AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Synes dere det er lite med 6000 i måneden etter at husleia og regnigner er betalt ? Burde en person greie seg med 6000 i måneden etter husleia og regninger er betalt ?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 Da har du nok til å spare 4000 kroner i måneden. Heldig du!
Sofiemor Skrevet 17. mars 2011 #4 Skrevet 17. mars 2011 Da har du nok til å spare 4000 kroner i måneden. Heldig du! Fire tusen var da drøyt...
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #5 Skrevet 17. mars 2011 Da har du nok til å spare 4000 kroner i måneden. Heldig du! Nja jeg vil heller si nok til å sparte 2000.
Anglofil Skrevet 17. mars 2011 #6 Skrevet 17. mars 2011 Jeg synes dette er veldig mye, men så er jeg vant til å leve sparsommelig. Mvh Yvonne
Sofiemor Skrevet 17. mars 2011 #7 Skrevet 17. mars 2011 Nja jeg vil heller si nok til å sparte 2000. Da har hun 1000 kr å bruke i uka. Er enig med deg nå
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #8 Skrevet 17. mars 2011 Fire tusen var da drøyt... Nja, jeg sier ikke at TS lever fett på de siste 2000, men jeg hadde lett klart å spare 4000 i måneden om jeg hadde 6000 til overs etter at alle regninger var betalt. Da måtte jeg naturligvis brukt av sparepengene til alle slags ekstrautgifter - som reparasjon av bil, utskifting av eventuelle hvitevarer som blir ødelagt o.l. Men ellers er det ikke så mye annet enn mat jeg trenger, og jeg handler sjelden mat for så mye som 500 kroner i uka. Poenget var at 6000 kroner til fritt bruk er luksus - langt unna nivået "greie seg", som TS lurer på. 2
Sofiemor Skrevet 17. mars 2011 #9 Skrevet 17. mars 2011 Nja, jeg sier ikke at TS lever fett på de siste 2000, men jeg hadde lett klart å spare 4000 i måneden om jeg hadde 6000 til overs etter at alle regninger var betalt. Da måtte jeg naturligvis brukt av sparepengene til alle slags ekstrautgifter - som reparasjon av bil, utskifting av eventuelle hvitevarer som blir ødelagt o.l. Men ellers er det ikke så mye annet enn mat jeg trenger, og jeg handler sjelden mat for så mye som 500 kroner i uka. Poenget var at 6000 kroner til fritt bruk er luksus - langt unna nivået "greie seg", som TS lurer på. Men det er jo ikke bare mat man skal ha. De 2000 kronene skal jo dekke klær, hygieneartikler osv. Man har jo ikke råd til å gå ut å ta seg en pils engang for det beløpet du nevner. Da må man snu og vende på hver eneste krone. Men 6000 kr er mye å rutte med, etter at husleie og faste utgifter er betalt. Selv så røyker jeg for 2500 kr i måneden. Så regnestykket hadde ikke gått opp for min del, hvis jeg skulle levd på 2000 kr, som du sikkert hadde klart deg på. Men vi prioriterer heldigvis forskjellig;)
Anglofil Skrevet 17. mars 2011 #10 Skrevet 17. mars 2011 (endret) Tja, jeg har vel knappe 2000 kr å bruke til mat og andre ting når utgiftene er betalt og sparing satt inn på konto, og jeg får til og med dratt på kino en gang i blant, samt et restaurantbesøk i ny og ned. Men så har jeg sluttet å handle klær (det er noe jeg sparer til og gjør omkring to ganger i året), og jeg verken drikker, røyker eller gjør andre ting. Det handler mye om prioriteringer, men selvsagt går det om man må. Hadde jeg dog hatt 6000 kr som jeg fritt kunne brukt til hva jeg ville, og jeg ikke hadde vært nødt til å spare til noe konkret, så ville jeg ha satt noe penger inn til sparing til ferier, kos og buffer om man ikke har det. Mvh Yvonne Endret 17. mars 2011 av Yvonne 3
Sofiemor Skrevet 17. mars 2011 #11 Skrevet 17. mars 2011 Men hvis man gikk inn for det, så hadde man klart seg med mye mindre enn 2000 kr i måneden, ja sånn for å "klare seg". Men for min del så hadde det blitt en kjip hverdag;(
Sofiemor Skrevet 17. mars 2011 #12 Skrevet 17. mars 2011 Men nå skal det sies i en fei, at jeg liker å bruke penger da. Jeg er litt sånn at hvis jeg har noen penger til overs før neste lønning, så "må" jeg bruke dem opp. Jeg er ingen Onkel Skrue
hanne_ Skrevet 17. mars 2011 #13 Skrevet 17. mars 2011 (endret) Haha.... Her har du mitt budsjett: Inn: 6700 Husleie: -4000 Strøm: -1000 Nett og tv: -200 Telefon: -250 =1250 for mat og fornøyelse Så ja, 6000 er mer enn nok skal jeg si deg. Studentlivet er herlig! Edit: Jeg må bare tilføye at jeg lever et ganske bra liv! =) Endret 17. mars 2011 av hanne_ 1
Anglofil Skrevet 17. mars 2011 #14 Skrevet 17. mars 2011 Hehe, jeg skjønner hva du mener, selv om jeg ser på meg som relativt økonomisk. Jeg må allikevel alltid sette pengene på sparekonto med en gang. Mvh Yvonne
origin Skrevet 19. mars 2011 #15 Skrevet 19. mars 2011 etter at alt er betalt så vil jeg si at ja 6000 kr er mye å leve for. lever selv på mellom 1000-2000 kr i mnd;( Skulle gjerne hatt 3-4000 kr å leve for
Gjest Ruccola Skrevet 19. mars 2011 #16 Skrevet 19. mars 2011 Normen for sosialhjelp for enslige, etter faste utgifter som hus og strøm ligger vel på rundt 4500,- i mange kommuner pr i dag. (Nå tenker jeg på i forhold til livsoppholdsstønad hos sosialen for å ha noe å gå ut ifra) Det vi si at etter du har betalt hus og strøm, skal en sitte igjen med 4500,- til alt annet (mat, klær, telefon, bil osv) i mnd. Har en liten inntekt en mnd, kan en faktisk få det det resterende dekket med sosialen. F.eks. Du har 5.500,- i strøm og bolig hver mnd. pluss dette med 4.500,- og du skal da ha utbetalt 10.000,- eller mer i lønn. Jobber du lite en mnd, si du har utbetalt bare 7.000,-, så kan du ha rett på å få de resterende 3.000,- tilbakebetalt fra sosialen. (Dette gjelder ikke om du har en veldig dyr leilighet, eller veldig store utgifter på bil. Da kan de kreve at du må bytte til en enklere leilighet, eller selge bilen... Dette er et tilbud tl de som virkelig trenger det! ) De sjekker også hva du har hatt i lønn de tidligere mnd, så det er heller ikke hjelpi å søke om du hadde en kjempe bra mnd et par mnd før, da mener de du burde ha spart på de resterende kronene til dårligere tider Dette hjalp meg veldig i en overgangsperiode der jeg flyttet utifra eksen min. Men ver obs på at de skal ha papirene dine (Lønnsslipp, kontoutskrift...osv) Dette er som sagt tidligere et tilbud til de som virkelig trenger det, ikke til de som brukte litt for mye på klær, bil og festing forrige mnd..... Fann en tilfeldig side når jeg googlet litt http://mail1.kongsberg.kommune.no/intradok.nsf/0/19e06f635679265ac1256961002dca7d?OpenDocument&ExpandSection=3 Noe jeg ikke var klar over når jeg flyttet ut fra eksen og stod på bar bakke, er at i min kommune har man noe som heter førstehjemsstønad (eller noe i den duren?) Der man kan få hjelp til å dekke litt møbler når en skal flytte for seg selv første gangen. Jeg ante ikke dette, og tok opp lån på 60.000 for å kjøpe det nødvendige av møbler og hvitevarer. Litt surt å tenke op i ettertid, for jeg hadde egernlig ikke råd til det lånet siden husleien var veldig dyr i den byen jeg bodde i Så jeg vil absolutt påsta at du har i massevis TS, og du bør også klare å spare en tusenlapp i mnd så du har noe til overs om du får reperasjoner på bil, hus eller hvitevarer Heldige du!
vårblomst Skrevet 19. mars 2011 #17 Skrevet 19. mars 2011 Synes det skal klare fint å sette 3000kr i sparing, og 3000kr i mat og andre utgifter men ikke sånn leve luksus hver dag. Det gå an også med å leve litt luksus annen hver mnd, som 4000kr i sparing i en mnd, og 3000kr i den andre mnd... da kommer man laaaangt med økonomien :D
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #18 Skrevet 19. mars 2011 Men det er jo ikke bare mat man skal ha. De 2000 kronene skal jo dekke klær, hygieneartikler osv. Man har jo ikke råd til å gå ut å ta seg en pils engang for det beløpet du nevner. Da må man snu og vende på hver eneste krone. Men 6000 kr er mye å rutte med, etter at husleie og faste utgifter er betalt. Selv så røyker jeg for 2500 kr i måneden. Så regnestykket hadde ikke gått opp for min del, hvis jeg skulle levd på 2000 kr, som du sikkert hadde klart deg på. Men vi prioriterer heldigvis forskjellig;) Men pils og røyk går ikke innunder begrepet "klare seg" Jeg bruker rundt 6000 i måneden selv, men minst halvparten går til ting jeg kunne klart meg uten, som reiser og kultur. Det ville blitt et fattigere liv, utvilsomt, men jeg kunne fint klart meg på under det halve uten å sulte og gå i filler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå