Gå til innhold

Farlig å legge seg i nytt sengetøy?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt meg nytt sengetøy på IKEA.

Siden jeg har flyttet så hadde jeg bare ett sengesett og det ligger til vask. La derfor det nye rett på.

Problemet er at jeg merket at det lukter jo sykt fabrikk/plastikk, og det klør i hele halsen når jeg er inne på soverommet nå (Har forresten astma så er kanskje følsom?). Har satt opp vinduet da...

Glemte det helt at man vanligvis vasker sengetøy og håndklær o.l. før bruk.

Så er det farlig? Vil jeg våkne med luftveisproblemer og rash over hele kroppen i morgen tidlig?

Noen erfaringer anyone? Synsing er ikke velkomment.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg får utslett av dette, røde nupper og måtte ta allergitablett. Vi har dobbeldyne fra Ikea...

Gjest Naenia
Skrevet

Kjæresten min reagerte med noe som så ut som elveblest (er det sånn det staves?) etter å ha tatt på seg nye jobbklær uten å vaske dem en gang. Jeg har lagt meg i nytt sengetøy uten å vaske det, klødde litt, men ingen reaksjoner.

Svaret er vel at det varierer fra person til person. Men hvis du merker allerede nå at du reagerer litt, så ville jeg bare skylt det litt i dusjen eller noe sånt noe og hengt det til tørk. Da blir du nok kvitt det verste :)

Skrevet

Farlig er det vel ikke, men du kan få en allergisk reaksjon på det stvining-middelet de bruker =/ Tror det er det som pleier å gi utslag =/

Skrevet (endret)

Noen erfaringer anyone? Synsing er ikke velkomment.

Erfaringer og synsinger kan jo delvis overlappe da, siden man ikke nødvendigvis vet helt sikkert hva som utløser enkelte symptomer. Det KAN hende at kløen din skyldes nytt sengetøy, og det KAN hende det er det nye sengetøyet.

Det som er sikkert, er at noen reagerer allergisk på enkelte av kjemikaliene og fargestoffene som enkelte produsenter bruker på stoffet før det sendes ut på salg. Formaldehyd er ganske vanlig i bruk, og kan i følge Folkehelseinstituttet irritere både øyne, nese og svelg. Formaldehyd er også potensielt kreftfremkallende, men ikke i så små doser som man finner i tekstiler - derfor er det tillatt til den type bruk.

Jeg googlet litt rundt, og det ser ut til at IKEA bruker formaldehyd i tekstilene sine (men de har kuttet det helt ut i treprodukter), så det kan nok være at det er det du reagerer på. Jeg ville nok ikke kalt det FARLIG, men det er jo irriterende og kan gjøre at du går rundt og klør og nyser hele neste dag. Rekker du ikke vaske det nye sengetøyet før du skal legge deg da? :)

Endret av Pingting
Skrevet

Men skal alltid vaske sengetøy før bruk, for de er innsatt med stoffer som ikke er bra. Jeg ville vasket det hvis jeg var deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst!?

Helvete heller!!

Ja kjenner jo som sagt at det klør i halsen allerede.... Må dra av alt igjen da og sove i tepper i natt da... Hmm... Dritt altså!!

Vi har klart å sende mennesker til månen og transplantere hjerter og lunger fra et menneske til et annet, men å lage sengetøy som kan legge rett på senga, NEI DET ER FOR FAENS MYE Å BE OM!!!!!

FAEN!!!!!!

Nå ble dagen min plutselig litt verre! Hmpf!

Men takk for advarslene...

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Sengetøy (og andre tekstiler) inneholder rester av fargestoffer og en rekke andre kjemikalier, deriblant formaldehyd, som kan gi allergiske reaksjoner. Derfor bør det vaskes før bruk.

Les mer her og her.

Jeg ville vasket sengetøyet før bruk

Edit:

"Alle" skriver innlegg raskere enn meg, men vi ser ut til å være enige :)

Endret av Spinell
Skrevet

Det er ikke farlig :) men du kan få utslett ja, ville vel vasket det om jeg hadde hatt mulighet. Du har ikke ett teppe eller noe du kan sove med i natt da ? sånn mens de andre blir vasket, er vel bedre en å våkne med masse utslett vil jeg tro :)

Skrevet

Sier som de andre her, det er neppe farlig men du kan få utslett og allergiske reaksjoner. Vask det på minimum 60 grader. Det skal også stå på pakken at det bør vaskes før bruk, dette gjelder alt sengetøy uansett merke, også håndklær.

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen.

Imponerende å se svarene komme inn på rullende bånd. Takk for det.

Jo jeg skal som sagt sove i tepper i natt. Disse er også kjøpt fra IKEA men det er uaktelt å vaske disse, DET bør dem ha klart å ferdigstille til bruk.

Det stod ikke en dritt på pakken om det skal vaskes før bruk, derfor jeg glemte det sikkert. Kanskje de regner med at man skal skjønne det når fabrikklukten slår deg i bakken når du åpner pakkene.

Føkk it. Dette blir traust natt i kveld for meg. Tenk på det når dere legger dere i de gode sengene deres. At det er en som ligger surret inn i to pledd med en naken dyne over seg og sukker seg i søvn. Forbanna heldiggriser!!

Skrevet

Du bør ha to fulle sett med sengetøy så du kan legge på rent når det andre er i vask. Det er helt normalt :-)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har klart å sende mennesker til månen og transplantere hjerter og lunger fra et menneske til et annet, men å lage sengetøy som kan legge rett på senga, NEI DET ER FOR FAENS MYE Å BE OM!!!!!

OK, den var på grensa til teit. Det er også din oppgave som forbruker å kjøpe produkter som passer til din helse. Formaldehyd tilsettes for at tekstiler skal bli mer krøllfrie og se penere ut, og møter dermed et behov i dagens samfunn med stressa folk som ikke har tid til å stryke sengetøyet sitt men samtidig er opptatt av at det ser pent ut. De færreste reagerer på formaldehyd i så små mengder, og særlig etter en vask i maskin.

At DU har astma og ikke sjekker hva det er i produktene du kjøper og heller ikke vasker det før bruk kan du ikke skylle på produsenten for fordi det ER klart til bruk for de aller flest. Jeg synes at industrien kunne blitt VELDIG MYE BEDRE til å opplyse om ting (de skal jo tjene penger, ingen tvil om det), men har man helseproblemer må man også ta litt ansvar selv. En nøtteallergiker kan ikke kjøpe hva som helst og gå ut fra at det er trygt. En litt dårlig sammenligning kanskje, siden mat generelt er MYE bedre merket enn tekstiler - men du skjønner vel hva jeg mener.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha to fulle sett med sengetøy så du kan legge på rent når det andre er i vask. Det er helt normalt :-)

Fullt klar over dette. Derfor jeg gikk til innkjøp av et nytt sengesett da det jeg kastet ett når jeg flyttet og tok med meg ett. Utsatte å kjøpe nytt til jeg måtte skifte og nå ligger ett til vask og har ett som må vaskes..

Og jo jeg HAR et godt argument med at vi klarer de mest utrolige ting i verden i dag, men å selge sengesett som er klare til bruk er tydeligvis en umulig oppgave for dagens ingeniører. På tide å sparke høyskolene bak og skrike opp for reform 2012?

Dask fra TS.

Skrevet

Og jo jeg HAR et godt argument med at vi klarer de mest utrolige ting i verden i dag, men å selge sengesett som er klare til bruk er tydeligvis en umulig oppgave for dagens ingeniører. På tide å sparke høyskolene bak og skrike opp for reform 2012?

"Dagens ingeniører" har klart å lage et sengetøy som ikke blir krøllete selv om man ligger og spreller 8 timer hver natt. Og som de aller fleste tåler. De har også klart å lage sengetøy som IKKE har dette stoffet i seg og som er mye tryggere for astmatikere, men da må du faktisk kjøpe det.

• Liker 1
Gjest Heloise
Skrevet

Jeg har det gjort det og jeg lever enda :) Jeg reagerte ikke.

Skrevet

Jeg kjøpte nytt sengetøy fra KID i forrige uke. Jeg tok bare og luftet både dyne og pute etter å ha lagt det på. Men jeg vasket det ikke. Reagerte på ingen måte på dette.

Skrevet

Jøss, det var da mye spetakkel for svært lite.

Om du vasker sengetøyet nå og henger det foran en ovn/varmepumpe el.l, så er det faktisk tørt til i kveld. Hvis det er en 5-6 vamegrader og vind kan du også henge det ute i noen timer og ta den siste tørken foran en ovn innendørs.

Hvis du bare eide ett sett med sengetøy før dette - hvordan gjorde du det med sengetøyskift da?

Skrevet

farlig og farlig Men det er anbefalt at en vasker ting før bruk,for å fjerne rester av farge,div tilsetningstoffer (gjerne de som lukter litt) osv slik at en unngår en eventuell reaksjon.

Selv vaskes alt av nye klær,sengetøy osv fordi jeg ikke synes det er særlig lekkert å tenke på at buksa,sengetøyet har vært inne i maskiner som sikker ikke har vært vasket de siste årene.Møkkete støvete lokaler osv. (vet.. overaktiv hjerne og smule tullball fra min side)

Dessuten liker jeg lukten av rent tøy med MITT vaskepulver og skyllemiddel :P

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/nye_klaer_er_ikke_rene

http://www.dinside.no/849063/vask-nye-plagg-for-bruk

Gjest navnelapp
Skrevet

Dette er ikkje særegent for IKEA. Alle leverandørar eg har vore borti har tilsvarandre behandling av sengetøyet dei sel. Som det er sagt over her, det er fordi det skal vere glatt og "fast" i strukturen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...