Gå til innhold

Hvis man aldri betaler gjeld

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er kanskje en tråd om ting man burde vite, men si at en person har opparbeidet seg en hel masse gjeld (både ubetalt skatt og annen gjeld), h*n eier ingenting. Personen er slått personlig konkurs, og eier ingenting (på papiret). Vil denne personen aldri kunne bli straffet med noe annet enn ny gjeld og trusler om inndragelse av eiendeler? H*n jobber mye, men bare svart.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Godt spørsmål. Man kan iallfall bli satt i fengsel

AnonymBruker
Skrevet

Godt spørsmål. Man kan iallfall bli satt i fengsel

Det sies jo at det ikke er gjeldsfengsel i Norge?

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok slik ja.

I Norge blir man ikke satt i fengsel på grunn av manglende betaling, så lenge det ikke er åpenbart bedrageri. Så lenge han ikke har skattbar inntekt eller skaffer seg eiendeler er det lite å hente. Inntil en slektning eventuelt arver gjelden når vedkommende går bort.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok slik ja.

I Norge blir man ikke satt i fengsel på grunn av manglende betaling, så lenge det ikke er åpenbart bedrageri. Så lenge han ikke har skattbar inntekt eller skaffer seg eiendeler er det lite å hente. Inntil en slektning eventuelt arver gjelden når vedkommende går bort.

Nå, det er om slektningen vil overta gjelden da... I Norge så kan man avstå fra arv, og dermed slippe å arve gjelda.

Skrevet (endret)

Isåfall kan man aldri eie noe av større verdi (hus, bil ol), og det vil heller ikke være noe poeng å tjene mer enn ssb sine satser. Og så får man masse ekkel post.

Endret av Rayanne
Gjest strykebrett
Skrevet

Over tid blir straffen ganske hard vil jeg tro. Personen kan aldri eie egen bolig eller bil, kan aldri ta seg en vanlig jobb uten at nesten hele lønna blir trekt, kan aldri ha et vanlig telefonabbonement, får ikke bestilt seg internett og så videre. Det går ikkert greit inntil videre, men etter en tid blir det nok utrolig slitsomt å leve på denne måten vil jeg tro.

Skrevet

Når noen dør blir gjelden slettet.

Skrevet

Når noen dør blir gjelden slettet.

Nei. Kun noko gjeld blir sletta. Studielån, til dømes. Men stordelen av gjeld blir ikkje sletta, men går til arvingane.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er kanskje en tråd om ting man burde vite, men si at en person har opparbeidet seg en hel masse gjeld (både ubetalt skatt og annen gjeld), h*n eier ingenting. Personen er slått personlig konkurs, og eier ingenting (på papiret). Vil denne personen aldri kunne bli straffet med noe annet enn ny gjeld og trusler om inndragelse av eiendeler? H*n jobber mye, men bare svart.

Høres ut som et liv i konstant flukt fra kreditorene :gjeiper:

Det måtte isåfall bli å få seg en jobb og få en frivillig gjeldsordning det. Slutte å tulle med svart arbeide og faktisk begynne å gjøre opp for seg. Denne personen har ingen person spart opp heller og hva skal h*n leve av den dagen h*n blir pensjonert?

Skrevet

Å snakk om å leve i nuet. Det der kan da umulig få en lykkelig slutt...

Skrevet

Ikkje får ein tjent seg opp pensjon, og endar med minstepensjon. Ikkje får ein sjukepengar. Og blir ein ufør, får ein berre minsteutbetaling, som ikkje er til å bli feit av. Ikkje får ein permisjonspengar om ein får ungar, og ein får ikkje tatt opp abonnement på internett, telefon, mobil. Ikkje får ein ta forsikringar. Som Personlig12 skriv: Snakkar om å leve for nuet utan tanke på framtida.

Gjest strykebrett
Skrevet

Dessuten er det en ting til: det er en god del kreditorer som ikke nøyer seg med å sende brev. Noen engasjerer motorsykkelklubber til inkasso, dukker opp på døra di, ringer på hos mora di for å høre om du er der og sånne ting. Det kan jo bli ganske så ubehagelig..

Skrevet

Dessuten er det en ting til: det er en god del kreditorer som ikke nøyer seg med å sende brev. Noen engasjerer motorsykkelklubber til inkasso, dukker opp på døra di, ringer på hos mora di for å høre om du er der og sånne ting. Det kan jo bli ganske så ubehagelig..

Men det bør man vel være forberedt på, dersom man låner penger av HA. Vanlige kreditorer gjør ikke sånt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt historier om folk som har fått Lindorff pådøra, men jeg tror det hører til sjeldenheten!

Gjelden går ikke i arv med mindre man ber om privat skifte. Ellers blir dødsboet gjort opp med fradrag for gjeld. Det som blir igjen går til arvingene. Dersom boet går i minus slettes gjelden.

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt historier om folk som har fått Lindorff pådøra, men jeg tror det hører til sjeldenheten!

Gjelden går ikke i arv med mindre man ber om privat skifte. Ellers blir dødsboet gjort opp med fradrag for gjeld. Det som blir igjen går til arvingene. Dersom boet går i minus slettes gjelden.

Fortell!!

Skrevet

min "kjære" x sitter i situasjonen som TS beskriver og helt ærlig så må jeg innrømme det fryder meg.

når det gjelder lindorff og hjemmebesøk så opplevde naboen til en kollega dette pga noe billån, ble visst en ganske så stygg sak i ettertid.

AnonymBruker
Skrevet

Fortell!!

Så lenge det er nok midler i boet til å dekke begravelsesutgiftene og skifteomkostningene så skal retten av eget tiltak skifte dødsboet. Da får arvingene bare det som eventuelt blir til overs og arver ikke gjelden. Når det er få midler får den som er ansvarlig for begravelsen dette ansvaret.

Dersom man ønsker privat skifte må av arvingene fremsette en erklæring om at han eller hun påtar seg ansvaret for avdødes forpliktelser. Dette kan lønne seg i tilfeller der arvingene er enige, og sikre på at boet går i pluss, siden man sparer skifteomkostningene.

Dette er jussen. Når det gjelder det praktiske så tror jeg arvingene får et skjema der de må krysse av for offentlig eller privat skifte og signere. Så obs obs!!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk en kompis som havnet i denne situasjonen. Han følte at han hadde gjort alt for å unngå kreditorene... leide en leilighet og jobbet svart. Men til slutt ble han jo etterforsket, da kreditorer som manglet penger (disse kan være ekstremt innpåslitne, kommer til alle tider på døra, spør om hvor man får penger til mat ect.) klaget på at han jobbet svart, og til slutt ble han jo faktisk dømt til bedrageri på grunn av at han hadde lurt systemet bevisst.

Så nå må han jobbe "vanlig" , ettersom at betingelsene for at han er ute igjen er at han MÅ komme til en avtale med kreditorene ang nedbetaling av gjeld. Så nå har stakkaren flytta til en nokså tvilsom kommunal bolig, og har en drittjobb (pga. situasjonen måtte han ta den første som bød seg selv om han er vant til bedre jobber) som nesten all lønnen blir trekt fra. Han har fått et budsjett å forholde seg til, men klarer sjeldent å gjennomføre det.

Synes litt synd på han, for jeg ser det på han at han ikke egentlig har lært noe, og at han lider, men samtidig så synes jeg det er vel fortjent. Vi andre som jobber og forholder oss til de pengene vi har uten å ta på oss for mye gjeld gjør det jo ikke på gøy vi heller, det handler om å ta ansvar for eget liv hvilket han ikke gjorde.

AnonymBruker
Skrevet

Noen inkassoselskaper har solgt sine fordringer, til litt mer lysskye foretningsfolk. Og ja da kan man ende opp med HA på døra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...