gerotten Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Hvor mye bør en enslig person ha i måneden etter at alle regninger er betalt? Er 10.000 lite eller mye eller passe? Hvor mye har dere å bruke på mat, klær, uteliv etc?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 !0.000 er mye for en person. Det er omtrent det samme som vi sitter igjen med, og vi er en familie på fem.
Nalla Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 For det første er det utallige tråder om dette emnet allerede, både ang. matbudsjett og penger etter faste utgifter. Men det er vanskelig for oss å si hva som er nok for deg (da vi ikke kjenner deg og ditt forbruksmønster, hobbyer osv.) Jeg anbefaler at du lager deg et budsjett med forskjellige poster (mat,klær, uteliv, hobbyer, helse og alle andre utgifter som du ikke har tatt med under faste), f.eks kan du fordele de 10.000 ut på disse. Så vil du se iløpet av to-tre måneder om dette er en livsstil du kan leve med!
gerotten Skrevet 17. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 17. mars 2011 Greia er at jeg skal kjøpe min første bolig og har levd lenge uten mye utgifter da jeg da jeg har bodd hos moren min. Lurer nå på hva dere har å leve for, er så usikker på hvordan jeg vil klare meg. Har lagt meg til (u)vaner som støpenegler og uteliv og andre luxusting. Må vende meg til ett mer moderat forbruk
Nalla Skrevet 17. mars 2011 #5 Skrevet 17. mars 2011 Greia er at jeg skal kjøpe min første bolig og har levd lenge uten mye utgifter da jeg da jeg har bodd hos moren min. Lurer nå på hva dere har å leve for, er så usikker på hvordan jeg vil klare meg. Har lagt meg til (u)vaner som støpenegler og uteliv og andre luxusting. Må vende meg til ett mer moderat forbruk Og nettopp derfor foreslår jeg at du prøver å leve for f.eks 10.000 i måneden, resten av lønnen setter du på sparekonto. Den beste måten å sjekke om et budsjett er ok er å prøve å leve med det! 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #6 Skrevet 17. mars 2011 Hvor mye bør en enslig person ha i måneden etter at alle regninger er betalt? Er 10.000 lite eller mye eller passe? Hvor mye har dere å bruke på mat, klær, uteliv etc? Du spør om hva som er vanlig, og hva man bør ha igjen. Hva som er vanlig kommer jo an på hvor mye folk tjener, og hva de har i faste utgifter. Hva de bør ha igjen. Tja...de fleste skulle vel ønske? Noen har 0 igjen, noen noen få hundrede. Mange syns det er greit å ha til bussen den dagen man får lønn,mens andre må ha en sikkerhet. Jeg kan bare svare for meg selv. Jeg har alltid en konto i bakhånd med ca 30.000. Vet aldri hva som kan skje... Så sparer jeg fast på en annen konto, noe som je har gjort i 10 år. På selve brukskontoen står det min 5000 på den dagen lønnene kommer Nå er jeg arb.ledig og ser at det kommer lite penger inn, så den 30.000 kontoen er tatt i bruk. Alle regninger kommer denne mnd...
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #7 Skrevet 17. mars 2011 Broren min har 30.000 på konto etter at alle regninger er betalt. Jeg har 2000.
Anglofil Skrevet 18. mars 2011 #8 Skrevet 18. mars 2011 10 000 kr høres helt vanvittig mye ut, men så er jeg såpass vant med å spare alle penger jeg har, og kanskje leve for 2000 kr i måneden for, maks. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #9 Skrevet 18. mars 2011 Det kommer an på livssituasjonen din Jeg er student med en liten biinntekt. Sitter igjen med ca. 4000 i måneden etter regninger og husleie - i alle fall i snitt. Kommer an på perioder hvor jeg jobber mindre eller mer. Enkelte måneder har vært litt stramme, da har jeg kanskje hatt kun 1500 å leve for, noe som er litt kjedelig men det funker. Jeg har en konto for uforutsette utgifter slik at jeg heldigvis ikke trenger å ligge våken om nettene om jeg skulle komme inn i en periode hvor det er lite inntekt å hente.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #10 Skrevet 18. mars 2011 Måtte gudene vite hva some er vanlig. For det varierer jo svært mye fra person til person. Jeg har venner som har 2000 igjen, mens andre har 30000 igjen. Det anhenger av inntekt og utgifter. Selv har jeg rundt 15000 igjen når regningene er betalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå