AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Min kjæreste solgte en pc via qxl til en kvinne. Pcen produseres i kina og min kjæreste får rundt 100 kr(valgfritt, alt etter hvor mye han velger å heve prisen over produsentenes pris)pr vare han selger fra dette firmaet. Han solgte som privatperson, i annonsen var det opplyst om at det ikke var noen garanti. Da kvinnen mottok pcen fra kina ville hun ikke ha den like vel fordi den var mindre enn hun hadde forventet (info om størrelse var opplyst i annonse). Hun sendte den tilbake til kina og får tilbake den summen hun gav for pcen da produsentene godtok dette. Produsentene i kina anbefalte henne å sende pakken som gave for å unngå toll. Hun gjorde ikke dette og mottok en giro fra dem på 300kr (ink frakt?). Det står i annonsen at mva betales av kunde. Kjæresten min fikk en melding i går om at hvis hun må betale de 300 kr politianmelder hun han, hun mener han har lurt henne siden hun må betale for å frakte varen tilbake til kina. Hvem skal betale? Noen som kjenner reglene? Kjæresten min selger som sagt som privatperson, har kun solgt 2-3 andre produkter.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Ved kjøp over internett har man 14-dagers angrerett, og da er hun i sin fulle rett til å returnere varen uansett grunn. Hvorvidt hun må betale frakten selv, er jeg usikker på. Jeg har selv returnert ting jeg har bestilt og angret på, og da betalte jeg frakten selv. Kan virkelig ikke tenke meg at din kjæreste skal stå som ansvarlig for dette.
Elensire Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 Angreretten gjelder kun ved kjøp på nettet fra et firma. Den gjelder ikke ved kjøp fra en privatperson! Du kan ikke kjøpe noe fra en privat person på finn.no f.eks, og så angre deg og sende varen tilbake og få pengene igjen. Privatpersoner er ikke underlagt angretten. Jeg syns kjæresten din opererer i grenseland her TS. Salg fra privatperson gjelder stort sett for varer personen som selger de alt har. At han fungerer som et mellomledd til en fabrikk i kina syns jeg ikke virker riktig. Men det er i grunnen litt beside the point. Kjæresten din har solgt som privatperson, men har likevel latt kjøper returnere varen, noe han slett ikke er forpliktet til. Hun ble rådet av firmaet til hvordan hun skulle sende den tilbake for å unngå kostnader ved sendingen. Hun har nok ikke så mye å komme med, og det er fint lite hun kan anmelde han for i denne saken. i og med at kjæresten din ikke er underlagt noen angrefrist så er han heller ikke pliktig til å betale frakten for returen. Men jeg vil råde kjæresten din til å lære av dette. Å selge først og så kjøpe fra fabrikk er ikke den rette måten å skulle selge som privatperson på. Jeg skjønner godt at kjøper reagerer på måten han gjør dette på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå