Gå til innhold

fòrrytter under 18 og ulykke skjer, hvem har ansvaret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia, er ganske ny her, men har et spørsmål eller to, hvis forrytteren er under 18 år og det skjer en ulykke med hesten og begge blir skadet.

Når jenta er under 18 kan jeg bli holdt ansvarlig for henne da? Og skal hun være med å betale det det måtte koste for å få hesten på beina igjen? ble kanskje litt krøklete skrevet, men si i fra hvis du ikke forstår så skal jeg prøve å omformulere det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge hun ikke har vært direkte uansvarlig, skal ikke hun være med å betale dersom hesten skader seg.

Vi har gratis sykehus her til lands, og så lenge hun rir på eget ansvar kan jeg ikke fatte hvorfor hesteeier skal kunne holdes ansvarlig for noe som helst så lenge ikke hesteeier også har vært grovt uaktsom.

Dette er ikke USA, så skal nok en del til :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha ansvarsforsikring da, det koster vel 200kr i året eller noe. greit å ha om jenta skader seg på din hest på din eiendom.

AnonymBruker
Skrevet

Syns det virker veeeldig rart hvis forrytteren skal være med å betale for hesten hvis h*n har vært ansvarlig.

Skrevet

I den forrytterkontrakten jeg har brukt i alle år, så står det at all ridning og omgang med hesten skjer på forrytters eget ansvar, og at det anbefales å ha egen ansvarsforsikring. Dersom forrytter er under 18 år, har jeg skrevet under kontrakten med forrytter sine foreldre, slik at de er klar over punktene i kontrakten. Et annet punkt jeg har med som også er ganske vikitg, er hvem som skal stilles ansvarlig dersom hesten skades mens forytter har den. Min kontrakt sier da at dersom skaden oppstår som følge av uforsvarlig bruk, så er forrytter økonomisk ansvarlig begrenset oppad til egenandelen av forsikringen. Jeg ville aldri hatt en forrytter uten å ha kontrakt, og uten å iblande foreldre dersom vedkommende er under 18 år. Men det er også viktig å huske på at kontrakten skal beskytte begge parter, ikke bare hesteeier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...