Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min vil gjerne flytte til meg. Jeg har hus, og lån på ca 1200000. Er så usikker på hvor mye "leie" det er rimelig at han skal betale for å bo her. Noen som har noen gode forslag? Han tjener ca 500000 brutto, jeg tjener ca 300000 (har egentlig en høyere inntekt, men går for tiden på avklaringspenger grunnet en skade.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjæresten til venninnen min, har nettopp flyttet inn til henne. Hun sitter med akkurat det samme lånebeløpet som deg. Og han betaler 3500 i måneden til henne i husleie. Jeg synes det høres ganske billig ut jeg;)

• Liker 1
Skrevet

Men selv om du hadde vært gjeldsfri, så burde han jo selvsagt ha betalt husleie uansett;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten til venninnen min, har nettopp flyttet inn til henne. Hun sitter med akkurat det samme lånebeløpet som deg. Og han betaler 3500 i måneden til henne i husleie. Jeg synes det høres ganske billig ut jeg;)

Tusen takk for svar! Men utover det, deler de på kommunale avgifter, strøm osv?

Skrevet

Tusen takk for svar! Men utover det, deler de på kommunale avgifter, strøm osv?

Kommunale avgifter står hun for, og så deler de på strømregningen;) Maten deler de 50/50. Det er faktisk noen som reagerer på at han må betale husleie. Men det er jo en selvfølge syns nå jeg. Han slipper jo veldig billig unna, ved tanke på hvor mye han måtte ha betalt hvis han skulle leie sitt eget;)

Skrevet

Han skal IKKE betale på lånet ditt.. det skal du selv stå for, da det er din leilighet. Men syns dere skal dele på alt annet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han skal IKKE betale på lånet ditt.. det skal du selv stå for, da det er din leilighet. Men syns dere skal dele på alt annet.

Ts her. Nei, det var absolutt heller ikke tanken, at han skulle betale på mitt lån. Uttrykte meg kanskje litt dumt ved å skrive hva jeg hadde i lån, det har jo ingenting med saken å gjøre. Men noe leie bør han vel betale? Det syns han selv også, jeg ville bare høre om noen hadde noen egne erfaringer på området.

Skrevet

Mener du at han ikke skal betale husleie?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han burde betale halvparten av husleia eller det han har råd til.

AnonymBruker
Skrevet

Syntes han burde betale halvparten av rentene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så galt at samboer betaler litt på lånet til den som eier huset. Alternativet for han ville jo vært å leie noe på det private markedet, og da ville bokostnadene vært mye høyere for ham. Begge tjener på at de bor sammen, hvorfor skal den ene sitte igjen med en mye større gevinst på dette? hvis han kun betaler løpende driftskostnader vil han sannsynligvis ha et stort overskudd i forhold til om han måtte ha leid og dette er penger han kan legge av/sette i banken.

Og det er ikke nødvendigvis at boligsprisene stiger inn i himmelen, det går faktisk an å tape på boliginvesteringer også. Den som ikke eier boligen men heller setter overskuddet i banken investerer i en helt trygg investering.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her betaler jeg ingenting på lånet. Husleie ville bare ha vært med på nedbetale lånet til min samboer, noe vi mener ikke ble riktig. Jeg betaler heller mat, lager maten, vasker og holder rent i gjengjeld. Det høres kanskje gammeldags ut, men faller seg helt naturlig her.

Tanken bak at jeg ikke skulle betale husleie var at huset hadde samboer fra før og måtte uansett ha betjent lånet om jeg bodde der eller ikke. Jeg går nesten ut fra at du må betale lånet ditt uavhengig av om kjæresten bor der eller ikke. Dessuten, hvordan føles det egentlig å ta betalt av kjæresten for å bo der?

Når man vet hvordan forholdet går når man bor sammen, så kan vel han kjøpe seg inn i huset ditt?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det blir feil å få kjæresten til å betale husleie. Dele på regninger og løpende utgifter, ja, men å betale på lånet ditt og gi penger som skal gå til ditt private forbruk føler jeg blir feil. Man er da kjærester, ikke utleier og leieboer. Det er slik jeg ser på det, vet at mange er uenige.

Skrevet

En rettferdig fordeling vil være at han betaler halvparten av renteutgiftene, mens du betaler avdragene på lånet selv. Videre er det naturlig at dere deler på alle andre fellesutgifter, som strøm, forsikring, mat etc.

Skrevet

Jeg synes det blir feil å få kjæresten til å betale husleie. Dele på regninger og løpende utgifter, ja, men å betale på lånet ditt og gi penger som skal gå til ditt private forbruk føler jeg blir feil. Man er da kjærester, ikke utleier og leieboer. Det er slik jeg ser på det, vet at mange er uenige.

Men skal bare den ene parten betale for tak over hodet, mens den andre bor gratis da? Det blir jo ikke rettferdig overfor den som eier huset. Når man er i fast jobb og har god råd, blir det helt feil å skulle bo gratis bare fordi man er kjærester.

• Liker 4
Gjest Heloise
Skrevet

Min kjæreste flytter snart inn hos meg også, og han har selv sagt at vi skal dele på strøm og andre ting vi deler. Men nå er min situasjon annerledes da jeg ikke har noen utgifter eller lån. Jeg har en heldig situasjon nå slik sett, men hvis vi kjøper leilighet sammen etter "prøveperioden" blir det jo annerledes. Da er det i så fall jeg som må ta opp lån og kjøpe leiligheten, så hvordan utgiftene blir fordelt da vet jeg ikke enda.

Men for nå er det de "basic" fellesutgiftene vi skal dele, strøm og mat. Hadde blitt internett og TV etc. også hvis jeg hadde hatt de utgiftene :)

Skrevet

Jeg betaler 7000 kr i mnd i renter og avdrag på lånet mitt (leilighet) Og fellesutgiftene/husleien er ca 4000 kr. Elleve tusen til sammen. Mener du at kjæresten min ikke skulle ha betalt noe for å flytte inn hos meg? Ja, siden jeg likevel måtte betale det samme, uavhengig om han bodde der eller ei.. Det er jo helt latterlig at kjæresten min skulle bo der gratis!Hadde jeg LEID en leilighet til elleve tusen, så hadde det jo vært en selvfølge at han hadde betalt halvparten, ikke sant? Jeg syns det er helt idioti å ikke ta litt husleie selv om man er kjærester. Man kan godt være forelsket, men ikke naiv! ;)

• Liker 6
Skrevet

Jeg betaler 7000 kr i mnd i renter og avdrag på lånet mitt (leilighet) Og fellesutgiftene/husleien er ca 4000 kr. Elleve tusen til sammen. Mener du at kjæresten min ikke skulle ha betalt noe for å flytte inn hos meg? Ja, siden jeg likevel måtte betale det samme, uavhengig om han bodde der eller ei.. Det er jo helt latterlig at kjæresten min skulle bo der gratis!Hadde jeg LEID en leilighet til elleve tusen, så hadde det jo vært en selvfølge at han hadde betalt halvparten, ikke sant? Jeg syns det er helt idioti å ikke ta litt husleie selv om man er kjærester. Man kan godt være forelsket, men ikke naiv! ;)

Well spoken :)

Skrevet

Hadde aldri i verden tatt betalt. Dele utgifter som regninger,strøm og mat er naturlig. Evt slitasjer osv.. Men å be han betale på MITT lån? Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Det de fleste her sier er vel at en kjæreste ikke skal betale ned på huseiers lån, men betale halvparten av rentekostnadene, og også sin del av felleskostnadene der dette er aktuelt. Så i ditt tilfelle ville en eventuell kjæreste måtte betale 2000,- (halvparten av fellesutgiftene), samt halvparten av rentekostnadene (ikke av avdraget. Du har ikke spesifisert hvor mye som er renter og hva avdraget er, så det blir vanskelig å regne ut nøyaktig akkurat nå) i tillegg til halvparten av strøm, internett, mat og andre faste utgifter. Så gratis blir det nok ikke, nei. Poenget er at en eventuell ny samboer ikke skal betale ned på ditt lån, men heller kunne spare seg opp til å kunne kjøpe seg inn en dag, slik at dere begge kan dele en eventuell verdiøkning av boligen på sikt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...