Mayami Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Min fostersønn (4år) går i barnehage. i forbindelse med blant annet at han er prematur, har vi en del kontakt med PPT. I går hadde vi møte hvor vi kom inn på kosthold. Vi har tidligere hørt fra han selv at de spiser is og muffins i barnehagen når noen har bursdag. De gir også barna søte kjeks og frukt som mellommåltid. Vår tåler ikke sukker og blir helt umulig å ha med å gjøre etter han har fått f.eks. is i barnehagen. Sovner ikke om kvelden og er vrang og grinete. Hjemme hos oss har vi sukker kun på lørdag (god gammeldags lørdagsgodt), og jeg forstår ikke hvorfor ikke barnehagen kan finne sunne alternativer til bursdagsfeiring og mellommåltider. De får også varm mat en gang i uka, og dette har i vinter i stor grad vært pølse i brød (indianerbrød). Som du sikkert har forstått er vi ikke helt fornøyd med kostholdet i barnehagen.. uansett, dette tok vi opp på møte i går, og blir møtt med at vi har "ekstreme holdninger" til kosthold, i følge daglig leder i barnehagen. Er det ekstremt å ønske et sukkerfritt kosthold for en hyperaktiv 4-åring??? Jeg blir provosert av at barnehagen skal kunne trenere de gode vanene vi prøver å videreføre. Vi vil ikke at de skal ta helt av i barnehagen, er ikke mot at han skal spise ting som ineholder sukkertarter (frukt, juice osv), men at de kan unngå godteri og tilsatt sukker i matvarene. Til jul fikk de en nissepose som inneholdt kjørlighet på pinne, små pakker med sjokoladekjeks og vingummi/skumputer. Det var så mye i posene at ingen av barna greide å spise opp. Ingen klementiner eller pepperkaker der i gården.. Tror jeg blir ekstra provosert fordi vi har tatt på oss ansvaret for denne gutten ansvaret for at han skal vokse og bli sunn som andre 4-åringer... Så, er det vi eller barnehagen som er ekstreme her??
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Det høres ut som om kommunikasjonen mellom dere og bhg kunne vært en del bedre, i hvert fall. Jeg kan jo umulig vite om det var dere som formulerte dere unødvendig krasst, eller bhg som ble forurettet litt for lett, men uansett er det viktig at dere gjenoppretter tillit på begge sider. Til selve spørsmålet: Det der med sukker og hyperaktivitet er faktisk en myte. Det er gjort grundige undersøkelser av fenomenet, og konklusjonen er entydig: Det eksisterer kun i foreldrenes hoder. Det bør kunne bidra til at du kan senke skuldrene litt. For øvrig er jeg enig med deg i at barnehagen bør ha sunn mat, og hvis de serverer pølse i brød hver uke, er det grunn til å snakke litt om andre enkle alternativer – men i bunn og grunn handler det vel gjerne om ansattes bruk av tid (matlaging kontra tid med barna). En gyllen middelvei bør være mulig å finne også når det gjelder "fest og moro" – men er det en "vanlig" avdeling, med 10–15 bursdagsfeiringer i året, ville jeg ikke gått inn for totalforbud mot muffins/kake.
Rosalie Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 Eg syns de er ekstreme når de vil at alle ungane skal ha kosthald i barnehagen som er tilpassa deira fosterson. De kan vel gjere som foreldre til matallergikarar: Ha med alternativ mat utan tilsett sukker til han, og lag eit skriv om at "Påsan skal ikkje ha sukker, men mat frå posen i frysen i staden, pga. intoleranse" som hengas på kjøleskåpsdøra eller oppslagstavla eller kvar dei no har desse opplysningane i deira barnehage. 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #4 Skrevet 17. mars 2011 Til selve spørsmålet: Det der med sukker og hyperaktivitet er faktisk en myte. Det er gjort grundige undersøkelser av fenomenet, og konklusjonen er entydig: Det eksisterer kun i foreldrenes hoder. Det bør kunne bidra til at du kan senke skuldrene litt. Kan du vise til noen av disse undersøkelsene for her tror jeg du tar feil. Det er jo bevist at til og med barn i mors liv reagerer på sukker, så hvorfor skulle de ikke gjøre det utenfor også? 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #5 Skrevet 17. mars 2011 Kan du vise til noen av disse undersøkelsene for her tror jeg du tar feil. Det er jo bevist at til og med barn i mors liv reagerer på sukker, så hvorfor skulle de ikke gjøre det utenfor også? Jeg leste og om disse underesøkelsene i fjor. De hadde vistnok arrangert 2 typer forskjellige bursdagsfester. En med godter og en med sunne alternativer, og det viste seg at de med sunne alternativer ble like hyper, som de barna som fikk servert godter. Det de da mente var at det var ikke sukkeret som gjor barna hyper, men situasjonen. Hvorvidt det stemmer, kan ikke jeg svare på, da jeg ikke har barn, men det var hvertfall det de kom frem til
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2011 #6 Skrevet 17. mars 2011 Kan du vise til noen av disse undersøkelsene for her tror jeg du tar feil. Det er jo bevist at til og med barn i mors liv reagerer på sukker, så hvorfor skulle de ikke gjøre det utenfor også? Eh … kanskje du kan komme med dine "bevis" også, da? Myten om "sugar rush" er utrolig utbredt, men den er altså helt uten hold. Her kan du lese om en gjennomgang (i Journal of tha American Medical Association) av undersøkelser (23 totalt) gjort mellom 1984 og 1992. I blindstudier (kontrollgruppe gitt placebo, ingen vet hvem som fikk hva) fant forskerne aldri noen sammenheng mellom sukkerinntak og adferd: The results? No discernible relationship between sugar ingested and how the kids acted. It didn't matter how old they were, how much sugar they got, what their diets were like otherwise — nothing. 1
Jens Skrevet 17. mars 2011 #7 Skrevet 17. mars 2011 Jeg syns ikke du overreagerer. Hadde også reagert hvis jeg var deg. 1
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2011 #8 Skrevet 17. mars 2011 vis din foster sønn trenger annen mat en det som blir gitt forelsår jeg at du tar dette med.dette er vanlig vis unger har spesielle behov,gluten alergi etc.dere får støtte fra det ofentlige når dere har fosterbarn.videre vil jeg anbefale deg å ta deg en tur innom en økologisk butikk der er mye mat og snop ditt foster barn vil tåle bedre enn det som kjøpes på butikken du vanlig vis handler.ta med is og pølser som ditt barn kan spise og prøv å legg til rette for at det ikke blir så stor forsjel på det dei andre får.
sequin Skrevet 17. mars 2011 #9 Skrevet 17. mars 2011 Til selve spørsmålet: Det der med sukker og hyperaktivitet er faktisk en myte. Det er gjort grundige undersøkelser av fenomenet, og konklusjonen er entydig: Det eksisterer kun i foreldrenes hoder. Det bør kunne bidra til at du kan senke skuldrene litt. Ja det her så jeg på Dr.Phil en gang! Her sa de også at foreldre ubevisst stimulerte barnet til å reagere på sukkeret. Nå de sier "du blir så hyper av det", da gir man liksom barnet lov til å bli hyper om det får i seg sukker. Ikke det at det kanskje betyr så mye, men jeg har også sett det.
fionel Skrevet 17. mars 2011 #10 Skrevet 17. mars 2011 Der jeg jobber har vi ei jente som har adhd hvor foreldrene ikke vil hun skal spise ting med "mye" sukker i. Løsningen her er at foreldrene har med mat de dagene vi har varmmat(ala pølser med brød) Grunnen til at vi serverer med lyst brød kontra grovt brød er prisforskjeller. Denne jenta får da det grove pølsebrødet foreldrene har tatt med. Sånn er det også i andre sammenhenger, MEN hun for alltid lov av foreldrene og få kake i barnehagen når det er brusdag. Det er jo halve gleden med det å ha bursdag i barnehagen, at man kan ha med sg kake/spise kake. Når det kommer til juleposen er jeg enig med det, kunne godt vært klementin og pepperkaker istedenfor noe av godteriet. Vi hadde akkurat karneval og da hadde vi sånn "slå katta ut av sekken" og inni den lå den masse forskjellig spennende frukt, rosiner og en liten sjokolade hver. Dette var mer en nok! De dagene vi skal kose oss ekstra i barnehagen ( før jul osv) Lagr vi enten kakao uten sukker ( med kokesjokolade) eller havregrøt med eplebiter etc.. Finnes alltid andre morsomme muligheter. Men når det gjelder bursdager, da syns jeg det er litt ekstremt å skulle nekte kaker, da tror jeg du ville tatt vekk mye glede både for deres fostersønn og de andre barna bhg. 1
Gjest mamma Skrevet 17. mars 2011 #11 Skrevet 17. mars 2011 Mayami, jeg synes ikke du har "ekstreme holdninger" og er helt enig med deg, selv om jeg ikke har et hyperaktivt barn. Mange barnehager er sukkerfrie, det er ikke ekstremt i det hele tatt. Mht om sukker har påvirkning på hyperaktivitet vet du best selv hvordan det virker på ditt barn. Jeg merker definitvt forskjell på mine når de har svingninger i blodsukkeret, så der stoler jeg på erfaringen min. I barnehagen vår serverer de sunn bursdagsmat, det er helt mulig og normalt. Barna får is av og til, men ikke ofte. Å ønske at barna ikke får godterier, is og kaker i barnehagen kan ikke sammenlignes med matintoleranser hvor barna må ha med egen mat. Jeg vil ikke at andre skal gi barnet mitt godterier og sukker i tide og utide, og det gjelder også barnehagen! Lukke til! 3
Gjest Ruccola Skrevet 17. mars 2011 #12 Skrevet 17. mars 2011 Jeg har jobbet i mange forskjellige barnehager over de 13 siste årene. Den første jeg jobbet i (for 13 år siden) hadde vi bursdagsfeiring der foreldrene tok med kaker, is eller gele. Alle de andre jeg har jobbet i etterpå, har vert mer fokuserte på sunt kosthold, fordi det er i fokus i rammeplanen. Der han man gjerne varmmat til bursdagsfeiring. (f.eks grove vafler eller pasta og kjøttdeig) Ikke de sunneste måltidene, men 100 ganger bedre enn kaker og is spør du meg. I de fleste av barnehagene er man gått bort ifra at maten skal ha fokus på bursdager. Den fokusen får bursdagsbarnet istedenfor! Mye mer sanger og lek, og gjerne bæring av bursdagsbarnet på gullstol, kaste opp i luften, h*n får velge hva man skal gjøre i dag osv. Nå er det et par år siden jeg jobbet i barnehage og leste rammeplanen, men jeg ville gått igjennom den om du får låne deg en, og finne ut hva den sier om kosthold i barnehage. Nei, man skal ikke legge om kostholdet i barnehagen etter ditt barn, men jammen har de lov å strekke seg litt også da! Spesiellt når du får såpass store problemer! Og er dette en stor barnehage er det jo faktisk GANSKE mange bursdager over et helt år! (Så kan du legge på solskinnsdager og andre feiringer der de gjerne også får is.....) Prøv å finn ut litt om hva andre barnehager rundt dere gjør. Kanskje du kan bytte barnehage om der er alternativ? Dette vil jo ikke gagne barnet ditt i lengden dessverre, så sant ikke barnehagen tar til vett da..... Kanskje du kan snakke med helsesøster og tannpleier forresten? Her jeg bor har de tett oppfølging med barnehagene ang kosthold 2
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2011 #13 Skrevet 17. mars 2011 Mht om sukker har påvirkning på hyperaktivitet vet du best selv hvordan det virker på ditt barn. Jeg merker definitvt forskjell på mine når de har svingninger i blodsukkeret, så der stoler jeg på erfaringen min. Jeg vil egentlig ikke spore av med kverulering her, men dette må kommenteres: Det du gjør, er å gi deg selv rett til å se bort fra faktiske beviser og basere deg på anekdoter. Helt i klasse med "Jeg kjenner en som røyker og er nesten nitti år, så det er bare tull at man får kreft av røyking." Som sagt: Det er gjort MANGE studier, hvor barn har fått enten sukker eller ikke sukker. Hvis foreldrene trodde at barna hadde fått sukker, ble barna hypre (selv om de ikke hadde fått sukker). Dermed er det om ikke akkurat bevist, så i hvert fall sannsynliggjort at den effekten du ser, fremkalles av dine forventninger.
Leanne Skrevet 17. mars 2011 #14 Skrevet 17. mars 2011 Der jeg jobber har vi ei jente som har adhd hvor foreldrene ikke vil hun skal spise ting med "mye" sukker i. Løsningen her er at foreldrene har med mat de dagene vi har varmmat(ala pølser med brød) Grunnen til at vi serverer med lyst brød kontra grovt brød er prisforskjeller. Denne jenta får da det grove pølsebrødet Det var igrunn et dårlig argument, da det er foreldrene som betaler matpenger... Jobber selv i barnehage, og vi kjøper inn grove pølsebrød, fullkorn spagetti/ makaroni, fullkorn ris, grovt brød og bruker grovt mel når vi lager vafler/ rundstykker. Min erfaring er at det som er grovt/ fullkorn ofte er dyrere, men det metter også mer - så da spiser jo barna litt mindre. Så den helt store prisforskjellen er det nok ikke, dessuten er jo dette noe foreldrene betaler.. så det går ikke ut over barnehagens budsjett på noe vis. Når vi har bursdagsfeiringer har vi et hefte med forskjellige matretter barnet kan velge imellom, her har vi fokus på de litt sunnere alternativene, fruktfat, smoothie, grove rundstykker, grove vafler, spagetti med kjøttsaus, kyllingspyd, innbakte pølser etc.. Hvis barna veldig gjerne vil ha kake/ is så må foreldrene ta med dette selv. Siden i høst har vi vel hatt ca 16 bursdager og kun en har valgt å ta med kake og en har hatt med is. Når man velger noe fra heftet vi har, så går jo store deler av bursdagen med til å ha med noen venner og lage i stand til bursdagen sammen med en voksen. steke vafler/ bake rundstykker / kutte frukt etc. Så dekker vi bord med duk, legger ut navnlapper - bursdagsbarnet plasserer disse. Så har vi samling med fokus på barnet, synger, teller antall år, "sender opp raketter", leser en bok/ forteller et eventyr barnet velger. Bursdager i barnehagen er veldig koselige, og mye mer en mat TS: du kan jo ta det opp på et foreldremøte, kanskje barnehagen hører hvis flere ønsker et mer sunt kosthold i barnehagen. 4
Vibi Skrevet 17. mars 2011 #15 Skrevet 17. mars 2011 Ja, jeg syns du er sær. Vet ikke helt hvor mange unger det er på deres avdeling - men la oss si at det er en 10-12 stykker, hvorpå noen sikkert er født i fellesferien, så utgjør jo ikke det så skrekkelig mange bursdager i løpet av et år. Og du vil jo uansett få det samme problemet når poden blir bedt på bursdagsfeiring hjemme hos noen - skal du nekte dem å servere is og kaker der også? Eller bare holde han hjemme? Å si at frukt er et usunt mellommåltid faller på sin egen urimelighet - greit at det inneholder fruktsukker, men at ungen din blir hyper av det har jeg svært vanskelig for å tro. Sukkeret i frukten har en annen sammensetning enn farin som blir tilsatt i kaker og andre søtsaker, og er derfor ikke like usunt (selv om man ikke trenger å spise ubegrenset av det). Tror uansett at frukt er brukt som mellommåltid i de aller fleste barnehager - da det nettopp er sett på som et sunt alternativ. Søt kjeks er jeg enig med deg i at er unødvendig, og det går jo an å ta opp. Jeg syns det høres ut som om problemene til din sønn stikker litt dypere enn at det blir servert sukker i barnehagen ved hver bursdagsfeiring, og i en godtepose en gang i året. Kanskje dere skal gå han og dere selv i sømmene før dere begynner å skylde på alle andre. 1
MellonCollie Skrevet 17. mars 2011 #16 Skrevet 17. mars 2011 Jeg synes ikke du har ekstreme holdninger til kosthold; heller en sunn holdning til kosthold! I barnehagen vår får også barna velge varmmat når det er bursdag; da får de gjerne lov til å velge mellom tre ulike retter. Det er ikke lov å ha med kake, men vi foreldrene blir oppfordret til å sende med frukt i en eller annen form. Enten at man da kjøper inn litt ekstra frukt (kanskje noen typer de ikke spiser til hverdags), eller lager smoothies, fruktspyd etc. Men det jeg opplever at barna har aller mest glede av den dagen er at de faktisk får lov til å være midtpunktet; det er de som velger maten, de som deler ut frukten, de får krone på hodet og sitte på bursdagsstolen. Det at man må ha kake for å kose seg er noe vi voksne eventuelt overfører til barna våre, tenker jeg. 3
Gjesten Skrevet 17. mars 2011 #17 Skrevet 17. mars 2011 Jeg synes ikke ud overreagerer. Det er koselig å gi barna litt is når noen har bursdag, det synes jeg er greit, men at de skal gi dem kjeks som mellommåltid ser jeg ingen grunn til.
