fionel Skrevet 17. mars 2011 #21 Skrevet 17. mars 2011 De fleste barnehager operer nok med matpenger i tillegg til betaling for barnehageplassen. Også familiebarnehager har rett til å ta kostpenger itillegg til makspris for barnehage plass. Så for ts er det nok lettere å få endret på matvanene i barnehagen, hvis hun også betaler matpenger. ja det er sant,men nå fortalte jg hvordan vi hadde det
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #22 Skrevet 17. mars 2011 Nei, du har ikke ekstreme holdninger, du har sunne holdninger. Feiringer med sukkerholdige matvarer, som kake og is, er en uting å ha i barnehager synes jeg. Heldigvis hadde jeg barna mine i en barnehage med fokus på godt og sunt kosthold, så slike ting var uaktuelt. Det gikk over 70 barn i denne barnehagen, så argumentet om at "det er så sjelden" er det ikke hold i. Og pølser i brød i en barnehage hver uke...? Til gjesten som mener det ikke finnes dokumenterte sammenhenger mellom atferd og kosthold. Mulig det ikke gjør det, men på PPT-kontorer anbefaler man likevel å lese mer om temaet, fordi påstanden ikke kan motbevises. Det er iallefall det jeg har hørt. Man har altså ikke klart å dokumentere at det ikke finnes noen sammenheng mellom inntak av sukker og atferd på lang sikt. Uansett, sukker er ikke sunt, særlig ikke i dag fordi mye av den ferdigmaten vi spiser også inneholder store mengder sukker. Å bruke som argument at det ikke er bevist påvirkning mellom sukker og atferd er dermed ikke tilstrekkelig for meg som er mor med ønsker om at barna skal ha et sunt kosthold i hverdagen. 1
Gjest Nanette Skrevet 17. mars 2011 #23 Skrevet 17. mars 2011 Nå har jeg ikke lest hele tråden, men vil si at jeg syns det er en uting å gi små barn sukker og godteri. Det er ikke næring til kroppen, og er skadelig for tennene. Barn begynner tidlig i barnehage, ofte fra ett års alder. Jeg syns ikke noe om å gi godteri og sukker til en ettåring som holder på å få tenner. 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #24 Skrevet 17. mars 2011 http://juniorlex.dammdirekte.no/main/artikkel__10993.aspx http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/2751186.html http://www.trim.no/pub/art.php?id=304&print Her er det forresten noen linker hvor det vises til forskning på sammenheng mellom sukker og atferd.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #25 Skrevet 17. mars 2011 Og forresten; Har det noe å si hva undersøkelser viser, så lenge mor i dette tilfellet registrer en merkbar endring når barnet spiser sukker? 6
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2011 #26 Skrevet 17. mars 2011 Nå er det ikke dette denne tråden egentlig handler om, spørsmålet om sukker/adferd kan med fordel deles av. Men de linkene fester jeg ikke mye lit til, beklager. Myten om "sugar rush" er utrolig seiglivet, akkurat som mange andre myter (sjekk gjerne ut snopes.com, god underholdning), men den er ikke noe sannere av den grunn. Og forresten; Har det noe å si hva undersøkelser viser, så lenge mor i dette tilfellet registrer en merkbar endring når barnet spiser sukker? Ja, det har noe å si. Våre observasjoner kan ikke si noe om årsakssammenhenger. Jeg kan observere at naboene alltid skrur på lyset i stua like etter at jeg har gjort det samme, men det er ikke dermed sagt at de gjør det på grunn av meg. Og forskning (skikkelig, seriøs forskning med dobbeltblinde undersøkelser) viser at foreldrenes forventning om sukkerhypre unger fremkaller akkurat den adferden hos barn. Altså kan det hjelpe mange barn hvis foreldre får øynene opp for dette fenomenet. Og i ts' tilfelle kan det å vite at sukkeret ganske riktig er usunt og kan skade tennene, men ikke er skyld i guttens eventuelle energiutbrudd, bidra til at fostermoren får senket skuldrene litt og kan hjelpe gutten enda bedre.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #27 Skrevet 17. mars 2011 Til selve spørsmålet: Det der med sukker og hyperaktivitet er faktisk en myte. Det er gjort grundige undersøkelser av fenomenet, og konklusjonen er entydig: Det eksisterer kun i foreldrenes hoder. Det bør kunne bidra til at du kan senke skuldrene litt. Det stemmer at det er gjort undersøkelser som viser at barn med normaltoleranse for sukker ikke reagerer med hyperaktivitet når de får i seg sukker. Men - det utelukker ikke at mange barn faktisk reagerer på sukker, fordi de har én eller annen form for intoleranse. Så at det kun eksisterer i foreldrenes hoder - vel, prøv å si det til foreldre til barn som er ømfintlige for sukker... 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #28 Skrevet 17. mars 2011 Jeg synes ikke du er sær eller vanskelig og dette gjelder selv om din fostersønn ikke hadde hatt "spesielle behov". Dette med kosthold er noe jeg er opptatt av og er veldig glad for at vår bhg er sukkerfri. Ved bursdager får de vafler med havregryn, smoothie o.l. Vi får ikke ha med kake, is e.l. og de får heller ikke noe godtepose ved noen anledning. Mot jul fikk de kakao et par ganger sammen med vanlig brødmat. På Luciafesten fikk de lussekatter og melk. Varmmat har de en gang i uken og denne måneden er menyen bl.a. fiskegrateng, fiskesuppe og fiskekaker. Pølser i ulike former får de ca. en gang annenhver måned. Jeg tror på ingen måte at man kreperer av sukker, men jeg mener det ikke er noe poeng i å spise unødvendig mye av det heller. Verken kropp eller tenner har behov for mer sukker enn det man får i seg ved et (for meg) normalt kosthold. Og hvorfor er det maten som skal stå i fokus ved bursdagsferinger? Er det ikke oppmerksomheten og alt det andre som følger med som bør være det man er opptatt av? Det er uansett enkelt å lage ekstra stas ut av vanlig mat, uten at sukkerinnholdet fyker i taket, f.eks. fruktsalat, fruktspyd, ostesmørbrød, skjære ut skiver med kakeformer osv. For min del blir fokuset på sukkerholdig mat i slike sammenhenger helt feil.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2011 #29 Skrevet 17. mars 2011 Det stemmer at det er gjort undersøkelser som viser at barn med normaltoleranse for sukker ikke reagerer med hyperaktivitet når de får i seg sukker. Men - det utelukker ikke at mange barn faktisk reagerer på sukker, fordi de har én eller annen form for intoleranse. Så at det kun eksisterer i foreldrenes hoder - vel, prøv å si det til foreldre til barn som er ømfintlige for sukker... Det er sant, at det "eksisterer bare i foreldrenes hoder" er en forenkling. For det som er i foreldrenes hode, er en forventning om en viss adferd. Og faktum er at den forventningen fremkaller nevnte adferd. (Og det kan du umulig være uenig i: Foreldre som trodde at barna hadde fått sukker, rapporterte om at barna ble hyperaktive av det.) Overfølsomhet for sukker, har du noen linker til seriøs forskning om det? Jeg spør fordi jeg er genuint nysgjerrig.
