Gå til innhold

Sliter maks med de siste kiloene... Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en relativt god trent jente, som trener 4 kondisjonsøkter i uka (fra 30 min-2 timer) og tilsvarende 4 styrkeøkter hvor jeg trener maksstyrke (3 sett av 12-13 reps). Jeg skal legge til at jeg ikke er overvektig, men veier 62-63 kg! Når jeg var i toppform som idrettsutøver veide jeg imidlertid rundt 59 kg, og jeg ønsker gjerne å komme tilbake dit (etter en snartur innom 75 kg for noen år siden).

Nå har jeg gått ned ca 12 kg (over to år), men sliter skikkelig med de siste to-tre kiloene. Og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor! Jeg er svært nøye med hva og hvor mye jeg spiser, og på dagene jeg ikke trener spiser jeg rundt 1500 kcal. Dagene med hardtrening er jeg gjerne opp mot 1700 kcal. Jeg spiser masse proteiner etter trening for å sikre at jeg beholder muskelmassen.

Burde ikke matinntaket i seg selv sikre vektnedgang? Det var iallefall det jeg trodde! Mindre vil jeg iallefall ikke spise, for jeg vil ikke risikere å ødelegge forbrenningen eller i det værste fall havne i ketose.

Så hva kan jeg gjøre egentlig? Jeg vet jo at muskler veier mer enn fett, men det er vel visse grenser for hvor mye muskler jeg som jente skal klare å bygge! Iallefall når du ser fitnessjentene på min høyde veie 5 kg mindre. Jeg må legge til at jeg IKKE ønsker å bli fitnessjente, vil bare bli kvitt det siste spekklaget som satt seg fast under min "tyngre" periode.

Kan noen forklare meg hva som skjer? Eller hva jeg kan gjøre? Og INGEN dietter takk :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kroppen vil jo ikke bare ta å miste miste og miste i en stadig porsjon fra kroppen. Den kommer til et punkt der det er naturlig å ha denne vekten. Samme som at det er også ofte vanskelig å holde vekten fordi den vil de første årene etter nedgang "ønske" seg tilbake til den tidligere vekten.

Det er alltid vanskelig for de fleste med de siste kiloene. Noen får de av, andre ikke, men da bør man kanskje justere sitt eget mål og ikke prøve stresse kroppen. Da hadde jeg konkludert med at den har funnet sinn trivselsvekt.

Tall er bare tall, kanskje du bør innfinne deg med at det er greit der den er ? Du trives jo sikkert med deg selv?

Skrevet

Hei!

Jeg er en relativt god trent jente, som trener 4 kondisjonsøkter i uka (fra 30 min-2 timer) og tilsvarende 4 styrkeøkter hvor jeg trener maksstyrke (3 sett av 12-13 reps). Jeg skal legge til at jeg ikke er overvektig, men veier 62-63 kg! Når jeg var i toppform som idrettsutøver veide jeg imidlertid rundt 59 kg, og jeg ønsker gjerne å komme tilbake dit (etter en snartur innom 75 kg for noen år siden).

Nå har jeg gått ned ca 12 kg (over to år), men sliter skikkelig med de siste to-tre kiloene. Og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor! Jeg er svært nøye med hva og hvor mye jeg spiser, og på dagene jeg ikke trener spiser jeg rundt 1500 kcal. Dagene med hardtrening er jeg gjerne opp mot 1700 kcal. Jeg spiser masse proteiner etter trening for å sikre at jeg beholder muskelmassen.

Burde ikke matinntaket i seg selv sikre vektnedgang? Det var iallefall det jeg trodde! Mindre vil jeg iallefall ikke spise, for jeg vil ikke risikere å ødelegge forbrenningen eller i det værste fall havne i ketose.

Så hva kan jeg gjøre egentlig? Jeg vet jo at muskler veier mer enn fett, men det er vel visse grenser for hvor mye muskler jeg som jente skal klare å bygge! Iallefall når du ser fitnessjentene på min høyde veie 5 kg mindre. Jeg må legge til at jeg IKKE ønsker å bli fitnessjente, vil bare bli kvitt det siste spekklaget som satt seg fast under min "tyngre" periode.

Kan noen forklare meg hva som skjer? Eller hva jeg kan gjøre? Og INGEN dietter takk :gjeiper:

Du kan ikke sammenligne deg med andre utøvere, for deres forutsetninger er annerledes enn dine (de har andre gener). Husk også at fitnessfolk og særlig kroppsbyggere "gainer" og "deffer". De bygger seg opp, og de tar av. Når de tar av for å vise frem musklene forsvinner nesten alt fett og de blir svake og etterhvert dehydrerte. Så det er ikke akkurat utøvere man bør sammenligne seg med.

Hvis du er kvinne så er det rett og slett slik at vekta kan variere litt i menstruasjonssyklusen. Kroppen din er også bygget for å føde barn og vil ta vare på reserver for å holde en sunn kroppsvekt slik at den kan klare denne oppgaven. Det kan derfor hende at du nå er på idealvekta di rent kroppslig. Dessuten forandrer kroppene våre seg med årene, det er en del av naturens gang.

Til sist er det faktisk helt mulig at du har bygget mer muskelmasse enn du hadde før. Jenter bygger sjeldent maskuline muskler, men musklene deres kan fint vokse med noen kilo uten at det blir muskler av typen kroppsbygging.

Se ikke så nøye på vekta, men kjenn på formen og se om du kommer inn i de gamle klærne. Det teller mer.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kroppen vil jo ikke bare ta å miste miste og miste i en stadig porsjon fra kroppen. Den kommer til et punkt der det er naturlig å ha denne vekten. Samme som at det er også ofte vanskelig å holde vekten fordi den vil de første årene etter nedgang "ønske" seg tilbake til den tidligere vekten.

Det er alltid vanskelig for de fleste med de siste kiloene. Noen får de av, andre ikke, men da bør man kanskje justere sitt eget mål og ikke prøve stresse kroppen. Da hadde jeg konkludert med at den har funnet sinn trivselsvekt.

Tall er bare tall, kanskje du bør innfinne deg med at det er greit der den er ? Du trives jo sikkert med deg selv?

Men hva hvis vekten min har vært på 59 kg i ti år, for så å havne på 75 tre år! Da burde den jo absolutt være vant til å veie 59 kg :P Det du sier nå er at jeg bare må godta det, og at de siste kiloene ikke vil av! Det er jeg sterkt uenig i. Man kan få av så mange kilo man vil (om man så stopper å spise og trener 24-7). Poenget mitt er hva jeg kan gjøre for å bli kvitt de siste på en SUNN måte, og om jeg gjør noe feil!

Det er jo i utgp. bare et enkelt regnestykke! Du forbrenner mer enn du tar inn. Kan ikke tro at dette regnestykket ikke gjelder når bare fordi det er de siste kiloene :fnise:

Endret av Virre87
AnonymBruker
Skrevet

Noen hevder det bare er et regnestykke.

Andre hevder andre faktorer spiller inn. Som at kroppen tviholder på kiloene, som at du ikke faktisk spiser NOK KALORIER, og tror du må spise mindre.

Prøv å legg på 150-200 kcal mer per dag og se om ikke det gjør susen.

Skrevet

Noen hevder det bare er et regnestykke.

Andre hevder andre faktorer spiller inn. Som at kroppen tviholder på kiloene, som at du ikke faktisk spiser NOK KALORIER, og tror du må spise mindre.

Prøv å legg på 150-200 kcal mer per dag og se om ikke det gjør susen.

Har faktisk tenkt den tanken! Og lå på 1800 - 2100 kcal hver dag ettersom det er det BMR utregningen for min vekt skal tilsi med min mengde aktivitet! Prøvde det i tre uker, men gikk bare opp. Har derfor lagt meg på 1500-1700 kcal, noe som har gjort at jeg har gått ned igjen :) Jeg tror dette skal være nok til å unngå at kroppen senker forbrenningen min. Har forresten vært og tatt en generell helsesjekk også, og alle prøvene var fine! Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg ikke kommer ned i matchvekten min!

Skrevet

Du kan ikke sammenligne deg med andre utøvere, for deres forutsetninger er annerledes enn dine (de har andre gener). Husk også at fitnessfolk og særlig kroppsbyggere "gainer" og "deffer". De bygger seg opp, og de tar av. Når de tar av for å vise frem musklene forsvinner nesten alt fett og de blir svake og etterhvert dehydrerte. Så det er ikke akkurat utøvere man bør sammenligne seg med.

Hvis du er kvinne så er det rett og slett slik at vekta kan variere litt i menstruasjonssyklusen. Kroppen din er også bygget for å føde barn og vil ta vare på reserver for å holde en sunn kroppsvekt slik at den kan klare denne oppgaven. Det kan derfor hende at du nå er på idealvekta di rent kroppslig. Dessuten forandrer kroppene våre seg med årene, det er en del av naturens gang.

Til sist er det faktisk helt mulig at du har bygget mer muskelmasse enn du hadde før. Jenter bygger sjeldent maskuline muskler, men musklene deres kan fint vokse med noen kilo uten at det blir muskler av typen kroppsbygging.

Se ikke så nøye på vekta, men kjenn på formen og se om du kommer inn i de gamle klærne. Det teller mer.

Jeg vet jeg ikke kan sammenligne meg med andre idrettsutøvere, men jeg kan vel sammenligne meg selv med hvordan min matchvekt var før! Jeg vet at kroppen min har endret seg, og at menstruasjonssyklusen påvirker - jeg lurer imidlertid på hvorfor ikke det siste fettlaget vil av? Det er vel ikke satt fast med bolter? I utgp. så er ikke vekta alpha omega, fordi jeg vet at jeg har fått mer muskler - spesielt rumpe og lår :tongue: Men hvorfor blir ikke fettmengden mindre? :lillesky:

Jeg er i utgangspunktet strålende fornøyd med meg selv, har jo tross alt gått ned 12 kg, og i tillegg fått en sprettrumpe på kjøpet *klapp på skulderen til meg* :takke: Jeg vil bare miste det siste valpefettet også! Blir jo litt frustrert liksom...

Gjest *Maja*
Skrevet

Hvor høy er du og hvor gammel er du og hva nøyaktig består de 1500-1700 kaloriene i kostholdet ditt av?

AnonymBruker
Skrevet

Du kaller det "valpefett". Er du sikker på at det er det det er i din alder?

Du er vel en definert kvinne nå. Kvinner har -veldig- vanskelig for å bli kvitt det noen velger å kalle "fettet" eller "bolla" foran på magen. Det er naturlig å ha der, er lettere for menn å fjerne enn for kvinner. Vi har naturlig mer fett og former fra naturens side, for å føde barn etc. For å få vekk absolutt alt av fett så må man være helt ekstrem på kostholdet.. så mye at jeg er usikker på om det er verdt det altså.

Er det dettet fettlaget på magen du mener?

Skrevet (endret)

Magen er vel så og si det eneste stedet jeg ikke sliter med et lite fettlag! Jeg er 168 høy og veier 63 kg, vil ned til 60 ca. Spiser stort sett frokostmusli og biola til frokost! Brød eller knekkebrød med magert pålegg til lunsj, mye grønnsaker og svin, fisk eller kylling til middag! Til kvelds blir det gjerne skyr, eller cottage cheese! Drikker også mye vann og grønn te, i tillegg til at jeg spiser mye frukt gjennom dagen!

Jeg er 25 år!

Endret av Virre87
Skrevet

Det er forresten ikke snakk om å "fjerne alt fett"! Synes dette blir dratt litt ut av proposisjoner nå. Jeg elsker kvinnelige former, og synes det er finest med kvinner med litt fett på kroppen!

Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

Magen er vel så og si det eneste stedet jeg ikke sliter med et lite fettlag! Jeg er 168 høy og veier 63 kg, vil ned til 60 ca. Spiser stort sett frokostmusli og biola til frokost! Brød eller knekkebrød med magert pålegg til lunsj, mye grønnsaker og svin, fisk eller kylling til middag! Til kvelds blir det gjerne skyr, eller cottage cheese! Drikker også mye vann og grønn te, i tillegg til at jeg spiser mye frukt gjennom dagen!

Jeg er 25 år!

Alt ser jo veldig sunt ut, men grunnen til at jeg spurte mer om kostholdet er for å få et mer detaljert kart over hva du spiser på en dag du trener, og hva du spiser når du ikke trener. Hva tilbehør og hvor mye tilbehør(ris, pasta, poteter) Hva steker du maten i og hva drikker du? (Tar du en latte til lunsj etc)

Det er mange skjulte ekstra kalorier som en kan få i seg i løpet av en dag eller uke som en ikke tenker på...derfor jeg spør. Jeg slet som sagt med det samme, men da jeg virkelig gikk over kostholdet mitt og fjernet de unødvendige kaloriene så rant også det siste magefettet bort...

Endret av *Maja*
Skrevet

Alt ser jo veldig sunt ut, men grunnen til at jeg spurte mer om kostholdet er for å få et mer detaljert kart over hva du spiser på en dag du trener, og hva du spiser når du ikke trener. Hva tilbehør og hvor mye tilbehør(ris, pasta, poteter) Hva steker du maten i og hva drikker du? (Tar du en latte til lunsj etc)

Det er mange skjulte ekstra kalorier som en kan få i seg i løpet av en dag eller uke som en ikke tenker på...derfor jeg spør. Jeg slet som sagt med det samme, men da jeg virkelig gikk over kostholdet mitt og fjernet de unødvendige kaloriene så rant også det siste magefettet bort...

Takk :)

Endelig et konstruktivt svar! Jeg skal gjøre det samme! Gå igjennom alt jeg spiser for å se om jeg får i meg noe ekstra. Kanskje en ide å veie maten! Fant blant annet ut i dag tidlig at salami er en sinnsyk kaloribombe :gjeiper: Tenkte også jeg skulle øke matinntaket noe og heller ligge på 1600 som et minimum ettersom jeg trener endel - og ikke vil ødelegge forbrenningen helt!

AnonymBruker
Skrevet

Endelig et konstruktivt svar?

Jo fint det, er iallefall siste gang jeg er motivert til å bruke tid på å svare på dine innlegg :/

Lykke til

Skrevet (endret)

Endelig et konstruktivt svar?

Jo fint det, er iallefall siste gang jeg er motivert til å bruke tid på å svare på dine innlegg :/

Lykke til

Hehehe! Ja, jeg ser da ikke: "du må bare leve med det" eller "det er sånn jenter er" etc. som konstruktive tips! Gjør du?

Ikke vits til furting - er det det? Barnslig! Voks opp mann...

Endret av Virre87
  • Liker 1
Gjest *Maja*
Skrevet

Takk :)

Endelig et konstruktivt svar! Jeg skal gjøre det samme! Gå igjennom alt jeg spiser for å se om jeg får i meg noe ekstra. Kanskje en ide å veie maten! Fant blant annet ut i dag tidlig at salami er en sinnsyk kaloribombe :gjeiper: Tenkte også jeg skulle øke matinntaket noe og heller ligge på 1600 som et minimum ettersom jeg trener endel - og ikke vil ødelegge forbrenningen helt!

Jupp..det er mye rart man ikke tenker over...fettfrie ting som har mye sukker i seg etc...Blir spennende å se om du finner noe mer en salamien :jepp:

Jeg spiser mye kokt skinke som pålegg og tar gjerne ananasbiter i egen juice om jeg er sugen på noe søtt...Ananas er vanndrivende i tillegg...tilsetter aldri salt i maten(salt holde på vann)og lager all mat med solsikkeolje i stedetfor smør(til og med til baking). Drikker mye ingefær te og kun sort kaffe når jeg trenger koffein :biggrin:

Spiser også en del karbonadedeig og kyllingfilet, og spiser alltid en knytteneve med ris til maten. Spiser sjeldent godteri(kanskje noen jordbærstenger på kino iblandt) men lager heller gode sunne havrecookies til helgene :kul:

Skrevet

Beklager Virre, men du er ikke tenåring lenger. Du er en voksen kvinne, og har fått kvinelige former. Hvis du hadde vært mann, så hadde du elsket de.

Tullepia har også et vesentlig poeng. Du har trent på deg muskler. Når du veide litt mer , så hadde du faktisk lit mer belsatning på treninga. Muskler.

Muskler veier faktisk en god del.

Jeg tror du har mer bruk for blikket til en mann som liker kvinner, eller kanskje en psykolog, enn en diett.

Jeg er villig til å vedde 500 kroner på at gutta her blir veldig fornøyd dersom du legger ut et bikinibilde av deg selv her.

Skrevet (endret)

Jeg skal så absolutt ikke på noen diett - og problemet har løst seg (for alle dere som sier at de siste kiloene ikke vil vekk :gjeiper: ) - jeg hadde spist for LITE :biggrin: Nå har jeg økt matinntaket til 1700 kcal om dagen og det viser seg at det var det jeg trengte :popcorn:

Psykolog trenger jeg nok ikke, og ja - hadde jeg lagt ut et bikinibilde, så hadde nok gutta likt det, for jeg ser veldig bra ut!Og ja, jeg har kvinnelige former! Fikk det når jeg var veldig ung og elsker dem :rodmer: Hehe! Men det er likevel ingen grunn til å ikke ønske seg tilbake til den gamle macthvekten, det er jo faktisk ikke for gutta jeg gjør det, men for meg selv...

Endret av Virre87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...