fionel Skrevet 17. mars 2011 #18 Skrevet 17. mars 2011 Det var igrunn et dårlig argument, da det er foreldrene som betaler matpenger... Jobber selv i barnehage, og vi kjøper inn grove pølsebrød, fullkorn spagetti/ makaroni, fullkorn ris, grovt brød og bruker grovt mel når vi lager vafler/ rundstykker. Min erfaring er at det som er grovt/ fullkorn ofte er dyrere, men det metter også mer - så da spiser jo barna litt mindre. Så den helt store prisforskjellen er det nok ikke, dessuten er jo dette noe foreldrene betaler.. så det går ikke ut over barnehagens budsjett på noe vis. Når vi har bursdagsfeiringer har vi et hefte med forskjellige matretter barnet kan velge imellom, her har vi fokus på de litt sunnere alternativene, fruktfat, smoothie, grove rundstykker, grove vafler, spagetti med kjøttsaus, kyllingspyd, innbakte pølser etc.. Hvis barna veldig gjerne vil ha kake/ is så må foreldrene ta med dette selv. Siden i høst har vi vel hatt ca 16 bursdager og kun en har valgt å ta med kake og en har hatt med is. Når man velger noe fra heftet vi har, så går jo store deler av bursdagen med til å ha med noen venner og lage i stand til bursdagen sammen med en voksen. steke vafler/ bake rundstykker / kutte frukt etc. Så dekker vi bord med duk, legger ut navnlapper - bursdagsbarnet plasserer disse. Så har vi samling med fokus på barnet, synger, teller antall år, "sender opp raketter", leser en bok/ forteller et eventyr barnet velger. Bursdager i barnehagen er veldig koselige, og mye mer en mat TS: du kan jo ta det opp på et foreldremøte, kanskje barnehagen hører hvis flere ønsker et mer sunt kosthold i barnehagen. Jeg jobber i familiebarnehage, så NEI foreldrene betaler ikke for maten. Det gjør vi selv! Og det er IKKE jeg som har bestemmt dette med grovt/fint, bare fortalte hvordan vi gjør det der jeg jobber !
fionel Skrevet 17. mars 2011 #19 Skrevet 17. mars 2011 (endret) Også syns jeg nesten det er litt trist at det har blitt sånn i barnehager nå, at alt med sukker er FYFY.. Husker når jeg gikk i barenhagen, det var SÅÅ spennende og pynte kake hjemme, og ha med kake i barenhagen. Og vaffler med grovt mel...? Mulig det bare er jeg som ser sånn på det altså, men jeg syns det er ALT for strnge/tykke rammer.. Ikke lov til det, det eller det... Når jeg var liten var det meste lov i barnehagen,og jeg lever da enda jeg i beste velgående.. (nå hinter jeg IKKE til deg og fostersønnen din TS, for det er en helt annen sak som er FULLT forståelig! ) Endret 17. mars 2011 av fionel 3
Leanne Skrevet 17. mars 2011 #20 Skrevet 17. mars 2011 Jeg jobber i familiebarnehage, så NEI foreldrene betaler ikke for maten. Det gjør vi selv! Og det er IKKE jeg som har bestemmt dette med grovt/fint, bare fortalte hvordan vi gjør det der jeg jobber ! De fleste barnehager operer nok med matpenger i tillegg til betaling for barnehageplassen. Også familiebarnehager har rett til å ta kostpenger itillegg til makspris for barnehage plass. Så for ts er det nok lettere å få endret på matvanene i barnehagen, hvis hun også betaler matpenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå