Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et ca 6 x 6 cm brannsår på underarmen, huden har løsnet og falt av og det væsker skikkelig mye, gul/orange væske, så jeg har toalettpapir over det og en avklippet sokk for å holde det på plass. Men papiret fester seg helt til såret, spesielt etter en helt natt er det nesten som om papiret er i ferd med å vokse fast i såret, og det er skikkelig smertefult å få papiret løst. Det er 4 dager siden jeg fikk såret og det er ikke noe bedre i det hele tatt, tvert i mot!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smør vaselin på såret om du absoluttt må ha noe over det, det er lurest å la det væske fra seg i tørr luft med litt aloevera på. Selvom det er et rent helvette å ta på salver og sånt, er det absolutt verdt det.

Sliter med brannsår ofte, og tar man aloevera på danner det seg et tørt lag ganske fort.

Gjest Gjest
Skrevet

Har et ca 6 x 6 cm brannsår på underarmen, huden har løsnet og falt av og det væsker skikkelig mye, gul/orange væske, så jeg har toalettpapir over det og en avklippet sokk for å holde det på plass. Men papiret fester seg helt til såret, spesielt etter en helt natt er det nesten som om papiret er i ferd med å vokse fast i såret, og det er skikkelig smertefult å få papiret løst. Det er 4 dager siden jeg fikk såret og det er ikke noe bedre i det hele tatt, tvert i mot!

Infeksjonsdempende krem som du kjøper på apotek! IKKE bruk papir! Legg over en gasbandasje og skift den ofte. Dersom det ikke gir seg så går du til lege. Brannsår blir lett infiserte.

Skrevet

Aldri, aldri ha papir på et væskende sår! Og ihvertfall ikke toalettpapir som går i oppløsning i kontakt med fukt.

Og ikke bruk aloe vera eller vaselin på noe annet en helt overflatiske førstegradsforbrenninger, når huden er løsnet skal du KUN bruke sterile ting på såret - ellers kan du få en infeksjon, det kan ta laaang tid å gro og du får garantert arr.

Vask såret forsiktig med en MILD såpe og vann, skyll godt. Bruk gjerne pyrisept eller klorhexidin og legg på et kompress melolin, eller helst jelonet (som er vaselinkompress)

Og gå til lege hvis det ikke gror eller blir betent, men håper du blir bedre uten det :)

AnonymBruker
Skrevet

Du må komme deg på et apotek å få skikkelig ting til og stelle såret. Ikke vaselin skal du bruke og ikke papir heller. Det må renses med sterilt vann og bruke sterile gasbind. Hvis du har fått betennelse i såret bør du kontakte legen og høre om du må ha antibiotika.. Det gjelder å få renset såret og holde det tørt og rent.

Papir setter seg i såret og bare gjør ting verre.

AnonymBruker
Skrevet

BEHANDLING AV SMÅ BRANNSÅR

En førstegradsforbrenning av huden vil normalt tilhe- les i løpet av noen få dager uten spesiell behandling. Vurder alltid skaden igjen etter 1 døgn. Hvis skaden har blitt verre, kan det være aktu- elt å kontakte lege.

• Dekk eventuelt det skadede området med en steril kompress/bandasje som ikke fester seg i såret. Dette kan også lindre smerte.

• Hvis det utvikles blemmer, ikke stikk hull på dem. Det kan lett bli infeksjon i såret hvis blemmene punkteres.

• Smerter kan lindres med smertestillende eller lokalbedøvende salve.

• Vær på vakt overfor tegn på infeksjon i såret.

• Hold huden myk og smidig ved å smøre den jevnlig med en uparfymert fuktighetskrem.

Når bør man kontakte lege?

• Hvis brannsåret er i ansiktet, inni hånden, på et ledd eller hvis det er større enn den skadedes håndflate.

• Ved brannskade som gir større blemmer eller ødeleggelse av hud (2. eller 3. grads forbrenning).

• Hvis brannskaden skyldes strøm, syre, base, olje eller kokende fett.

• Hvis det utvikles infeksjon i såret. (Økende smerter, rødhet, feber, hevelse eller økt væskeutskillelse er tegn på infeksjon.)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man ikke ha papir på brannsår?

Må ha noe, om ikke så renner det omtrent væske fra såret, skikkelig ekkelt.. Jeg kommer meg ikke til apotek før tidligst mandag :/

AnonymBruker
Skrevet

*bump*

Skrevet

Må ha noe, om ikke så renner det omtrent væske fra såret, skikkelig ekkelt.. Jeg kommer meg ikke til apotek før tidligst mandag :/

Fordi du risikerer å bli mer i ett med papiret enn du hadde tenkt deg. Ha kun på noe du vet er rent, og luft såret så godt du kan til du kommer deg på apoteket eller legen.

Gjest gjest sykepleier
Skrevet

Fordi du vil merke at det gjør fryktelig vondt, at papiret setter seg fast i såret og at du har infeksjon før mandag.

Kjøp deg i tilfelle norgesplaster på dagligvarebutikken, hvis du ikke kommer deg til apotek. Hvsi du ikke finner en plastertype som er stort nok til å dekke hele såret kan du velge den typen i lengder som klippes av, ikke små ferdige firkanter som er individuellt pakket.

Klipp, tilpass og bruk flere strimler inntil hverandre så du får en bandasje som dekker hele såret. La ikke tapen komme i kontakt med selve såret, men legg dem som tapet/takstein der du klipper vekk den ene klebekanten på plasteret. Sånn kan du "lime" deg sammen en bredere flate fra høyre mot venstre.Den siste legger du motsatt vei, så du får tapekant også på andre siden. De tapestrimlene du klipper av kan du bruke på de to andre kantene av bandasjen du har laget, så du får tapet igjen der også.

Smør bacemycin på bandasjen du bruker og dekk såret. Bytt ofte.

Har du ikke bacimycin så skyll såret, legg på plaster og bytt ofte. Setter plasteret seg fast i såret, så fukt med vann til det løsner når du skal bytte det. Bytt ofte. Skyll såret.

Kjøp det bedre saker når du kommer deg til apotek.

Bruk ikke vaselin, men bacimycin ( gul, liten tube) og be om steril non-adhesive bandasje. Kjøp bandasjetape og husk plasterfjerner.

Trenger såret ditt en skikkelig rens så kan du bruke pyrisept.

Ring gjerne lege for en sjekk.

God bedring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk, skal prøve få kommet meg til butikken i morgen og få tak i det :)

AnonymBruker
Skrevet

Smerte og ekkelhet går grei, men da jeg skulle ta av papiret nå (kommer meg ikke på butikk før i morgen) stinket det DØD og fordervelse, og det innerste laget av papiret som var inn mot såret var helt fast i såret, måtte skrape det av med neglen, er mer igjen som jeg ikke vet om er papirrester eller hvit hud. Føler ikke jeg kan gå til legen heller, siden det står at det må være like stor som håndflaten om man skal til lege

Skrevet

Smerte og ekkelhet går grei, men da jeg skulle ta av papiret nå (kommer meg ikke på butikk før i morgen) stinket det DØD og fordervelse, og det innerste laget av papiret som var inn mot såret var helt fast i såret, måtte skrape det av med neglen, er mer igjen som jeg ikke vet om er papirrester eller hvit hud. Føler ikke jeg kan gå til legen heller, siden det står at det må være like stor som håndflaten om man skal til lege

Kom deg til legen, du. Et brannsår på 6x6 cm er faktisk ganske stort og noe som bør behandles av lege. Ihvertfall med tanke på at huden din har falt av, du ikke steller såret skikkelig og du risikerer å pådra deg en helsikkes infeksjon. At såret ditt begynner å lukte vondt er ikke noe godt tegn...

Du skal ikke bruke noe som helst som kan feste seg fast til såret, og ihvertfall ikke papir. På apoteket så får du kjøpt salve og kompresser laget for brannsår, og disse er laget for at de ikke skal klebe seg fast i såret. Som du sikkert har merket så gjør det vondt å pirke løs ting som setter seg fast i såret, og du skaper god grobunn for bakterier hver gang du river av sårskorpa.

En annen ting du også bør ta med i betraktning er at du må beskytte arret godt til sommeren for svidd hud er ekstra ømfindtlig. Sunblock er en nødvendighet.

God bedring! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...