Gjest mari kontrari Skrevet 16. mars 2011 #1 Skrevet 16. mars 2011 Hei! Er det noen her inne som har vært i Krakow? Skal dit etter for en knapp uke for å feire at eksamen er levert i mai, og lurer på hva som er verdt å få med seg. Reiser med kjæreste, og vi foretrekker nok sjarmerende puber fremfor heftige nattklubber. Bra livemusikk er kjekt. Vi er begge interessert i mat, og er ikke fremmed på å spandere på oss en eller to middager i luksusklasse om noen har tips der, men trenger også tips til mer rimelige restauranter. Ja, også har vi begge besøkt konsentrasjonsleirer før, så vi kommer ikke til å prioritere det i denne omgang... Om noen kjenner til et ok beliggende hotell som ikke koster så mer enn 600-700 kr natten hadde det også vært supert! På forhånd takk for tips
Sayonora Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Jeg var der for noen år siden Veldig koslig by. Anbefaler dere å besøke saltgruvene, de er veldig kjent, og om jeg ikke tar helt feil er de vel også listet opp hos UNESCO. Maria-kirken er også veldig fin, den ligger på den store markedsplassen i den gamle bydelen. Hvis dere skal kjøre med hestedrosje der, pass på å avtal pris på forhånd, de er noen luringer Og for hesten sin skyld, velg en som har treklosser under hovene, de sitter på for å spare hestens bein det de kan, på asfaltunderlaget de tråkker på dag ut og inn. Det er veldig mange koslige restauranter der, men jeg husker desverre ikke navnene på de. God tur!
Lizzee Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 Har tidligere anbefalt dette: Gode restauranter (som alle ligger i gamlebyen hvor vi bodde): Chimera- (adr. Sw. Anny 3) Restauranten er delt i en salatbar-restuarant og en a la carte restaurant - spiste 2 ganger på sistnevnte (dvs. de lokalene som er innerst) Kjempegod service! Trattoria Soprano - (adr. Sw. Anny 7) Perfekt lunchsted, vi spiste der 3 ganger i løpet av en uke. Vi var 2 og betalte vel 100 norske kroner for 2 pizza, øl, vin og kaffe. Pod Aniolami - (adr. ul. Grodzka 35) Polsk restaurant. Kanskje min favoritt. Spiste nydelig svineknoke der. Dette er en kjeller-restaurant men det er også kjempekoselig å spise oppe i bakgården hvor det er masse planter, blomster og fugler som synger! (det er glasstak over bakgården så det går også an å sitte der i dårlig vær) Cherubino (ul. Tomasza 15) Koselig restaurant med nydelig mat dette også. Forøvrig er det mange jazz-klubber i gamlebyen. Vi var mye på en som heter Jazz Club u Muniaka (ligger i gaten ul. Florianska, helt nederst mot det store torget). Hvis dere har tid anbefales det å besøke saltgruvene utenfor byen. Imponerende og storslagent. http://www.salt-mine...a...language=2 Denne siden var forøvrig til stor hjelp for oss: http://www.cracow-life.com
Lizzee Skrevet 17. mars 2011 #4 Skrevet 17. mars 2011 Her er hotellet vi bodde på i gamlebyen: Hotel Globetroter. Det står på nettsiden at det koster 290 zloty per natt i april/mai = 560 kr. for dobbeltrom. Vi var veldig fornøyd med det hotellet. Ligger sentralt og rolig til. De som jobber der er hjelpsomme og hyggelige. Vi bodde i en leilighet som hotellet har i nabobygget (St. Thomas Apartment) Bor dere der i 7 netter betaler dere bare for 6 netter.
Gjest mari kontrari Skrevet 17. mars 2011 #5 Skrevet 17. mars 2011 Tusen takk for tips så langt! Saltgruvene høres spennende ut. Og etterfulgt av polsk mat og jazzklubb tegner det alt til å bli det perfekte avbrekk etter en intens vår med lesing Tar gjerne i mot flere tips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå