bergans Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 (endret) Denneartikkelen har fått endel omtale her i Norden i det siste, og det med rette. Det viser seg at kosthold basert på fisk, grønnsaker, bær og fullkorn er et av de bedre i jungelen. Forsøkspersonene i dette studiet fulgte bare dietten i seks uker, men det ga bre positive utslag på LDL, HDL, glykemiske responser og senket blodtrykket hos mennesker som allerede hadde forhøyete kolesterolverdier. Det hadde vært interessant om andre fulgte dette opp med en lengre intervensjonsperiode. Med en av verdens beste restauranter i Køben (Noma, som står for nordisk mat), og kokker som stadig tar medaljer internasjonalt, så er det kanskje på tide å hylle egne mattradisjoner og lokale råvarer mer. Norsk mat er ikke synonymt med grovbrød og ost (som det forsåvidt ikke er noe feil med). Jeg er ihvertfall veldig stolt av norsk fisk, lam i verdensklasse og bær som få andre nasjoner kan skryte av å ha Endret 17. mars 2011 av bergans
illuminate Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Er det så mange som har kritisert et slikt kosthold da? Så vidt jeg kan se, så er jo alle disse matvarene ganske typiske, og alle inngår jo blant de offisielle næringsrådene til Helsedirektoratet. Vi har mye godt, ja. Skjønt, korn har vi lite av selv da. Men fisk er det masser av, selv om det har vært mye krangel angående fiskeoppdretten.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 Alle som spiser lavkarbo kritiserer disse kostholdsrådene - de fører nemlig til overvekt, diabetes og det som verre er. Ingen ser forbindelsen mellom eget aktivitetsnivå, matinntak og overvekt, nemlig. 3
bergans Skrevet 18. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 18. mars 2011 (endret) Er det så mange som har kritisert et slikt kosthold da? Så vidt jeg kan se, så er jo alle disse matvarene ganske typiske, og alle inngår jo blant de offisielle næringsrådene til Helsedirektoratet. Vi har mye godt, ja. Skjønt, korn har vi lite av selv da. Men fisk er det masser av, selv om det har vært mye krangel angående fiskeoppdretten. Ja, norsk kosthold har jo fått pes til gangs, og brødskiva alene har visstnok skylda for nesten all overvekt blant nordmenn. Og ikke nok med det, alle kostholdsråd her i landet er ren propaganda fra myndighetene, kun laget for å støtte norske bønder Jeg er sjøl litt bekymra for at vi oppfordres ti å spise mye fisk (ikke noe galt i seg selv), når overfiske er et faktum og nordmenn er sløve som få på miljøhensyn der i gården. Oppdrettsfisk er ikke noe bedre miljømessig, så det spørs om miljøhensyn bør endre kostholdet mer enn vi egentlig vil selv. Jeg skulle ønske at vi var mer stolt av våre mattradisjoner og lokale råvarer, spesielt når forskning viser at slik mat har helsemessige fordeler. Endret 18. mars 2011 av bergans
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå