Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt inspirert av en tråd her, om at det er vanskelig å finne "jente" lego. Jeg prøver også å tenke litt igjennom hva jeg kjøper av leker (noe jeg nesten aldri gjøre fordi alt kommer i form av gaver) Kjøpte en dukke til sønnen min for noen uker siden, må jo si at jeg observerer at det er bare rosa dukke klær.

Så hva mener dere er gode leker? Og hva tenker dere på når dere kjøper leker?

Lekeutvalget representerer en komersiell verden og ikke den vi faktsik lever i.

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Nå er han jo bare ti måneder så jeg er ikke så drevet i lekeverden enda. Til nå så har målet vært at lekene skal fenge ham og at han i tillegg skal kunne lære seg noe med dem!

Gjest pysepusen
Skrevet

Nå er han jo bare ti måneder så jeg er ikke så drevet i lekeverden enda. Til nå så har målet vært at lekene skal fenge ham og at han i tillegg skal kunne lære seg noe med dem!

Gjest Heloise
Skrevet

Kommer an på alderen på barnet - og hva de interesserer seg for.

Da jeg vokste opp var jeg veldig "guttete". Jeg var opptatt av dinosaurer, biler, dyr, lego, playmo... Så gode leker i mine øyne er leker som stimulerer og inspirere barna i forhold til hva de interesserer seg for.

Jeg ble presset på Barbiedukker av en av min mors venninner. Jeg var veldig begeistret for Barbie-hestene, så hun mente jeg burde ha dukkene også. Tok litt tid for meg, men jeg likte de etterhvert også, men lekte kanskje annerledes med de enn andre jenter gjorde :fnise:

Når det kommer til små barn/babyleker så ser jeg etter ting med klare farger, store øyne, ingen løse deler som kan være farlige, etc.

Gjest Nanette
Skrevet

Min har Hello Kitty-lego, den er veldig jentete, og Drømmehagen-lego.

Jeg tror jeg har sett dukker med blå klær, men det finnes sikkert mest av rosa ja. Jeg tenker på at det skal være noe gøy og noe som h*n ikke blir lei av med en gang. Gjerne med lyd eller musikk da h*n er så glad i musikk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var aldri opptatt av dukker selv, og tenkte ikke over å kjøpe en dukke til lillejenta. Men hun er helt annerledes enn jeg, og fra hun var 7-8 mnd, har dukker vært noe hun har vært SVÆRT interessert i - strakk seg etter dem da vi gikk i lekebutikk, etc. Da hun var ca året, fikk hun sin første (og eneste) dokke. Den er hennes kjæreste leke, og hun er sååå opptatt av den, koser med den, peker på munn, øyne, og snakker med den.

Mens dinosauren jeg kjøpte, er helt uinteressant (dessverre) :-)

Det er vel bra hun har en egen personlighet og ikke er en kopi av sin mor...

Gjest Annaires
Skrevet

Jeg tenker ikke så mye på om det er hello kitty, eller cars, bare leken er noe som kan utfordre nøtta til frøkna...

Gjest Gjest
Skrevet

Generelt foretrekker vi leker som passer inn i et system, altså Brio togbane, Duplo/Lego, figurer til dukkehus, osv. Rett og slett fordi det gjør ryddejobben enklere og hjelper oss å unngå smårot.

I tillegg vil jeg ikke at mine barn skal leke med noe som er billig fordi barn i andre land har betalt prisen – med blod, svette og tårer. Dessverre er det ikke så lett å sjekke ut alt mulig, men jeg tror/håper vi ville fått vite det dersom Fisher Price eller Mattel produserte leker ved hjelp av barnearbeid.

Siden miljøet også er viktig (aller viktigst!), prøver vi å tenke på to ting:

1) Unngå overforbruk (bruk-og-kast)

2) Kjøpe ting som er produsert på en miljøvennlig måte

Når det gjelder dukkeklær (ja, alt er rosa!), har vi funnet en god løsning: Vi kjøpte ei tøydokke som er snaut 50 cm, og den kan bruke prematurtøy fra vanlige klesbutikker. En body, ei bukse, noen sokker – det koster ikke all verden. Vi har dessuten en del tøy liggende fra minstemann, og det er morsomt å bruke det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 2 er veldig glad i Brio togbane, Duplo og ikke minst tegnesaker, Play Doh, bøker og puslespill. Det er det det går i her for tiden. Fisher Price sine "hus" (bondegård, garasje, by osv.) ble mye brukt før, men nå for tiden er de satt litt på vent. De små FP-figurene er også veldig aktuelle. Brukes til "rollespill". Hører støtt og stadig at han prater med dem: "Hest der". "Mus sitte". "Løve spise" osv.

Skrevet

Jeg har prøvd i stor grad å ikke være pådriver for kjønnsroller når jeg kjøper leker. Altså at gutten også får ei dokke. (Med blå klær, selv om det er litt vanskelig å finne...)

Ellers er det da masse lego som bare er lego der ute. (Pluss dyrehager og bondegårder og sånt, som appellerer til begge kjønn.)

Etter hvert har vi nok fokusert mer på barnets interesser, og gitt ut ifra hva vi tror vil glede over litt tid.

Jeg er veldig glad i ting som kan bygges ut, så brio-kompatibel togbane med Thomas-tog, og lego er populære greier hos oss.

Synes også det er viktig at lekene tåler lek, og ikke går i stykker bare man ser på dem... (Har fått gaver som gikk istykker nesten før de var ute av esken.)

Skrevet

Siste jeg kjøpte var et trepuslespill med knotter på. Han hadde et fra før, med dyr på, som han elsker å pusle med. Nå kjøpte jeg et med kjøretøy på, det var stor stas!

Jeg prøver å kjøpe leker som vil fenge ham der han er i utviklingen. Fortrinnsvis leker som vil vare en stund, og som har god kvalitet (gjerne tre). Liker ikke å kjøpe billig plastskitt som brukes i 5 min så går det i stykker..

Skrevet

Kjøper veldig lite leiker, både fordi eg tykkjer mange ungar har altfor mykje leiker, fordi eg ikkje vil bidra til overflodssamfunnet, fordi eg vil vere litt miljøvennleg, og sist, men ikkje minst, fordi eg er lat og ikkje gidd og ha så mykje rot ;)

Her har ungane stort sett bøker, duplo (er ikkje det kjønnsnøytralt då? :overrasket: Eg leika masse med duplo/lego då eg var lita, aldri sett på det som "gutteleiker". Ungane likar klossar, byggje hus, og dei ulike "jobb-duploane" - brannmann, politimann, bonde osv), Brio-togbane og puslespel. Dei har nokre få bilar utenom, samt kvar si dokke. Eg kjøper aldri billege plast-leiker til dei, og vil helst ikkje ha det i gåve heller.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...