AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #1 Skrevet 16. mars 2011 Jeg utdanner meg ved et at de nye universitetene våre, og fra andreåret på bacheloren har de aller fleste kursene vært på engelsk. Årsaken er selvsagt at utenlandske/utvekslingsstudenter følger kursene. De fleste utvekslingsstudentene er såvidt jeg vet på masternivå. Det gjør ikke meg noe at undervisningen er på engelsk, bortsett fra at det blir litt pussige notater (og noen, særlig eldre, forelesere sliter med språket), men samtidig synes jeg det er litt tyngre å tilegne seg fagene, og vi mister endel norske ord og begreper. Det var heller ikke noe jeg forventet da jeg begynte på utdanningen, og jeg vil tro det er studenter som sliter mer enn meg. Samtidig kan det jo være nyttig om en selv skal på utveksling, og til senere hvis en vil ta doktorgrad e.l. Og fagbøkene er jo stort sett uansett på engelsk. Men er det slik ved "alle" utdanninger for tiden? Antallet internasjonale studenter har jo økt veldig de siste årene? Hva er deres erfaringer?
Kirby Skrevet 16. mars 2011 #2 Skrevet 16. mars 2011 Det kommer selvsagt an på hvilket fag du har, men om man senere vil skrive en master eller ta en doktorgrad er det nesten en selvfølge å skrive denne på engelsk. Dessuten, som du sier, er faglitteraturen ofte på engelsk uansett. Tror ikke dette har noe med internasjonale studenter å gjøre.
Ego Skrevet 16. mars 2011 #3 Skrevet 16. mars 2011 Er helt normalt, både med forelesninger og pensumlitteratur på engelsk.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #4 Skrevet 16. mars 2011 TS her - jo, at undervisningen, altså forelesninger o.l, er på engelsk, er jo pga de internasjonale studentene. Og vi kan fortsatt velge om vi vil skrive masteren på engelsk eller norsk. Utdanningen min er i utgangspunktet også en relativt "nasjonal" utdanning, selv om den er overførbar til internasjonale forhold. Jeg har også studert litt tidligere, for flere år siden, og da var all undervisningen på norsk.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #5 Skrevet 16. mars 2011 Det kommer selvsagt an på hvilket fag du har, men om man senere vil skrive en master eller ta en doktorgrad er det nesten en selvfølge å skrive denne på engelsk. Dessuten, som du sier, er faglitteraturen ofte på engelsk uansett. Tror ikke dette har noe med internasjonale studenter å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #6 Skrevet 16. mars 2011 Det kommer selvsagt an på hvilket fag du har, men om man senere vil skrive en master eller ta en doktorgrad er det nesten en selvfølge å skrive denne på engelsk. Dessuten, som du sier, er faglitteraturen ofte på engelsk uansett. Tror ikke dette har noe med internasjonale studenter å gjøre. Jaha? Jeg har aldri hatt undervisning på engelsk, og masteren skriver vi på norsk. Den kan nok skrives på engelsk for dem som vil, men jeg tviler på at det er flertallet.
Gjest riotgrrrl Skrevet 16. mars 2011 #7 Skrevet 16. mars 2011 (endret) dp:) Endret 16. mars 2011 av riotgrrrl
Oz- Skrevet 16. mars 2011 #8 Skrevet 16. mars 2011 Vi har forelesninger på engelsk utelukkende i de fagene der foreleser er engelskspråklig, det har ingenting med internasjonale studenter å gjøre hos oss
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #9 Skrevet 16. mars 2011 Jeg skulle ønske vi hadde forelesninger på engelsk. All pensumlitteraturen er skrevet på engelsk, og jeg virkelig hater når vi må blande norske og engelske ord og begreper. Foreleseren må liksom hele tiden si/skrive hva det engelske begrepet (som vi kjenner fra pensumlitteraturen) er, når oppgavebeskrivelser, forelesninger osv. er skrevet på norsk. Slitsomt! /off topic På min høgskole har vi i hvertfall ikke hatt noen fag forelest på engelsk (bare enkelte gjesteforelesere har forelest på engelsk), men jeg går bare andreåret på min bachelor. Jeg både regner med og håper at vi får mer av det etter hvert, men såvidt jeg vet er det ikke vanlig før masterstudiene.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #10 Skrevet 17. mars 2011 TS igjen - ja, jeg er enig i at det er noen ulemper med norske forelesninger når litteraturen er på engelsk. Særlig i noen "nyere" fag (type bioteknologi, it o.l) er det dårlig norsk terminologi. Hos oss er det slik at vi kan ta en god del kurs enten i bacheloren eller i masteren, altså kan en masterstudent godt ta et kurs vi andre tar 2. eller 3.året i bacheloren (eneste unntak er innføringsemner, også er det noen få kurs som ikke blir gitt på engelsk). Fordi det er mange utenlandske masterstudenter, kanskje særlig ved vårt og et par andre institutt, blir nesten all undervisningen på engelsk. Må understreke at det tildels er positivt, særlig når foreleserne er komfortable med å undervise på engelsk. For min egen del kan jeg tenke meg å gå videre med doktorgrad, og ved den mest aktuelle forskningsinstitusjonen er det vel omtrent like mange engelsk- som norskspråkglige, så jeg har bare godt av å venne meg til det. Samtidig er det mange av medstudentene som verken var spesielt skoleflinke eller har noe særlig bakgrunn i engelsk, og som har tenkt seg ut i en mer praktisk brukerrettet jobb...
Kirby Skrevet 17. mars 2011 #11 Skrevet 17. mars 2011 (endret) TS her - jo, at undervisningen, altså forelesninger o.l, er på engelsk, er jo pga de internasjonale studentene. Og vi kan fortsatt velge om vi vil skrive masteren på engelsk eller norsk. Utdanningen min er i utgangspunktet også en relativt "nasjonal" utdanning, selv om den er overførbar til internasjonale forhold. Jeg har også studert litt tidligere, for flere år siden, og da var all undervisningen på norsk. Jaha? Jeg har aldri hatt undervisning på engelsk, og masteren skriver vi på norsk. Den kan nok skrives på engelsk for dem som vil, men jeg tviler på at det er flertallet. Som jeg skrev i innlegget mitt er det NESTEN en selvfølge. Om man har en "nasjonal utdanning" er det ikke nødvendigvis noe poeng i å skrive på engelsk, men da vil den nødvendigvis kun bli lest av norske akademikere, noe som i mange fag vil være begrenset eller det vil være av større interesse for studenten at masteroppg. finnes på engelsk mht videre jobbmuligheter osv. At akkurat dere to ikke har hatt noen erfaring med engelsk på denne måten betyr ikke at det ikke er sånn, norsk som akademia-språk er svært lite og blir sannsynligvis bare mindre og mindre. Endret 17. mars 2011 av Kirby
Gjest Heloise Skrevet 17. mars 2011 #12 Skrevet 17. mars 2011 Det virker som om det er veldig normalt ja. Hvorfor kan ikke jeg svare på men det er nok som du sier TS, at det er flere utenlandske studenter som også følger det. De fagene jeg var interessert i hadde alle undervisning på Engelsk. Kan jo være litt frustrerende for de som ikke er _så_ drevene i Engelsk kan jeg tenke meg.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #13 Skrevet 17. mars 2011 På mitt fag var praktisk talt hele pensum på engelsk, så vi fikk utdelt kompendier med fagterminologien oversatt til norsk. I vår globaliserte verden kan jeg ikke skjønne annet enn at det er en enorm fordel å beherske engelsk på et så høyt nivå. En viss innkjøringsperiode må selvfølgelig forventes, men du skal ha særdeles svake engelskkunnskaper hvis du ikke tar til deg stoffet i løpet av noen uker.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #14 Skrevet 17. mars 2011 På mitt fag var praktisk talt hele pensum på engelsk, så vi fikk utdelt kompendier med fagterminologien oversatt til norsk. I vår globaliserte verden kan jeg ikke skjønne annet enn at det er en enorm fordel å beherske engelsk på et så høyt nivå. En viss innkjøringsperiode må selvfølgelig forventes, men du skal ha særdeles svake engelskkunnskaper hvis du ikke tar til deg stoffet i løpet av noen uker. TS igjen - at pensum er på engelsk er vel det normale, da norske lærebøker hadde blitt ekstremt dyre og med bittesmå opplag. Men at forelesningene også er på engelsk, når foreleser er norsk, visste ikke jeg at var så vanlig. Personlig klarer jeg meg fint, og ser absolutt fordelene ved å ha kursene på engelsk (selv når foreleserne har uttale og ordforråd som gjør faget mer norsk enn engelsk... ser i hvert fall tydelig at engelsk ikke var så prioritert for de gamle akademikerne på mitt felt, selv om de har skrevet doktorgrad, artikler osv på engelsk...). Egentlig burde vi nesten skrevet eksamen på engelsk også, jeg vet at på tilsvarende fag i Sverige er det vanlig. Forrige gang jeg studerte var det på høyskolenivå, og det var (omtrent) ikke mastermuligheter på studiestedet. Såvidt jeg vet foregikk all undervisning på norsk der, og utvekslingsstudentene måtte ta norskkurs. Bare gjesteforelesere underviste på engelsk. Så det har kanskje litt med typen studiested å gjøre også.
Gjest Bond Skrevet 17. mars 2011 #15 Skrevet 17. mars 2011 Man bytter bare ikke språk uten videre pga utenlandske studenter, slike ting må faktisk gå gjennom en del instanser - det vil si at språket man underviser i er jo egentlig fastslått i emnebeskrivelsen. Om dette ikke følges kan man gjerne klage litt synes jeg Greit nok at det meste gjøres på engelsk, skriver selv på engelsk og er jo egentlig ikke norsk selv, men synes norske universiteter har også ansvar å utvikle og beholde norsk som fagspråk.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #16 Skrevet 17. mars 2011 Det står i emnebeskrivelsene at faget gis på engelsk ved behov. Og det er behov i omtrent 100% av fagene hvor engelsk er et mulig undervisningsspråk hos oss. Jeg tror nok endel forelesere er villige til dette fordi det i perioder har vært veldig få deltakere på enkelte av fagene (de kommenterer stadig at oj, vi er mange, når det er mer enn 10 studenter)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå