Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en venn av meg som søkte jobb i et ganske stort firma som lagermedarbeider.

I utlysningen står det at alle som har truckfører-lappen er velkommen til å søke.

Når han kommer på intervju er det første sjefen sier at han har før høy BMI for bedriften (han har 30), og at han ikke vil kunne klare å laste varer fort nok til at de kunne hevde seg i konkurransen på markedet. Det er derfor ikke vits å gjennomføre intervjuet.

Han lurte på om slik behandling er lov? men jeg har så lite greie på lover/regler... Noen som vet? Det føles jo diskriminerende men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan da umulig være lov.

Nå vet ikke jeg hvordan denne BMI'en fordeler seg på kameraten din, men jeg kjenner flere som har BMI rundt 30. Og det er stor forskjell på dem. Fra kroppsbyggere, til mennesker som er tunge, men fortsatt sterke og effektive, til de som "bare består av fett" og ikke orker annet enn å sitte på sofaen.

Men dersom han slet for å komme opp trappen til intervjurommet, da skjønner jeg det litt bedre. Det har jo med kvalifikasjoner å gjøre.

Å ta BMI som eneste grunn til at intervjuet ikke ble gjennomført, er ikke grunn god nok. Folk er forskjellige.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke lov, men kan forstå det. Er det en fysisk hard jobb hvor man også skal være effektiv, kan det umulig lønne seg å ansette noen med sterk overvekt.

Har ei venninne som er så stor at hun neppe ville klart store fysiske aktiviteter. Hun hadde ikke vært mitt førstevalg ved en ansettelse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktisk helt enig.. men noen som vet hvilke paragrafer som gjelder? om det står noe i loven om dette?

Det er jo ikke lov å diskriminere på grunn av funksjonsevne (nr.42/2008).. men er fedme nedsatt funksjonevne? hm.. så mye fedme som det er, er det rart dette ikke har blitt diskutert før.

Skrevet (endret)

Hvis det er en privat bedrift så er dette lov, noe annet i det offentlige. Det faller uansett ikke inn under diskrimineringsloven.

Endret av karolinn
AnonymBruker
Skrevet

Har sikkert selv nesten like høy BMI som denne karen, og jeg jobber innenfor et fysisk yrke. Det er ingen problem, jobber like godt som alle andre, og får veldig mye skryt.

Jeg er ikke i supergod form slik at jeg kan jogge langt, men går daglige turer og har aldri hatt problemer med dagligdagse formål. Går både på fjellet og på ski, så vekten er ikke et problem for meg sånn sett.

Synes det var litt tidlig å stemple din samboer bare ved å se ham komme inn gjennom døren.

Alle som er overvektige er ikke late, lite effektive og/eller har dårlig helse. Mange av oss sliter med å slanke oss, men har god helse til tross for at resten av samfunnet kanskje tror at vi sliter skikkelig med helsen.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være at han er ekstremt stor f.eks at magen hans utgjør et problem og at får pusteproblemer av å løfte 2 ganger. Er det slik?

Jeg forstår det på en måte,det går jo utover bedriften hvis man ikke kan yte godt men likevel...

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hva problemet er. Hans vekt gjør at arbeidsgiver mener at han ikke kan gjøre en god nok jobb. En ærlig sak vel?

Er vel det samme som at en lav person ikke kan jobbe like raskt med å nå ting høyt oppe? Hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...