Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer går å lurer på å kjøpe et eget sted å bo når jeg er ferdig med utdannelsen nå til sommeren. De siste fire årene har vi leid et hus av mine foreldre slik at vi kunne bo så billig som mulig mens jeg studerte. De vil veldig gjerne at vi skal kjøpe dette huset da de ikke har bruk for det, evt at jeg skal kjøpe ut søsteren min og ikke betale dem noe, (vet enda ikke helt hvordan de ønsker å løse dette). Vi er enda litt usikre på om vi ønsker å kjøpe det da det er gammelt (fra 1940) og aldri har vært gjort noe med siden da og planløsningen er håpløs og huset er heller ikke så stort. Dette er et hus mine foreldre har arvet og som de egentlig hadde planeler om å totalrennovere og i tillegg bygge på endel for å få det litt større, men de fant ut at dette ble veldig mye jobb og dyrt og ombestemte seg. Det vi syntes er merkelig er at de tydeligivs syntes vi skal kjøpe det av dem og i tillegg gjøre all denne oppussingen, når vi kommer til å tjene mindre enn dem i flere år fremover. Hvis de ikke har råd til dette, hvordan skal vi ha råd til det da?? derfor driver vi å ser oss litt rundt på boligmarkedet, men alt er jo så sinnsykt dyrt!! (Bor i Bærum og det sier vel sitt!)

Mine foreldre mener i tillegg at vi ikke kan ta et større boliglån enn på 1 500 000,- hvis ikke vil det bli alt for mye for oss. Vi kommer til å tjene ca 750 000 - 800 000 tilsammen i året de første årene regener vi med.

Vi føler nå på en måte at uansett hva vi ønsker å gjøre så har vi ikke råd til noen av delene. En liten leilighet på 60 kvm her koster over 2 mill og vi ønsker i utgangspunktet ikke leilighet heller.

Noen som har noen tips / råd eller erfaringer med et slikt "problem"?? Hva bør vi gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig klarer dere et boliglån på mer enn 1,5 millioner når dere har en samlet inntekt på 750.000-800.000! Tror du burde undersøke litt selv, og ikke bare høre på foreldrene dine. Sjekk f.eks. lånekalkulatorene til dnb, de har en som gir en grei indikasjon på hvor stort lån dere kan få, og en annen en som viser hvor mye dere må betale ved en viss lånesum, visst rentenivå osv.

Når det er sagt er det et fåtall som kan flytte inn i hus som nyutdannede, i alle fall når man bor sentralt. En leilighet på 60 kvm er stor nok for et nyetablert par uten barn, og dere har råd til et lån på 2 mill. Så får dere heller avansere på boligmarkedet om noen år, slik som alle oss andre.

• Liker 1
Skrevet

Vi har boliglån på 2,4 mill. (var 2,5 då vi tok det opp), og har 3 ungar i barnehage, studielån, ekstra billån osv. Er først no det siste året vi har byrja å ha litt til overs i mnd, for å seie det sånn. Men no har vi mange tusen ekstra i mnd. å betale på pga ungane og diesel, to bilar, så er meir enn boliglånet vi har å betale på liksom. Så eg trur de hadde greidd lån over 2 mill fint -uten ungar og mykje anna å betale på :)

Men om de planlegg å få ungar snart, treng fleire bilar, og har studielån eller andre lån i tillegg, ville eg ikkje gått langt over 2 mill. altså.

(vi har ca 850000 i samla brutto inntekt)

Skrevet

Takk for svar! :)

Vi har så klart undersøkt litt med banken osv, og det er ikke det at vi ikke KAN få lån på mer enn 1 500 000,- men foreldrene mener at det blir for mye med mer enn det osv. Vi får se hva vi får til! Grunnen til at vi ikke ønsker oss leilighet er rett å slett at vi ikke trives i blokk. han har bodd i blokk hele sitt liv og har et sterkt ønske om å slippe det igjen. men vi har sett på et par lavblokker på bare to til tre etasjer og det kunne selvfølgelig vært mulig. Vi gifter oss neste sommer og ønsker oss barn etter det, derfor ønsker vi ikke å kjøpe en knøtt liten leilighet som vi blir nødt til å selge igjen om få år pga plass mangel, har i tillegg hund som også tar noe plass osv.

dette høres kanskje ut som et luksus problem og at vi er for kravstore og det er mulig vi er det, men sånn er det nå hvertfall. Håper flere kommer med tips og erfaringer :)

Skrevet (endret)

Vi har en del høyere bruttoinntekt enn hva dere vil ende opp med, og vi betaler ned nærmere 2 mill på 13 år. Dere vil nok klare mer enn 1,5 mill i boliglån, og helt ærlig synes jeg dere skal ta det foreldrene dine sier med en klype salt. :)

Foreldrene mine var av den samme oppfatningen når jeg og samboeren skulle ut på boligmarkedet. Vi måtte for all del ikke bruke SÅÅÅ mye penger på vår første bolig, og de syntes det var helt vanvittig at vi skulle ende opp med boliglån på nærmere 2 mill. De var redde for at vi ikke skulle ha råd til noe annet enn lån og det mest nødvendige, men de ser nå at de tok grundig feil. Vi kunne sikkert tatt huslånet på 10 år og fortsatt hatt penger til overs hver måned.

Mitt inntrykk er at den del foreldre som ikke har vært ute på boligmarkedet selv på noen år ikke helt klarer å innse at rentenivået er litt annerledes nå enn hva det f.eks var på 80-tallet. Og at prisene er noe ganske annet enn hva de var da.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Det har du helt sikkert rett i, men har ikke hatt så mange andre å få råd fra så da blir det jo ofte til at det er foreldrene en hører på :)Uansett vil vi ikke ha den årslønnen i mange år for den kommer til å stige relativt raskt, da jeg allerede har jobb som venter på meg når skolen er ferdig så jeg vet hva jeg får. men det er klart at vi ikke ønsker å bo oss ihjel helt fra starten av!

Skrevet (endret)

Takk for svar! :)

Vi har så klart undersøkt litt med banken osv, og det er ikke det at vi ikke KAN få lån på mer enn 1 500 000,- men foreldrene mener at det blir for mye med mer enn det osv.

So what? :) Er ikke forelderene som skal betale lånet. Er dere som må finne ut hva dere har råd til

FÅr dere ikke noe å bo i til det dere får lån til må dere finne billigere steder.

Boliglån strekkes som regel opp til 3.2xinntekt, men maks 90% av kjøpesummen. Dere må da bla opp 10% selv, og det er som regel det som setter grensen for folk.

Endret av Ueland
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har mulighet til å oveta et hus til en god pris så synes jeg du skal gjøre det. Oppussing kan dere ta etterhvert og spare innimellom for å kutte kostnadene. Hadde jeg fått tilbud om å kjøpe et helt hus og slippe naboer som tramper når de går over deg, og slippe felles vaskekjeller osv, da hadde jeg sagt JAAA TAKK :romeo:

• Liker 1
Skrevet

Dersom du har mulighet til å oveta et hus til en god pris så synes jeg du skal gjøre det. Oppussing kan dere ta etterhvert og spare innimellom for å kutte kostnadene. Hadde jeg fått tilbud om å kjøpe et helt hus og slippe naboer som tramper når de går over deg, og slippe felles vaskekjeller osv, da hadde jeg sagt JAAA TAKK :romeo:

Må si meg enig i denne. Hvis dere liker huset og beliggenheten, ser jeg ingen grunn til å takke nei til muligheten.

Jeg skjønner forresten godt at dine foreldre ikke gidder å pusse opp et hus de selv ikke har tenkt å bo i. De har sannsynligvis lån på eget hus, og selv om de kanskje har råd til å pusse det gamle huset opp, syns de kanskje ikke det er verdt pengene.

Og dere trenger vel forsåvidt ikke pusse huset opp med en gang? I og med at dere har bodd der en stund allerede, kan det vel ikke være helt ubeboelig. Og da får dere gjøre som alle andre - nemlig pusse opp litt og litt etter hvert.

Skrevet

Takk for svar :)

Planen til mine foreldre var at de skulle flytte dit når all oppussing osv var gjort, men nå har de ombestemt seg fordi det blir så dyrt. Da vi flyttet inn her for snart fire år siden så det ikke ut her, men vi har pusset opp endel, men er de dyreste tingene som står igjen som for eksempel bad osv. Ender nok opp med at vi kjøper det da vi liker oss veldig god her og området er veldig barnevenlig og har barnehager og barneskole bare fem minutter unna. Kommer absolutt til ta ting litt etterhvert og kommer nok ikke til å bygge på huset før om noen år evt.

Skrevet

Jeg ville nok vurdert å overta det huset, om det ikke ble altfor dyrt.

I mine øyne teller beliggenhet MYE mer enn standard på boligen. Standarden kan endres, det kan ikke beliggenheten.

Oppussing kan gjøres litt etter hvert, og så lenge der har klart å bo der, så er det jo ikke helt ubeboelig.

Oppussing av kjøkken og bad er kjipt, men der er jo ikke sikkert dere hadde vært fornøyd med bad og kjøkken selv om dere hadde kjøpt noe annet og nyere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...