Gå til innhold

Skatt


Dixie

Anbefalte innlegg

Hjelp!

Jeg ser at jeg kommer til å tjene mer en planlagt i år, hva bør jeg gjøre?

Har prsenttrekk. Bør jeg kontakte likningskontoret å få nytt skattekort eller kan jeg bare be arbeidsgiver om å trekke meg mer? Kommer til å tjene ca 50.000 kr mer en planlagt.

Er lite lysten på å få restskatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Du kan vel gjøre begge deler tror jeg. Sende inn opplysninger til ligningskontoret med forandring av inntekt, da får du jo vite hva du skal betale i skatt. Det er vel det sikreste på å ikke få baksmell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ville bare bedt lønningskontoret om å trekke mer hver måned samt trekke full skatt i desember. Det er så sent på året at jeg tviler på at likningskontoret blir svært begeistrert for å utstede et nytt kort til deg så tett opp til årsskiftet. De er jo straks i gang med skattekortene for 2004.....

Glem ikke å ta høyde for at rentekostnadene på lån er redusert i løpet av 2003 også da, slik at du har litt mindre fradrag her enn i fjor (noe som kan gi enhver baksmell desverre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Sjekk hvordan du ligger an på skatteetatens hjemmesider: www.skatteetaten.no, der har de et program for beregning av skatt i 2003. Det funker i alle fall for meg. Har brukt dette de to siste årene for å sjekke hvordan det går, gidder ikke betale for mye skatt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ifølge det programmet ligger jeg ann til å få igjen ca 6000 enda jeg har tjent mer enn planlagt, og fått mindre fradrag... er det skattekortet eller programmet som har regna feil da?

Jaja... du kan enten be om nytt skattekort eller be lønningskontoret trekke mer, det avgjør du selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla

Uten å være en garatist for utregningsprogrammet så har det stemt veldig bra for meg både i 2001 og 2002. Nå har skattekortet (tabelltrekk) stemt ganske bra også. Skatten min er enkel å beregne (vet hvilke fradrag jeg kan få), og da skal programmet være presist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Skatten min er KJEMPEENKEL å beregne, for jeg får svært lite fradrag, og har en veldig "rett frem økonomi", og det programmet stemte godt i fjor, så både jeg og min samboer satser på å få igjen penger til sommeren, ca 6000 hver (enda vi IKKE sparer i BSU i år, slik skattekortet forutsetter....) Han fordi han tjener merkbart mindre enn skattekortet forutsetter da, jeg fordi.... vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dersom man tjener akkurat det som er "forventet inntekt", vil man alltid få igjen skattepenger.

Ligningskontoret setter skattetrekket alltid noe høyere enn nødvendig.

Man kan jo si at dette er positivt for oss, siden dette skulle tilsi at vi som oftest får igjen skatt..

Men man kan også tenke seg at det er en annen baktanke ved dette;

Får man igjen skatt, er folk som oftest glade og fornøyde og tenker som oftest ikke; "Nå skal jammen lete etter flere poster jeg kan få fradrag for, så jeg får enda mer skatt igjen.."

Men de som får restskatt blir fort opptatt av å finne fradragsposter..

Staten er ikke dummere enn det :-?

Kaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...