Porcelain Skrevet 17. mars 2011 #30 Skrevet 17. mars 2011 Jeg må si at etter min erfaring med barnehagejobbing synes jeg det er rart at sukker ikke har noe å si. Har jobbet mye i en barnehage (som jeg forresten gjerne kan anbefale dersom du bor i Bergen!) der de har fokus på sunt kosthold. Barnehagen har egen kokk som lager menyer med variert og sunn mat. På bursdager så er det varmmat , og bursdagsbarnet er i fokus. Dette gjelder både på småbarn og storbarnsavdelinger. I en annen barnehage jeg var innom jobbet jeg på småbarn. En dag hadde ett av barna bursdag, og mor kom da med 2 liter is til feiringen. Koselig det altså, men vi merka det på ungene etterpå - og der tror jeg ikke vi voksne gjorde noe for å gire opp barna. Vi oppførte oss som vi hadde gjort hele dagen... Uansett, det går fint ann å kose seg uten is og kaker - så akkurat det kan du jo be om at blir tatt opp på et foreldremøte f.eks? Kan jo hende flere av foreldrene er enige? 3
Auri Skrevet 17. mars 2011 #31 Skrevet 17. mars 2011 (endret) Jeg personlig får hodepine og "hangover" av sukker... Det er ikke til å komme utenom at verden blir tjukkere og tjukkere. Vi har en sjangs til å gi neste generasjon et mye sunnere syn på kosthold og mat, og det starter i barnehagen. Jeg er kjempefan av barnehager som har "sukkerkutt" (dog ikke de som er å ekstreme at barna får ikke juice engang, fordi det er fruktsukker i det). Jeg vil ikke at mine fremtidige barn skal få sukkerinnholdige matvarer i tide og utide uten at jeg vet om det. Det finnes mange gode og sunne ting man kan kose seg med som er sukkerløse! Frukt og bær, smoothies, grove vafler (metter dessuten mer, også!) med brunost og rømme istedet for syltetøy, lyse rundstykker med f.eks. blåbær i istedet for boller osv. Det er ikke snakk om å være ekstreme eller maniske. Det er snakk om å tenke alternativt, med samme kosen. Og skape sunnere generasjoner som kommer etter oss... Med mindre dere som mener TS er helt på jordet ønsker Amerika-tendenser i hele verden i fremtiden, da. Endret 17. mars 2011 av Pixie Plaid 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #32 Skrevet 17. mars 2011 Hvorfor skal man bli "proppet full" av søtsaker i barnehagen da? Jeg liker å bestemme over kostholdet til mitt barn, og vil gjerne ha en viss kontroll over intaket av usunn mat fordi vi har problem med overvekt i familien. Når sønnen min er i bursdag får han spise det han vil, samme om vi er i besøk til noen. Men at han flere ganger i uke skal få usunn mat i barnehagen, uten at jeg får ha noe jeg skulle ha sagt? Nei der setter jeg foten ned! Nå er jeg heldigvis så heldig at min barnehage er fokusert på sunne vaner! Men om jeg hadde en barnehage som den du beskriver, hadde jeg bedt om ordet på et foreldremøte, og sagt min mening. Evt invitert til et foreldremøte utenfor barnehagen uten de ansatte, for å diskutere om dette er noe vi syns er greit at vår barnehage gjør. Vi betaler faktisk lønna til de som jobber der, og har noe vi skulle ha sagt! Noen ville nok tenkt at dette er aaaalt for mye arbeid, men jeg er helt sikker på at du får med deg de fleste foreldrene på at det er ikke nødvendig med SÅ mye usunn mat i barnehagen. Finn en gylden middelvei som alle kan leve med Det er barna deres, og da skal dere ikke godta hva som helst Lykke til uansett hva du gjør! 1
Mayami Skrevet 18. mars 2011 Forfatter #33 Skrevet 18. mars 2011 Hvorfor skal man bli "proppet full" av søtsaker i barnehagen da? Jeg liker å bestemme over kostholdet til mitt barn, og vil gjerne ha en viss kontroll over intaket av usunn mat fordi vi har problem med overvekt i familien. Når sønnen min er i bursdag får han spise det han vil, samme om vi er i besøk til noen. Men at han flere ganger i uke skal få usunn mat i barnehagen, uten at jeg får ha noe jeg skulle ha sagt? Nei der setter jeg foten ned! Nå er jeg heldigvis så heldig at min barnehage er fokusert på sunne vaner! Men om jeg hadde en barnehage som den du beskriver, hadde jeg bedt om ordet på et foreldremøte, og sagt min mening. Evt invitert til et foreldremøte utenfor barnehagen uten de ansatte, for å diskutere om dette er noe vi syns er greit at vår barnehage gjør. Vi betaler faktisk lønna til de som jobber der, og har noe vi skulle ha sagt! Noen ville nok tenkt at dette er aaaalt for mye arbeid, men jeg er helt sikker på at du får med deg de fleste foreldrene på at det er ikke nødvendig med SÅ mye usunn mat i barnehagen. Finn en gylden middelvei som alle kan leve med Det er barna deres, og da skal dere ikke godta hva som helst Lykke til uansett hva du gjør! Takk for støtten! Dette er akkurat det jeg snakker om. Vibi: På avdelingen er det 20 barn, og det blir i gjennomsnitt 2 bursdager i måneden (i tillegg feirer de ofte bursdager sammen med en annen avdeling i tillegg, med 20 nye barn). Hvis du leser innlegget mitt, så sier jeg faktisk at jeg ikke har noe imot at de serverer frukt (mener å ha hørt et sted at dette er sunt for barn...), men at det jeg setter spørsmålstegn ved er det generelle usunne kostholdet. (I tillegg er jeg fullt klar over at min fostersønn har "andre problemer" i tillegg, men disse bedres ikke på noen måte ved at han får servert usunn mat i barnehagen!!) Vi betaler kostpenger. Det er ikke mye, og vi har sagt a vi gjerne kan betale mer dersom det er prisen som er problemet. Det høres fantastisk ut med en kokk i barnehagen - dersom vi bodde i Bergen hadde vi definitivt sendt han dit!! Dessverre bor vi på bygda og må ta til takke med det vi får.. Til dere som mener at sukker ikke har noen sammenheng med aktivitet: Det er mulig noen forskere støtter dere, men det er i grunnen ikke relevant. Jeg SER at min fostersønn reagerer på sukker, dette er ikke pga at jeg forventer endret atferd. Ofte vet jeg ikke at han har spist sukker heller før jeg henter han og ser at han er hyper. (Dessuten jobber jeg i skoleverket selv og ser også effekten av sukker på mine elever, selv om de er MYE eldre) Vi tenker å ta det opp på neste foreldremøte - håper det er flere som deler vårt "ekstreme" og "sære" syn!
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #34 Skrevet 18. mars 2011 Hugs at høgare kostpengar kan knekke økonomien hos enkelte familiar, og desse familiane skammar seg så mykje over å ha dårleg råd at dei kjem ikkje til å tørre å opne munnen om det i eit forum som foreldremøte. Eg foreslår heller at du tek det opp med FAU, og får dei til å sende ut lapp om at det her er eit forslag, men at dei ønsker å få tilbakemelding skriftlig, anonymt, frå foreldra både positivt og negativt innan ein frist. Etter det ser ein jo om det er noko å gå vidare med. Nokon eg kjenner har ungen i barnehage med eigen kokk og varmmat kvar dag. Dei betalar 600 kr pr unge i kostpengar. Har ein to ungari barnehagealder er det 1200 kr i månaden. Og det vil det vere mange som ikkje har råd til utan at det går kraftig utover heile familien og deira moglegheit til å gjere ting saman. 1
Norbertine Skrevet 18. mars 2011 #35 Skrevet 18. mars 2011 (endret) Jeg er helt enig med deg jeg også, Mayami, jeg synes sukker i barnehagen er en uting. Nå går ikke vårt barn i barnehage ennå, men håper virkelig at der vi får plass har fokus på sunn mat. For meg handler det mest om at jeg vil at jeg og pappaen skal ha kontroll på kostholdet til vårt barn. Vi har ikke råd til å la være å jobbe, og barnet må derfor i barnehage, men det betyr ikke at vi skal være nødt til å godta at vårt barn det meste av sin dag skal ha et usunt kosthold. Det blir nok sukker allerede, med jul, påske, andre helligdager, bursdager i familien og venner, besøk hos besteforeldre osv. Jeg synes det er viktigere å prioritere at han kan kose seg da, enn at hverdagene skal være usunne. Hvis man synes det er ekstremt med sunt hverdagskosthold står man jo fritt til å servere pølser til middag og boller med syltetøy til kvelds. Jeg synes også det er et viktig poeng at barna skal lære at fokuset ikke MÅ være på mat fordi man skal kose seg, og at man kan kose seg masse med god mat, selv om den er sunn. Endret 18. mars 2011 av Alice i Eventyrland 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #36 Skrevet 19. mars 2011 Jeg syns det er fint at noen tar til orde for et godt kosthold i barnehagen. Sukker er jo ikke noe barn intuitivt har behov for, så det er jo faktisk vi voksne som introduserer dem for det og bevisst setter det i sammenheng med kos/bursdager for dem. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor det er synd på barna om de ikke får kake når det er bursdag. Poenget med en bursdagsfeiring må jo være at bursdagsbarnet får noe spesielt, noe litt annerledes og som det kanksje er med på å velge selv blant sunne alternativer. I barnehagen jeg jobber har vi på bursdager hatt både fruktsalat i diverse varianter (som barna elsker!) og rosiner, godt måltid osv. Jeg syns ikke du er ekstrem i det hele tatt, det burde være en selvfølge å gi BARN et sunt og godt kosthold fra de er små, det er jo grunnlaget for alt, og det er ikke rart at mange blir både usunne, avhengige av sukker og fett og etterhvert overvektige, nettopp fordi at de fra de er små blir introdusert for et kosthold hvor det er en naturlig del, de lærer at det er sånn mat man skal spise, i tillegg til at kos og spesielle anledninger automatisk blir satt i sammenheng med drittmat. Det tar man med seg videre. Nå skal det sies at typen lørdagsgodt, og en bursdagsmuffins ikke er noe jeg er i mot altså, men om barnehagen ofte har slik type mat så blir det annerledes og jeg synes ikke at foreldre skal måtte oppleve at barnehagen "prakker" på ungene deres slik type mat. Det får være foreldrenes valg. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #37 Skrevet 20. mars 2011 Jeg er enig med sukkerfritt kosthold i ukedagene, og at kjeks/nugatti/brus etc et tullete. Men er virkelig er fruktfritt kosthold vanlig? Barnet er jo ikke allergisk eller intolerant. Det er også viktig å huske på at barn som vokser opp i familier med veldig mye regler til mat(og det er det jo her, delvis uten grunn når det kommer til frukt) kan utvikle matangst. Likner veldig på spiseforstyrrelser, bare at det knyttes til angst for matvarer og ikke kalorier/fett etc. Husk på det.....middelveien er som regel den beste, og det er av en grunn. Selv om jeg personlig hadde reagert på kjeks til mellommåltid. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #38 Skrevet 20. mars 2011 Sukkerindustrien er tross alt gansk stor, så det er ikke helt utenkelig at de kan ha støttet forskning som sier at sukker ikke fører til hyperaktivitet. Tobakksindustrien påstod lenge at nikotin ikke var avhengighetsskapende ...
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2011 #39 Skrevet 20. mars 2011 Jobber med barn, har sett mange fly i taket når de har fått sukkerholdig mat- må ut etterpå Mitt barn reagerer veldig på sukker, heldigvis finnes det mye god og sund mat man kan erstatte det med:) vi lager ulike juicetyper og smoothier, grove vafler etc Når jeg var liten fikk vi ofte langpanne sjokoladekake, nonstop og seigemenn var STOR lykke hos meg og vennene mine, egentlig noe jeg unner alle barn og oppleve- men ikke nødvendigvis 2-4 ganger i mnd, tror på en gyllen middelvei- alt med måte!
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #40 Skrevet 20. mars 2011 Jeg kjenner til en familie som drikker brus til hver middag og gir barna godteri hver eneste dag til barnetv og ungene spiser is daglig på vår og sommer tid... Er ikke det litt omsorgssvikt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå