at hans metoder skal ikke brukes på barn under 2 år. Så å la et barn på 8 måneder gråte seg i søvn, det mener vel til og med han at man ikke skal gjøre.

Anonym poster: 46f955649431d2d641357c0bd970d1d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det kalles Ferber eller skrikekur, men her har det vært endel gråting i forbindelse med legging. Vi la gutten, han skrek (ikke sutring, men rett og slett skriking). Tok ham opp etter en liten stund, da er han strålende blid, synger for ham på det møtke rommet, legger ham ned, da hylte han igjen. Det er kanskje dette som er opp-ned-metoden? Men vi lot ham gråte en stund før vi gikk inn til ham. 10-15 min? Helsesøster som anbefalte det.

Vi holdt på slik i endel uker.

Nå har det gått seg til, og han sovner fint hver kveld. Er 14 mnd nå. Vi leser bok på rommet hans, synger to sanger, så vet han hva som kommer etterpå, og det går helt greit. Nå er det innimellom at han roper i et minutt el.l., før han sovner. :)

Jeg er sjeleglad for at vi ikke trenger å legge oss i sengasammen med ham, eller sitte i opptil en time på rommet hans med ham hver kveld før han sovner. Vi har flere vennepar som bruker lang tid på å legge barna, selv to-tre-åringer.

Anonym poster: d8b80ad8eb039d01ac464c47e7320e43

Gjest Randi
Skrevet

Vi slet skikkelig. Prøvde ALT. Ble henvist til en søvnpsykolog. Hun sa en haug med tull, synes jeg. Bla. At vi skulle ta ungen opp igjen. Og gjerne ta ungen med ut på stuen..kanskje ungen ikke var trøtt!!??! Tull og tøys. MEN vi fikk med oss en smart ting. Et enkelt skjema der vi skulle fargelegge 1når barnet spiser 2når barnet gråter 3når barnet sover. Skjemaet hadde merkinger hver halvtime. Vi måtte også notere ned hva barnet spiste. Ila. uken(e) kunne vi se en viss sammenheng. Vi ga oss med skjemaet etter 3uker. Da så vi endel sammenhenger..og ungen sov! Ungen var 6-7mnd. Vi har måtte finne frem skjemaet etpar ganger, men har kommet fort inn igjen på riktig spor :) Nå er ungen 2år. For oss så handlet det om rutiner. Vi hadde samme leggetid hver kveld, men vi måtte gjøre litt med rutinene. Barn trenger rutiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...